SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Zdravím, mám tak trochu problém. Sehnal jsem trafo TR 121, je zapojeno na 380V. Pročítal jsem zdejší forum, ale odpověď jsem nenalezl. Na hlavním jističi u domu je 20A, na zásuvce 380V je 16A. Po připojení svářečky do sítě, se tato zapne, svítí kontrolka. Při postupném přepínání voliče velikosti svařovacího proudu dojdu až k číslu 6, tedy velikost proudu kolem 103A a jistič spadne. Nic nesmrdí, jako u klasického zkratu, z vnitřku svářečky se neozve rána ani žádný zvuk. Otázka zní v čem může být chyba. V jističi(slabý nebo špatný) nebo ve svářečce. Dále jsem vypozoroval, že ačkoli je zapojení na 380V, tak při otočení proudového voiliče na 220V se také rozsvítí kontrolka a opět na šestém stupni vypadne jistič. Děkuji za odpověď
Offline
Dělalo mě to taky na JS90F, odstranil to definitivně softstart.
Offline
Lukas 121 - popisovaný jev nebude v jističích, ale v cestě do trafa. Pokud se trafo dá zapnout a drží a bez hořícího oblouku jistič při přepínání vypadne jde s vysokou pravděpodobností o závadu. Kontroloval bych, zda někde v zásuvce nebo ve vidlici není prohozená fáze s PEN a nebo jiná elektrická závada. Tlačítko "HLEDAT" nabídne řadu informací o tomto trafu. Např. http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=3973
Offline
Zkoušel jsi nastavit přepínač na polohu kdy to vypadává a zkusil zapnout jistič ? Předpokládám že jde o jistič 16B -to neni šťastná volba.
Offline
ano je to jistič 16B(zřejmě) nějaké B je tam napsané-nejsem elektrikář-na hlavním jističi je 20A. Jaká je ještě jiná volba jističe než 16B ? Sem z toho tak trochu vedle. Kabel k trafu je zřejmě dle zapojení a stavu originál. Nicméně je nezničený, neporušený. Má jak je tu někde na foru psáno 3 žíly. Jedna je hnědá a dvě jsou černé. Protikus ve zdi je 4 kolík, zapojený elekrikářem. V odkazu výše je popsáno, že zapojení svářečky musí odpovídat zásuvce ve zdi. Ten hnědý kabel mám zapojený na nejtlustčí kolík, tedy na zem, jeden černý je zapojen naproti zemi a druhý černý na kolík vedle tohoto vlevo. Otázka zní, zda může mít vliv zapojení černého kabelu, tedy fáze na ostatní kolíky nebo ne. Druhá věc je, jak by tedy měla být zapojena zásuvka ve zdi. Tam jsou samo sebou zapojeny všechny 4 kolíky. Schéma jsem sice našel, ale logicky mu nemůžu rozumět. Rada, jít za elektrikářem je jasná ale....Zajímá mě, zda je 16A jistič dostatečný nebo ne a pokud ano, zajímá mě postup jak zjistit, kde je chyba.Od toho se bude odvíjet můj další postup-tedy konkrétní výběr člověka, který mi eventuelně bude moci pomoc. Pokud mi tu uvedete, že závadu zjistí jen machr na svářečky jsem v konci, protože takového neznám. Pokud mi napíšete, že závadu odhalí každý zručnější elektrikář, je to pro mě lepší, protože dva znám. Ale ani jeden se nazabývá svářečkami. Ještě jednou děkuji za odpověď
Offline
jirkati napsal(a):
Lukas 121 - popisovaný jev nebude v jističích, ale v cestě do trafa. Pokud se trafo dá zapnout a drží a bez hořícího oblouku jistič při přepínání vypadne jde s vysokou pravděpodobností o závadu. Kontroloval bych, zda někde v zásuvce nebo ve vidlici není prohozená fáze s PEN a nebo jiná elektrická závada. Tlačítko "HLEDAT" nabídne řadu informací o tomto trafu. Např. http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=3973
co konkrétně znamená prohozená fáze s PEN-máte na mysli prohození zemnícího kolíku s fází? a co by mohla být jiná elektrická závada? Přijde mi divné, že až někam do 103A na přepínači to drží, kdyby byly fáze přehozeé muselo by to přece vyletět hned nebo ne? Zajímavé je, že to dělají oba přepínače, jak ten na 220V tak i ten na 380V. Oba jsou velmi masivní konstrukce, na dnešní dobu ojedinělá práce, řekl bych až nesmrtelná. To samé měděné vinutí na trafu, no poškodit se může asi vše, ale jak jsem již psal, při výpadu jističe jako by nedošlo ke zkratu, nic nesmrdí, nic se neozve.
Offline
V ceste do trafa, teda v rozvode to nebude, aspoň nie závada typu prehodené vodiče, zlé nulovanie a pod. Možné závady je potrebné hľadať niekde v týchto komponentoch. Je možné, že istič 16A reaguje na rýchly nástup prúdu rýchlejšie ako by mal aj keď B-čko patrí medzi rýchle ističe. To však nepredpokladám. Ďalšia možnosť je, že starý unavený istič nedisponuje vypínacou charakteristikou pre 16 A istič. Najpravdepodobnejšia príčina uvedenej poruchy sa mi zdá byť, že paketový prepínač rozsahu rozopne rozsah na pozícii č. 5 v nedostatočnom predstihu pred zopnutím rozsahu č. 6, takže oblúk na kontaktoch pakeťaku nestačil zhasnúť pred tým ako sa zopnul ďalší rozsah. Vyskúšal by som pripojiť trafo do sieťovej zásuvky už z prednastaveným rozsahom č. 6. Ak istič prestane vypadávať, je to dané týmto.
Offline
K tomu kabelu, říkáš dvě černé a jedna hnědá žíla, žlutozelená není? Potom je to zapojené na kabelu 3A (označení typu, ne že ja na tři ampéry), což je trochu prasečina ohledně barevného značení vodičů, asi to není originál kabel, logicky by tam měl být 3B (černá, hnědá, žlutozelená), ale ten se jako pohyblivý přívod snad nedělá, takže potom 4B (černá, hnědá, černá, žlutozelená) s jednou nezapojenou fázovou žílou.
Podle schematu tady na svarforu je ta svářečka v originále napojená na dvě fáze a PEN. Takže doufám že ta hnědá žíla je uvnitř svářečky připojená na nějakou PEN svorku a ty dvě černé na fázové svorky ve svářečce a v zástrčce každá na jeden fázový kolík, nic dalšího mezi sebou nepropojovat.
Schema je tady http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 598#p49598
Jinak na konci toho vlákna kolega bobobo píše, že to schéma je stejně divné a hlavně že svářečka protřebuje jištění 20A (při zapojení na 230V).
Navíc mě to podle vzhledu předního panelu (a schematu) připadá, že pokud mám svářečku připojenou na 400V (380V), tak přepínač na 230V musí být na nule a nesmím s ním manipulovat a svařovací kabely jsou na střední a pravé svorce, pokud je svářečka zapojená na 230V tak přepínač na 380V musí být na nule a nesmím s ním manipulovat a svařovací kabely jsou na střední a levé svorce.
Editoval tomvec (23-02-2014 21:33:36)
Offline
Mému známému vypadává jistič 20B už při zapnutí svářečky Einhel 180A.Jističem by to být mohlo.
Zkusit vypnout jistič zásuvky,zapnout svářečku do zásuvky a na rozsah č.6,zkusit zapnout jistič zásuvky.(jak jsem psal výše)
Jinak -zjistit závadu zvládne běžný elektrikář.
Offline
senior napsal(a):
V ceste do trafa, teda v rozvode to nebude, aspoň nie závada typu prehodené vodiče, zlé nulovanie a pod. Možné závady je potrebné hľadať niekde v týchto komponentoch. Je možné, že istič 16A reaguje na rýchly nástup prúdu rýchlejšie ako by mal aj keď B-čko patrí medzi rýchle ističe. To však nepredpokladám. Ďalšia možnosť je, že starý unavený istič nedisponuje vypínacou charakteristikou pre 16 A istič. Najpravdepodobnejšia príčina uvedenej poruchy sa mi zdá byť, že paketový prepínač rozsahu rozopne rozsah na pozícii č. 5 v nedostatočnom predstihu pred zopnutím rozsahu č. 6, takže oblúk na kontaktoch pakeťaku nestačil zhasnúť pred tým ako sa zopnul ďalší rozsah. Vyskúšal by som pripojiť trafo do sieťovej zásuvky už z prednastaveným rozsahom č. 6. Ak istič prestane vypadávať, je to dané týmto.
tak jsem po přečtení hned běžel do dílny, nastavil přepínač na svářečce na č. 6 a zasunul do zásuvky--jistič nevypadl, pokusil jsem se přepnout na pozici 7 a jistič spadl, šel jsem ho nahodit a svářečka se zapnula a jistič nespadl. Zapálit oblouk jsem vzhledem k pozdní době nezkusil. Je to každopádně zajímavé zjištění, ale jsem takový šťoural, že mi stále nejde pod vousy, že by odešly oba přepínače(220 i 380) ve stejné pozici a to tedy konkrétně od čísla 5 výše. Co by se na tom přepínači mohlo pokazit? Nebo , že by to byl skutečně ten jistič-jak se to dá zjistit. Pokud má svářečka předepsané jištění 20A, jak jsem se dočetl v jedné z odpovědí(já sám jsem nikde údaj o jištění nenašel) je možné ji vůbec provozovat na 16A jističi? Víte samo sebou mám omezené prostředky, jinak bych asi sáhl po něčem jiném...ale!? Poslední dobou jsem prohlížel nové trafosvářečky v tzv.amatérských nebo chcetel-li hoby třídách. Poslední dobou na tento druh zboží nemám náladu a chce se mi z něj obyčejně brečet(mírný výraz). Proto jsem raději sáhnul po starém a poctivě udělaném kusu. Stejně tak bych sáhl po vrtačce a soustruhu. Nesmírně mě překvapilo, jak tato svářečka chytá oblouk-elektrody nebyly z Asie, který nejen že nezhasíná, ale hoří plynule a skutečně vaří. (na moje potřeby plně dostačující a vůbec mi nevadí, že váha je 26Kg) Kamarád si koupil invertor za mám pocit 3600,-Kč a musím konstatovat, že nejen zapálení oblouku, ale i jeho následný průběh stojí za......a teď bych musel použít ono známé sprosté slovo. V létě jsem potřeboval svařit dva plechy 5mm k sobě v délce 45cm. Tenhle invertor zvládl necelé dvě elektrody(mám pocit, že to byly 2,5mm) a zasáhla ochrana. Tím jen vysvětluji svoji volbu. Domnívám se totiž, že svojí starou svářečkou bych provedl celou práci bez problému. A o to víc mě mrzí padání jističe jak jsem popsal.
Offline
tomvec napsal(a):
K tomu kabelu, říkáš dvě černé a jedna hnědá žíla, žlutozelená není? Potom je to zapojené na kabelu 3A (označení typu, ne že ja na tři ampéry), což je trochu prasečina ohledně barevného značení vodičů, asi to není originál kabel, logicky by tam měl být 3B (černá, hnědá, žlutozelená), ale ten se jako pohyblivý přívod snad nedělá, takže potom 4B (černá, hnědá, černá, žlutozelená) s jednou nezapojenou fázovou žílou.
Podle schematu tady na svarforu je ta svářečka v originále napojená na dvě fáze a PEN. Takže doufám že ta hnědá žíla je uvnitř svářečky připojená na nějakou PEN svorku a ty dvě černé na fázové svorky ve svářečce a v zástrčce každá na jeden fázový kolík, nic dalšího mezi sebou nepropojovat.
Schema je tady http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 598#p49598
Jinak na konci toho vlákna kolega bobobo píše, že to schéma je stejně divné a hlavně že svářečka protřebuje jištění 20A (při zapojení na 230V).
Navíc mě to podle vzhledu předního panelu (a schematu) připadá, že pokud mám svářečku připojenou na 400V (380V), tak přepínač na 230V musí být na nule a nesmím s ním manipulovat a svařovací kabely jsou na střední a pravé svorce, pokud je svářečka zapojená na 230V tak přepínač na 380V musí být na nule a nesmím s ním manipulovat a svařovací kabely jsou na střední a levé svorce.
co se týče zapojení svářecích kabelů ja na předním panelu tabulka, podle které je možné zapojení jak na 220V tak i na 380V provést do svorek A i B, zem zůstáva na svorce s označením 0. Pokud je kabel na pozici A jsou při přepínání voličem k dispozici jiné proudy. Na voliči pro 220V končí proud mám pocit na 103A.
Co se zapojení kabelu týče je skutečně hnědý na PEN-nejsilnější kolík a zbylé dva jsou připojené na fáze(asi by mělo bát v tomto případě jedno na jakou). Kabel je s velkou mírou pravděpodobnosti originál, soudím tak podle zapojení uvnitř svářečky, míře otlaků a celkovému provedení. Stejně tak jako ostatní komponenty uvnitř. Vše podle mě je na svém místě od doby výroby.
Offline
No, tak by som skúsil nainštalovať istič 16C. Apropo, priprepínaní na pozíciu č. 6 pri 400 V musí prechádzať prúd cez dva ističe. Pravdepodobne tam sú skuplované všetky 3, takže nezistíš, ktorá fáza vypína. Ak sa dajú oddeliť (u niektorých starších to išlo), tak by sa dalo zistiť, či nie je jeden citlivejší. Inakšie na 16 A pri 400 V musí isť zvárať aj 3,15-kou.
Offline
Nejjednodušší bude doběhnout s bednou k sousedovi , co má 25A na zásuvce , a popřepínat . Za pár vteřin je jasno .
Offline
No nic, napíšu to ještě jednou. Popsaný jev je běžný magnetizační (proudový) impulz při zapínání indukčního spotřebiče. Jistič 16A/B a dokonce i 20A/B je svojí charakteristikou na hraně vypnutí, podle toho, v jaké části sinusovky zapnete trafo - buď vypadne nebo ne. Dost záleží i na tom, od kterého výrobce máte jistič, některé jsou "tupější". Pokud jsem měl doma staré černé jističe 16A, nikdy k tomuto nedošlo. Po opravě EI a výměně jističů v rozvodnici za nové začalo docházet k přesně stejnému jevu, jak ho popisujete.
Editoval Zdenek11 (24-02-2014 08:33:02)
Offline
To Zdenek11: takže pokud by tam nebyla jiná závada a bylo by to jenom tímto, tak řešení bude přepínání rozsahů při vypnuté svářečce a přidání softstartu. Pravda?
Offline
Ano, přesně tak. Dost mě to tenkrát rozhodilo, se starou instalací nebyly nikdy problémy a jak se vyměnily jističe a vedení, nastal problém u svářečky. Nové jističe jsou citlivější a zřejmě taky nové silnější rozvody z mědi místo hliníku mají nižší odpory a než jsem udělal ten soft, nedalo se na vyšší rozsahy (100A a výš) rozumně pracovat. Když se podařilo zapnout, aby jistič nevyhodil, pak to sice svářelo už normálně, ale stejně to bylo takhle na nic. Po softstaru je to v pohodě.
Offline
Pokiaľ to bude tým, čo píše Zdenek11, že je to citlivosťou ističa, tak pomôže iba jeho výmena. Dal by som tam 16C, ktorý viac toleruje nárazový impulz. Trochu mätie skutočnosť, že to vypadáva aj pri 400V, kde sú prúdy nižšie. Softstart nepomôže, nakoľko sa jedná o transformátor. Nárazový impulz by sa nemal tiež vytvoriť, lebo sa jedná o indukčnú záťaž, ktorá spôsobuje skôr integračnú charakteristiku obvodu a nie derivačnú.
Offline
Ten jistič 16A, jak píše senior, jsem hned druhý den vyměnil za typ C, ale začal padat ten hlavní před elektroměrem 20A/B a ten mě rozvodné závody za typ C nevymění. Ten názor o tom, že softstart nepomůže, je přinejmenším zajímavý. Já osobně, pokud by to někoho zajímalo, ho mám dělaný z nějakého relé Finder 16A, cívka 12VAC, stálo něco kolem stovky. K vinutí pro žárovku jsem domotal nějaké závity, aby to dávalo 12V a tím spínám to relé. Jede to bez problému už asi 9 nebo 10 let.
Offline
Zdenek11 napsal(a):
Ten jistič 16A, jak píše senior, jsem hned druhý den vyměnil za typ C, ale začal padat ten hlavní před elektroměrem 20A/B a ten mě rozvodné závody za typ C nevymění. Ten názor o tom, že softstart nepomůže, je přinejmenším zajímavý. Já osobně, pokud by to někoho zajímalo, ho mám dělaný z nějakého relé Finder 16A, cívka 12VAC, stálo něco kolem stovky. K vinutí pro žárovku jsem domotal nějaké závity, aby to dávalo 12V a tím spínám to relé. Jede to bez problému už asi 9 nebo 10 let.
No dobre. Ale čo ten softstart akože robí pri prepínaní rozsahu? Pri samotnom zapínaní nezaťaženého transformátora nemôže vzniknúť prúdový impulz ktorý by presahoval úroveň prúdu pri záťaži. Pri prepínaní rozsahu však dôjde v dôsledku odpojenia kontaktu prepínača k prerušeniu toku prúdu a vznikne napäťový impulz podobne ako v indukčnej cievke v aute.
Offline
senior napsal(a):
Pri samotnom zapínaní nezaťaženého transformátora nemôže vzniknúť prúdový impulz ktorý by presahoval úroveň prúdu pri záťaži.
Pokud už člověk nemá v tomto oboru žádné znalosti, bylo by dobré alepoň si někde na Google vyhledat základní vlastnosti a charakter spínání různých typů el. spotřebičů (motory, trafa, kondenzátory). U trafa při připojení k síti může v nejnevhodnějším průběhu sinusovky být proud při sepnutí podle typu a velikosti trafa až desetinásobek jmenovitého proudu.
Editoval Zdenek11 (24-02-2014 10:33:48)
Offline
senior , neda mi to aby nenapisal ... Volakedy tak 70-90rokoch minuleho storocia to bol hit na tie zvaracie tranformatory , a v tedy boli stare bakelitove istice , tych je este domoch plno , a nevypadavali ako dnes tie biele ... boli aj vtedy motorove na rozbech , ale to sa davalo vlast ... Nove uz sa delia , to viete ... Ano je to citlivostou na istic . ... Ale je rozdiel narazovym prudom , co je B , C alebo uz D .... Softstart len obmedzi narazovy prud , na to sa pouziva rele , stykac a prepne po 0.1-1Sekunde na plny prud ....
Editoval atishajn (24-02-2014 10:44:37)
Offline
Je mi jasné, čo robí softstart. Ten sa aktivuje pri zapínaní. Čo robí softstart pri prepínaní výkonu? Aký druh softsartu sa dá požiť u trafa? S rezistorom ako pri nabíjaní kondíkov u invertora? Alebo predradenou tĺmivkou?
Offline
U přepínání výkonu nedělá softstart nic, proto je potřeba přepínat výkon při vypnuté svářečce. Trochu nepohodlné, ale funkční.
Offline
Ano, odbočky přepínám při vypnuté svářečce. Je to míň pohodlné, ale jde o zvyk. Trafo má na čelním panelu jistič, vycvaknu, přepnu rozsah, nahodím. Neměl by ale být problém udělat elektronické zpoždění aktivace softstartu, třeba 2 sec, pro přepínání rozsahů.
Šlo by to velice jednoduše. Stačilo by další výkonové relé a jednoduchý elektronický obvod, asi s 555. Při ztrátě napětí by relé okamžitě odpadlo (doba odpadu bývá několik milisekund) a znova by sepnulo až se zpožděním třeba 2 sekundy po připojení síťového napětí. Čili prvním otočením přepínače rozsahů by se svářečka vypnula, další přepínání by se tedy provádělo bez napětí. Po konečném nastavení požadovaného proudu by se po těch 2 sekundách aktivoval softstart a pak by byl už normální provoz trafa na nově zvoleném rozsahu.
Editoval Zdenek11 (24-02-2014 12:41:14)
Offline
Tak ještě jednou zdravím pánové, nelenil jsem, naložil trafo do auta a odvezl ke známému do továrny. Po zapojení do sítě a usilovném přepínání nedošlo k pádu jističe, svářečka vařila na všech stupních výkonu.Takže je asi jasno......Pro mě nejschůdnější bude asi zkusit vyměnit jistič, na stavbu soft startu si rozhodně netroufnu....
Každopádně všem děkuji za cenné podněty a nabytí nových zkušeností.
Offline
Stránky: 1 2