SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 16-01-2014 09:52:46

Borik
Člen
Registrovaný: 17-06-2013
Příspěvky: 4

svaření duplex 1.4162 s S355

Dobrý den, mám dotaz  máme svařovat S 355 t=40 mm s 1.4162 t= 4 mm,  ten duplex je ve vybrání  válce a má být přivařen 1 kout. svar 3 a  4 1/2V.  lze použít na tento spoj svař drát ok 2209?
Předen děkuji za podporu

Offline

 

#2 16-01-2014 10:52:31

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3579

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

Material number 1.4162     -     X2CrMnNiN22-5-2  -  22%Cr, 5%Mn, 2%Ni
Např. podle katalogu ESAB (když už jste zmínil OK TIGROD 2209) je přesně pro vaši  kombinaci určen drát OK TIGROD 16.95. Drát 2209 se nehodí z důvodu malého obsahu Mn. Pro danou kombinaci je potřebný takový přídavný materiál, který zajistí, aby i svarový kov byl austenitický.

Offline

 

#3 16-01-2014 12:05:27

Borik
Člen
Registrovaný: 17-06-2013
Příspěvky: 4

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

jirkati napsal(a):

Material number 1.4162     -     X2CrMnNiN22-5-2  -  22%Cr, 5%Mn, 2%Ni
Např. podle katalogu ESAB (když už jste zmínil OK TIGROD 2209) je přesně pro vaši  kombinaci určen drát OK TIGROD 16.95. Drát 2209 se nehodí z důvodu malého obsahu Mn. Pro danou kombinaci je potřebný takový přídavný materiál, který zajistí, aby i svarový kov byl austenitický.

Děkuji,  jen ještě jeden dotaz , měl by se materiál S355 předehřívat?

Offline

 

#4 16-01-2014 13:07:52

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3579

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

Pro ocel S355 je pro tl. nad 25 mm doporučený předehřev na cca 150°C, nad 50 mm 200°C. Pro metodu TIG a tl. 40 mm by mohlo stačit i 100 °C.

Offline

 

#5 16-01-2014 16:50:57

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

Ideální přídavný materiál pro heterogenní spoj duplexu s nelegovaným materiálem je opět duplex. U svarů duplexu čistě austenitickým materiálem je výrazné riziko vzniku trhlin za tepla.
Ten mangan bych neřešil. Takže pokud z nějakých mě zatím neznámých důvodů nepoužít duplex, ale přechodovou slitinu, pak bych navrhoval 309LMo.
I když se tento méně legovaný duplex bude chovat trochu jinak než klasická 1.4462, i tak bych radši jako přídavný materiál viděl ten 2209.

Offline

 

#6 16-01-2014 17:08:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1716
Web

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

JardaK napsal(a):

Ideální přídavný materiál pro heterogenní spoj duplexu s nelegovaným materiálem je opět duplex. U svarů duplexu čistě austenitickým materiálem je výrazné riziko vzniku trhlin za tepla.
Ten mangan bych neřešil. Takže pokud z nějakých mě zatím neznámých důvodů nepoužít duplex, ale přechodovou slitinu, pak bych navrhoval 309LMo.
I když se tento méně legovaný duplex bude chovat trochu jinak než klasická 1.4462, i tak bych radši jako přídavný materiál viděl ten 2209.

Jsem téhož názoru. Ten příd. mat. ER 2209 by měl být plně postačující pro tento druh heterogenních spojů.

Offline

 

#7 16-01-2014 17:45:40

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3579

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

Já bych s oběma souhlasil, ale zadání zní:  na válci z S 355 o tl. stěny 40 mm přivařený ve vybrání plech z 1.4462 tl.4 mm. A v tom případě bych volil co nejplastičtější verzi spoje. Ta 2209 je dost citlivá na vnesené teplo, kdy je v katlogu ESAB doporučeno 0,5 - 2,5 kJ/mm. To bude při zadaných tloušťkách docela problém. Proto jsem doporučoval OK TIGROD 16.95, která je typ W 18 8 Mn.

Offline

 

#8 16-01-2014 18:40:24

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: svaření duplex 1.4162 s S355

Duplexní oceli mají podstatně nižší koeficient tepelné roztažnosti než austenity, prakticky jen o málo vyšší než uhlíkaté oceli. Takže vysoce houževnatý spoj není zase až tak třeba.
U doporučení vneseného tepla je spíš třeba hlídat si to minimum. Při nízkém vneseném teple je příliš vysoká rychlost ochlazování, což vede k příliš vysokému obsahu feritu ve svarovém kovu.
Vnesené teplo u 2101 a superduplexů jako 2507 by mělo být do 1,5 kJ/mm, ale u běžných typů 2209 2,0-2,5 kJ/mm.
Zase jsem se zamotal do podrobností smile
Prakticky:
1) Neudržet vnesené teplo pod 2,0-2,5 kJ/mm si nějak nedokážu představit.
2) 18 8 Mn je výborný přídavný materiál a výborná přechodovka. Ale jako úplně čistý austenit si je třeba lecos pohlídat, zejména promísení u heterogenních spojů v kořenové vrstvě. A tam jsme právě třeba u toho vneseného tepla. Pokud bych musel dopředu počítat s tím, že bude vyšší, tím spíše bych volil austeniticko-feritický typ, nejlépe 309LMo.
Pokud je tu někdo, kdo svařoval třeba s FOX CN 23/12 Mo-A, nebo třeba Thermanit 20/10W, což je 308Mo, potvrdí, jak nenáročné až "blbuvzdorné" slitiny to jsou.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS