SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 13-02-2014 17:21:29

hrmil
Člen
Registrovaný: 07-01-2013
Příspěvky: 276

Re: softstart do rtb-3

Pre kramlik.Foto štítku motora by nebol?Alebo aspoň štítkové údaje.

Offline

 

#27 13-02-2014 19:19:11

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 885

Re: softstart do rtb-3

Zdenek11 napsal(a):

Zkoušel jsem něco počítat, vychází mě odpory kolem 10-15 ohmů / 2 až 3kW, ale to je jen hodně od boku, záleží to i na tepelné kapacitě - provedení odporů a hlavně době a četnosti rozběhů (v létě bude jiná, než v zimě), odlehčení motoru při rozběhu atd. Přesně spočítat to neumím. U trafa je to jiný, tam to stačí na několik period, než se nasytí jádro a to jsou řádově setiny sekund, u motoru jsou to řádově sekundy než se roztočí, tj. stokrát delší tepelná zátěž na odpory.

odpor na 3kW/230V je např. tady:
http://www.nadeta.cz/nahradni-dily/elek … ItemIdx=32
Mají zde i jiné, ale větší výkony (menší hodnoty odporu) jsou dost dlouhé.
I=3000W/230V=13A
R=230V/13A=17,7ohm (a zastudena by to mohlo být i pod 15ohm)
Pokud by byly někde na hale u frézky 5m vysoko, tak není problém.Tady bude obtížné zajistit větrání a součastně aby se k nim nedostaly piliny, nevysušily se a po čase nechytly, proto by byly lepší tlumivky, ty by neprodukovaly tolik tepla.

Editoval pt.kbely (13-02-2014 19:27:12)

Offline

 

#28 13-02-2014 21:37:38

hrmil
Člen
Registrovaný: 07-01-2013
Příspěvky: 276

Re: softstart do rtb-3

pt.kbely napsal(a):

Nebylo by lepší tak velké motory spouštět pomocí přepínání hvězda – trojúhelník. Např. triodýna měla ruční přepínač, na větších kompresorech orlík bylo přepínání pomocí stykačů a časového relé. Nebylo by lepší tak velké motory spouštět pomocí přepínání hvězda – trojúhelník. Např. triodýna měla ruční přepínač, na větších kompresorech orlík bylo přepínání pomocí stykačů a časového relé.

Pre motory na rozbeh hviezda trojuholník musí byť motor skonštruovaný na trojuholník 380V/400v.
Motory malých výkonov sú vinuté hviezda 380/400V,trojuholník 230V.
Preto treba štítkový údaj motora,na aké napätie je motor konštruovaný.

Editoval hrmil (13-02-2014 21:39:21)

Offline

 

#29 13-02-2014 21:47:25

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

hrmil: někdy je dobré pročíst si předešlé příspěvky!

Offline

 

#30 13-02-2014 21:53:03

hrmil
Člen
Registrovaný: 07-01-2013
Příspěvky: 276

Re: softstart do rtb-3

Zdenek11 napsal(a):

hrmil: někdy je dobré pročíst si předešlé příspěvky!

Súhlasím s prečítaním príspevkov.Ja som z príspevku pt.kbely č.15 niečo vystrihol,a na to som odpovedal.Hrmil

Editoval hrmil (13-02-2014 21:56:34)

Offline

 

#31 13-02-2014 23:25:45

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 885

Re: softstart do rtb-3

Ano, hrmil  má pravdu, míří na to, že jsem uváděl fázové napětí a ne sdružené, tedy motor podle mne na 220V, má ve skutečnosti na štítku vyraženo 380V.

Offline

 

#32 14-02-2014 02:12:17

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 713

Re: softstart do rtb-3

pt.kbely napsal(a):

Zdenek11 napsal(a):

Zkoušel jsem něco počítat, vychází mě odpory kolem 10-15 ohmů / 2 až 3kW, ale to je jen hodně od boku, záleží to i na tepelné kapacitě - provedení odporů a hlavně době a četnosti rozběhů (v létě bude jiná, než v zimě), odlehčení motoru při rozběhu atd. Přesně spočítat to neumím. U trafa je to jiný, tam to stačí na několik period, než se nasytí jádro a to jsou řádově setiny sekund, u motoru jsou to řádově sekundy než se roztočí, tj. stokrát delší tepelná zátěž na odpory.

odpor na 3kW/230V je např. tady:
http://www.nadeta.cz/nahradni-dily/elek … ItemIdx=32
Mají zde i jiné, ale větší výkony (menší hodnoty odporu) jsou dost dlouhé.
I=3000W/230V=13A
R=230V/13A=17,7ohm (a zastudena by to mohlo být i pod 15ohm)
Pokud by byly někde na hale u frézky 5m vysoko, tak není problém.Tady bude obtížné zajistit větrání a součastně aby se k nim nedostaly piliny, nevysušily se a po čase nechytly, proto by byly lepší tlumivky, ty by neprodukovaly tolik tepla.

toto cos napsal ohledně pilin a jiny problémy mě právě nutí že je to zatim ve stavu v jakym to je, peníze na nový nebo aspoň jiny motor nejsou a abych něco zahořelo kvůli nějakým odporům po tom taky zrovna netoužím, ale jelikož to na té frézce bylo a motor tam byl 7,5kW tam mě to pořád vrtá v hlavě jako jedna možnost, na té frézce to byla taková krabice dole na levé straně konzoly, nikde u stropu, u země to bylo a byli tam dva keremické válce Ø asi 50mm délky asi 30cm a na nich tři vinutí jaksi složitě pospojované, krabice pořádně neutesněná jen takový plíšek jako deklík zespodu myslim ani nic nebylo že se tam dalo strčit pracka, takže do toho padali špóny no vubec by mě nenapadlo že se tam v té ohořelé krabici ukrývá něco včem vede 380voltů, to dokud se stama nezačlo kouřit při tom hrubování načež se pak mašina zastavila uplně samozřejmě vbd plátky v prd.. a jelikož se posuvový motor nazastavil tak to myslim odrovnalo i celou frézu to už si to nepamatuju, došel elektrikář a taky otom nevěděl že to tam je, až sem mu řekl že se tamodtud kouřilo tak to otevřel knížku se schématem a opravdu -odpory- v bedně plná špón, olej a všechen bordel s frézování a ty dráty na odporu utavený, ale nespálili se kupodivu diky tomu bordelui ale jak už sem psal bylo vadny jakysi časovy relé, no pak to spravil a po zapnutí cca po dvou vteřinach to v elektrice cvaklo a motor začal jakoby silněji bzučet, což teda to relé skratovalo ty odpory, kdybych to neviděl tak tomu věřit nebudu celá delegace elektrikářů se nato chodila dívat hotové procesí a jelikož elektrice trošinku rozumím tak sem měl v úmyslu to aplikovat i ná té cirkuli, akorád teda nevím kolik a naco ten drát namotat a taky jaký průřez motat, jestli jednotný drát nebo dvojitý, mám ho celkem dost možná padesát metrů..napadlo mě namotat to na šamotovou cihlu, zaoblit rohy aby drát nepraskal, ale co stěma pilinama aby nehořely to teda nevim, leda to ponořit do kýblu s trafoolejem, no to by byl fajer jak by to chytlo..tak nevim, teď mě napadlo s těma tlumivkamy dyť to by taky šlo vyrobit no ale to je ještě složitější, to je vysoká inženýrská matematika to bohužel.. 
odkaz na obrázek, bedna s odpory na FA5 tu: http://s20.postimg.org/h4gbcsffh/frezka … 4440_2.jpg tam co je červená šipka je onen "vynález"
edit: ne 7,5kW ale 10kW!! sem si náhodou vzpoměl

Editoval Kramlik (14-02-2014 02:14:14)

Offline

 

#33 14-02-2014 08:30:39

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

hrmil napsal(a):

Pre kramlik.Foto štítku motora by nebol?Alebo aspoň štítkové údaje.

Hrmile, proboha, vždyť už v příspěvku 17 psal Kramlík, že motor je převinutý, ale jinak, než byl podle štítku - nevyvedli mu všechny vývody z cívek, ale někde uvnitř je nějaký exot propojil, takže už nejde přepínat Y-D. Tak proč chcete po Kramlíkovi foto štítku???

Offline

 

#34 14-02-2014 08:53:19

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 885

Re: softstart do rtb-3

Tedy pak zbývají asi jen ty tlumivky ze statoru motoru. Kupovat ho nemá cenu, jen pokud se válí někde doma, tak by to stálo za vyzkoušení. Lepší by bylo použít motor na 2800 ot/min, protože je menší a výkonově, 2kW nebo větší, aby měl dostatečně silné vinutí a neshořel. Jde o to, že jak se vyndá rotor, přeruší se magnetický obvod a vzniknou tři tlumivky s velkou vzduchovou mezerou, ale jak velká bude jejich indukčnost a jak tedy klesne rozběhový proud pily, to nevím. Pokud se opatrně odstraní rotor, na svorkovnici propojky, jen pozor, začátek a konec cívky není proti sobě, jak jsou poposunuté konce, je nejlepší prozvonit měřákem nebo baterií a žárovkou, díry po rotoru se dají utěsnit např. šroubem a gumovým těsněním. Pravda je, že to bude dost těžký a rozměrný. Pokud to nepůjde, tak by se ten motor měl dát uvést do původního stavu.

Offline

 

#35 14-02-2014 08:58:41

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

Kramlik napsal(a):

... akorád teda nevím kolik a naco ten drát namotat a taky jaký průřez motat, jestli jednotný drát nebo dvojitý, mám ho celkem dost možná padesát metrů...

Ten drát (někde jste psal, že má asi 2 mm) určitě jenom jednoduchý a ty odpory můžou být o dost menší, těch 10 ohmů jsem počítal pro ten motor na elektrocentrálu, aby se při startu nemohla přetížit. U vás je to skoro jedno, když to teď startujete natvrdo, tak jakýkoliv, už i malý odpor pomůže zmenšit ty proudové špičky při startu. Jedině bych měl obavu z toho navinutí, ten drát když se ohřeje (jak se prohřívá nerovnoměrně), dokáže pěkně cvičit a když není uchycený, je to nepoužitelný. Jedině do šamotky flexou udělat drážky tak 3mm hluboké. Problém bude taky ukončení toho drátu, při provozu se může rozžhavit až do červena a nějaké šroubky na koncích nepřichází v úvahu. Většinou bývá sbodovaný s kusem vývodu z Cu a pak ta Cu třeba s korálkama už normálně na svorky. Ale stejně je to taková ruleta o Krchov....

S tím rozebraným motorem by to jít mohlo, za těch pár sekund na rozběh by se vinutí nemělo destruktivně přehřát.

Editoval Zdenek11 (14-02-2014 09:16:57)

Offline

 

#36 14-02-2014 11:38:54

hrmil
Člen
Registrovaný: 07-01-2013
Příspěvky: 276

Re: softstart do rtb-3

Zdenek11 napsal(a):

hrmil napsal(a):

Pre kramlik.Foto štítku motora by nebol?Alebo aspoň štítkové údaje.

Hrmile, proboha, vždyť už v příspěvku 17 psal Kramlík, že motor je převinutý, ale jinak, než byl podle štítku - nevyvedli mu všechny vývody z cívek, ale někde uvnitř je nějaký exot propojil, takže už nejde přepínat Y-D. Tak proč chcete po Kramlíkovi foto štítku???

Preto že možno by stálo za úvahu ten 5,5 kW motor  otvoriť ,na venci nájsť spojené cievky.Tie opatrne rozpojiť a vyviesť von na svorkovnicu.Vinutie potom zabandážovať,zalakovať.Zapojiť najprv do Y zmerať prúd .Podla štítkových údajov porovnať a z toho odhadnúť či sú vinuté do Y na 380V,D na 220V,alebo či sú v D na380.Preto som bol zvedavý na ten štítok.

Editoval hrmil (14-02-2014 11:41:44)

Offline

 

#37 14-02-2014 12:11:13

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

Téměř jistě je převinut na zapojení do hvězdy na 400V. Ušetří se tím měď i místo v drážkách. Kdyby ho převinuli tak jak byl, D na 400V, určitě by vyvedli ven všechny vývody - kdyby ne, bylo by to nelogický a nesmyslný.

Offline

 

#38 14-02-2014 13:01:55

hrmil
Člen
Registrovaný: 07-01-2013
Příspěvky: 276

Re: softstart do rtb-3

Zdenek11 napsal(a):

Téměř jistě je převinut na zapojení do hvězdy na 400V. Ušetří se tím měď i místo v drážkách. Kdyby ho převinuli tak jak byl, D na 400V, určitě by vyvedli ven všechny vývody - kdyby ne, bylo by to nelogický a nesmyslný.

No veď práve preto som chcel tie štítkové údaje.Možno ten motor bol origo dna Y 400 V.Potom je nezmyselné že bol namontovaný na cirkulárke.

Offline

 

#39 14-02-2014 13:54:52

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4897

Re: softstart do rtb-3

Také takový motor 5,5kW(1450ot, příruba Y400V) mám- pro průmyslové použití se motory takto navíjejí. Nejdřív jsem koketoval s převinutím, pak jsem ale sehnal jiný, tenhle zatím leží nevyužitý.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#40 14-02-2014 14:55:54

cipisek32
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 05-09-2007
Příspěvky: 302

Re: softstart do rtb-3

No mě to nejak nebere hlava . Jestliže je do hvězdy tak jeho I je při rozběhu třetinový proti D. Proto se používá Y/D . Já mám 5,5Kw do D a udrží ho i 20A pojistka . Tak si myslím , že ho máš zapojen taky do D . To že má tří vývody neznamená , že je do Y . Místo propojek na svorkovnici udělali uzel na vinutí .

Editoval cipisek32 (14-02-2014 15:00:55)


Kitin 170LA

Offline

 

#41 14-02-2014 15:07:18

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

No je motor YD na 230/400V a YD 400/690V. Oba jdou použít na 3x400V, ale ten druhý jde spouštět Y-0-D.

Edit.: jestli je standardní motor 5,5 kW/400V zapojen do D a normálně se spouští přes 20A pojistku, pak je něco špatně. Co si vzpomínám, minimální jištění, kdy ještě pojistky vydržely, bylo 25A. Jedině snad, jestli jsou pomalé.

Editoval Zdenek11 (14-02-2014 15:24:11)

Offline

 

#42 15-02-2014 07:03:21

cipisek32
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 05-09-2007
Příspěvky: 302

Re: softstart do rtb-3

Omlouvám se . Zkontroloval jsem to a pojistky jsou 25A . Ale spouštím ho bez problémů . Kramlík s problémy .

Editoval cipisek32 (15-02-2014 07:13:30)


Kitin 170LA

Offline

 

#43 15-02-2014 12:10:19

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

Záleží taky hodně na typu a stáří motoru, podle typu, otáček a data výroby mají záběrové proudy asi od 4 až 8 x jmenovitý proud.

Offline

 

#44 15-02-2014 12:43:14

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 713

Re: softstart do rtb-3

cipisek32 napsal(a):

Omlouvám se . Zkontroloval jsem to a pojistky jsou 25A . Ale spouštím ho bez problémů . Kramlík s problémy .

ono taky záleží co ten motor při rozběhu roztáčí co tam máš za kotouč jeli to vubec na cirkuli, já tam mám pruměr 800 tloušťka 6mm (puvodně kotouč na čelezo), když sundám řemeny aby se motor rozbíhal bez zátěže tak tam mužu mít i 20Ampérové pojistky ale ten velký kotouč než se roztočí tak by bylo muže být i bez jištění, na obrovských motorech to tak nekde bylo že při rozběhu stykač překlemoval jistič, to sem zase vyčetl z knížky "zapojování elektromotorů" ale umě je to nepoužitelné kam bych to přřeklemovací relé dal když pojistky jsou ve vípínači na zdi, takový ten litinový "Krompach" ale to jištění by nebyl problém, to sem vyřešil dráty v pojistkách a nebo tam dám silnější třeba 60A? to už vlastně by bylo zbytečné kyž tyto máme jako hlavní, stačilo by třeba 50A, případně bych na kábl namontoval 60Ampérovou koncovku a zapojil do zásuvky a kus vedle pak by mě ta prodlužka sice nepasovala na jinou věc, to jsou ale zbytečné úvahy mě sere to že jsou narazy do sítě a to viditelné až u sousedů, ono sem kdysi vedlo zvláštní vedení přímo od trafa a teď asi před osmi-deseti lety při modernizaci vedení se to zlikvidovalo a jsme připojeni na místní obecní síť a původně kdysi za komunistů tam jzd dokone mělo svoje trafo takže tak proto to dřiv nevadilo a letos sem pilu používal až do listopadu kdy už bylo brzo tma a sousedi měli poznámky že blikám s eletrikou..
edit, né letos ale loni, zima nebyla sníh taky ne tak se dalo dělat venku až do tmy..

Editoval Kramlik (15-02-2014 12:46:37)

Offline

 

#45 15-02-2014 16:31:23

cipisek32
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 05-09-2007
Příspěvky: 302

Re: softstart do rtb-3

Psal jsem , že ho spouštím bez zátěže . Roztáčí jen převodovku do pomala na štípačce . Takovej kotouč už bude zátěž . Nevím jak to máš přemotaný . Já mám do D . Takže byšel i do Y kdy by měl jen 1/3 výkon a pak přepnout do D .


Kitin 170LA

Offline

 

#46 15-02-2014 17:20:25

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2218

Re: softstart do rtb-3

Aha, to jsem nečetl, že ho spouštíte bez zátěže, jen, že bez problému.

Offline

 

#47 15-02-2014 18:11:04

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: softstart do rtb-3

Hm, starý kroužkový elektromotor  z roku 1936, výkon 3.5 Kw , navinutý na trojúhelník.
"Soft start" byl reostat, navinutý odporovým drátem síly cca 3 mm v krabici velikosti cca výška 250 a rozměr cca 150 x 150 mm ponořený v oleji ( dávali jsme tam převodový, vešly se tam asi 3 litry oleje). Reostat byl na elektromotor mnohonásobně předimenzovaný. To jsem zjistil kdysi v mladém věku, kdy "poučen" čerstvým přečtením elektrotechnické učebnice jsem se domníval. že je to přepínač trojúhelník hvězda a abych při strouhání jablek ušetřil elektřinu , provozoval jsem elektromotor na spouštěcí poloze. Kouřit - respektive vařit za ta léta usazená vlhkost v oleji se začala až po cca 5 - 10 minutách.....

Takže udělat něco podobného, odladit na minimální velikost odporů tak, aby ještě nevypadávaly jističe, zajisté s motorovou charakteristikou, řekl bych, že na těch pár sekund, než elektromotor všechno roztočí do otáček a než to potom stykač přepne, by ty odpory neměly být nijak veliké.

A na ty 4 ampéry na vinutí by asi na soft start šly docela dobře použít tyristory anebo triaky. Úhel spínání nadstavený napevno, na každou fázi elektricky samostatné zapojení, pouze ovládání "částečné spínání - naplno trvale otevřeno" optočlenem, indukční špičky a rušení přirozeně ošetřena....

Editoval Radim (15-02-2014 18:24:51)

Offline

 

#48 15-02-2014 20:09:36

JARDA V
Člen
Místo: Velké Meziříčí
Registrovaný: 20-03-2011
Příspěvky: 830

Re: softstart do rtb-3

Před cca 40 lety "kolotočáři" používali na pomalý rozběh vodní odpory. Do nádoby s vodou pomalu zasouvali plechovou elektrodu. Samozřejmě pro každou fázi jedna odizolovaná nádoba se slanou vodou a jedna elektroda, vše na jednom izolovaném držáku.
Když se to udělá blbě, je to samozřejmě VIP vstupenka na krchov.
V dnešní době by to měl vyřešit frekvenční měnič, ale cenu si netroufám ani odhadnout.
big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#49 15-02-2014 22:39:03

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 713

Re: softstart do rtb-3

cipisek32 napsal(a):

Psal jsem , že ho spouštím bez zátěže . Roztáčí jen převodovku do pomala na štípačce . Takovej kotouč už bude zátěž . Nevím jak to máš přemotaný . Já mám do D . Takže byšel i do Y kdy by měl jen 1/3 výkon a pak přepnout do D .

kde to je napsané že ho pouštiš bez zátěže, já myslel že to máš taky na cirguli a ne na štipačce, pro případ že se motor rozbíhá bez zátěže je ten náraz tak krátký že pomalé pojistky to bezproblému vydrží ale mě na tom krámu se to rozbíhá několik vteřin dvě-tři vteřiny to nevydrží žádná pojistka jedině silnější jenomže silnější se v mém případě nevirábí, ve vipínači na zdi jsou spodky se závitem jak se to menuje.. E27? a tam jsou nejsilnější 25A a to je málo, chce to asi 30Ampér jelikož na zásucvce kde jsou 35Ampérové to funguje, to ale musím táhat o pět metrů dál a ještě měnit zástrčku na prodlužce a ještě mě nejdou zavřít vrata od dílny dyž tama jde ten kábl proto sem to vyřešil tema opravnéma drátkama do patronu pojistek

jina k ty frekvenční měniče to je sice hezká věc ale cenově uplný nesmysl, jo kdybych měl měnič tak ho použiju uplně jinam třeba na soustruh, tam by to byla super věc
včera sem byl v kovošrotě a měli tam mimo jiné v hromadě elektromotorů nejaké trafa a tlumivky tak mě napadlo co takovou tlumivku vyrobit, ale jak? výpočty jsou mi naprd vubec tomu nerozumím trafo bych jakštakš spočítat dokázal ale tlumivku ani omylem, to už je namě moc, třífázová tlumivka, co to je? to musí být cívky na třech sloupcích nebo to stačí na jeden podle mojí úvahy to asi nepujde na jeden sloupek, měl sem tu nejaké třísloupkové asi tlumivky ale škoda všecko už je přetaveno, kde by mě napadlo že to patří namontovat na tu cirgulu, jinak se omlouvám za ty bludy co zde produkuji ale momontálně jsem nemocen tak ležím a napadá mě lecos ale jaksi není sil něco v dílně zkoušet, tak hledím do různé literátůry a sem na fórun a tak no..

Offline

 

#50 16-02-2014 08:36:36

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: softstart do rtb-3

Na každou fázi tak asi kilo vázacího železného drátu o průměru tak asi 2 mm jako odpor, nejdřív zapojit celou délku, pokud to nevyhazuje pojistky, tak délku postupně zkracovat.  Až ten elektromotor pojistky začne vyhazovat,  prodloužit zpět o cca třetinu - polovinu délky a tak se získá správná ohmická hodnota předřadných odporů, ještě s nějakou rezervou pro nějaké nepříznivé podmínky. Pokud na tom odporu bude železa méně než odhadem 0.5 - 0.7 kg, mělo by to bajočko malou tepelnou kapacitu a moc by se to při opakovaných startech rozpálilo, asi odhadem od oka, tak použít silnější vázací drát na odpor o stejně hodnotě, aby tam bylo nakonec tak asi kilo železa na každém odporu nebo ještě víc. Dráty potom smotat do nějakého kompaktního tvaru, hodit do nějaké izolované skříňky nebo trubky odolné vyšším teplotám a přístupné občasnému čištění od hořlavého prachu, který by se uvnitř mohl usadit, ofukovat pořádným ventilátorem kvůli chlazení.....
A odporový předřadník odpovídající i dnešním bezpečnostním předpisům je na světě.

Na tom reostatu - odporovém předřadníku k tomu starému elektromotoru 3.5 kilowat, který popisuji výše, je odhadem na každou fázi toho odporového drátu pr asi 3 mm odhadem tak 0.3 - 0.5 kilo. Tam je to ale jednak chlazeno olejem, jednak je to děláno na životnost minimálně 50 let při každodením používání  toho elektromotoru.

A při zkoušení je třeba ty odporové dráty nějak provizorně upevňovat, vysoké procházející proudy při rozběhu působí na tyto dráty i mechanicky, mohly by se vlivem procházejícícho proudu posunout nežádoucím směrem a jako holé izolované dráty vytvořit nějakou paseku.

Jinak by zřejmě součástkově nebyl problém udělat softstart s polovodičovými součástkami , třifázový regulátor, buď s tyristory nebo triaky nebo typu PWM se speciálními IGBT  pro kmitočty v rozmezí 1 - 10 kHz.
Frekvenční měnič jenom kvůli tomu softstartu je zbytečný, jedině že by dávalo smysl měnit i provozní otáčky při zpracovávání různých materiálů.

Editoval Radim (16-02-2014 08:47:50)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče