SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 01-04-2015 21:06:38

kiwi
Člen
Místo: Opava
Registrovaný: 31-01-2009
Příspěvky: 85
Web

Navaření zdvihátka ventilů- veterán

Dobrý den, mám takovou lahůdku  zdvihátka ventilů jsou vydřeny místy i 1,5mm, je to z motorky r.v. 1929, nemyslím si, že to bylo tehdy nitridováno. Může někdo poradit postup a výběr vhodného materiálu pro návar? Metoda Tig. Děkuji

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/886_img_0007.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/886_a.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/886_img_0001a.jpg

Editoval kiwi (01-04-2015 21:30:05)


Esab cady Tig 2200i AC/DC, ALF 400 AXE, Alfin 150,

Offline

 

#2 01-04-2015 22:13:45

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1645
Web

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

Těch materiálů je dnes celá řada. Tam u vás bych zkusil na př. toto: http://www.welco.cz/katalog/welco-t1781

Offline

 

#3 02-04-2015 16:29:36

kiwi
Člen
Místo: Opava
Registrovaný: 31-01-2009
Příspěvky: 85
Web

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

Děkuji za tip, vyzkouším. Doufám, že to bude leštitelné :-)


Esab cady Tig 2200i AC/DC, ALF 400 AXE, Alfin 150,

Offline

 

#4 02-04-2015 18:07:08

japa
Člen
Registrovaný: 29-07-2012
Příspěvky: 164

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

Nevím jestli návar v takovém to případě je  optimální řešení. Dřík zdvihátka za ty roky už stejně bude mít ve vodítku vůli, takže vhodnější by to bylo vyrobit nové. Vodítka vystružit ručním výstružníkem na H7 z cementačky vyrobit nové zdvihátka, cementovat, kalit, popustit a brousit (závit chránit, nesmí být zakalený, pouze zušlechtěný).

Offline

 

#5 02-04-2015 18:08:53

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

To je ale materiál min. za 2-3 tis. Kč/kg. Navíc se hodí pro úplně jiné podmínky - tlaky, vysoké teploty, atd., typicky kovátka a lisovací nástroje pracující za vysokých teplot. Zdvihátko není ventil nebo sedlo, to je venku z válce. Navíc tvrdosti dosáhne Ni slitina až po zpevnění, což tady bude, ale menší a pomalejší. Řekl bych, že slitiny typu 0,5%C, 9%Cr, 50-58 HRc dle počtu vrstev jako třeba UTP A DUR 600 dají lepší výsledek při čtvrtinové ceně. Nebo UTP A 661 s 0,22%C, 17%Cr má 40 HRc čistý návar a až 55 HRc v první vrstvě na oceli s vyšším obsahem uhlíku, což tady nejspíš bude, a leštitelnost Cr ocelí je perfektní.

Frank napsal(a):

Těch materiálů je dnes celá řada. Tam u vás bych zkusil na př. toto: http://www.welco.cz/katalog/welco-t1781

Editoval JardaK (02-04-2015 18:10:54)

Offline

 

#6 02-04-2015 18:17:06

kiwi
Člen
Místo: Opava
Registrovaný: 31-01-2009
Příspěvky: 85
Web

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

japa napsal(a):

Nevím jestli návar v takovém to případě je  optimální řešení. Dřík zdvihátka za ty roky už stejně bude mít ve vodítku vůli, takže vhodnější by to bylo vyrobit nové. Vodítka vystružit ručním výstružníkem na H7 z cementačky vyrobit nové zdvihátka, cementovat, kalit, popustit a brousit (závit chránit, nesmí být zakalený, pouze zušlechtěný).

vodítka jsou perfekt stav, je to SV rozvod. Litinové pouzdra v hlavě jdou na výměnu.


Esab cady Tig 2200i AC/DC, ALF 400 AXE, Alfin 150,

Offline

 

#7 02-04-2015 18:18:57

kiwi
Člen
Místo: Opava
Registrovaný: 31-01-2009
Příspěvky: 85
Web

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

JardaK napsal(a):

To je ale materiál min. za 2-3 tis. Kč/kg. Navíc se hodí pro úplně jiné podmínky - tlaky, vysoké teploty, atd., typicky kovátka a lisovací nástroje pracující za vysokých teplot. Zdvihátko není ventil nebo sedlo, to je venku z válce. Navíc tvrdosti dosáhne Ni slitina až po zpevnění, což tady bude, ale menší a pomalejší. Řekl bych, že slitiny typu 0,5%C, 9%Cr, 50-58 HRc dle počtu vrstev jako třeba UTP A DUR 600 dají lepší výsledek při čtvrtinové ceně. Nebo UTP A 661 s 0,22%C, 17%Cr má 40 HRc čistý návar a až 55 HRc v první vrstvě na oceli s vyšším obsahem uhlíku, což tady nejspíš bude, a leštitelnost Cr ocelí je perfektní.

Frank napsal(a):

Těch materiálů je dnes celá řada. Tam u vás bych zkusil na př. toto: http://www.welco.cz/katalog/welco-t1781

Vyrábí tento přídavný mat. UTP A 661 Esab? Děkuji


Esab cady Tig 2200i AC/DC, ALF 400 AXE, Alfin 150,

Offline

 

#8 02-04-2015 20:26:28

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1645
Web

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

JardaK napsal(a):

To je ale materiál min. za 2-3 tis. Kč/kg. Navíc se hodí pro úplně jiné podmínky - tlaky, vysoké teploty, atd., typicky kovátka a lisovací nástroje pracující za vysokých teplot. Zdvihátko není ventil nebo sedlo, to je venku z válce. Navíc tvrdosti dosáhne Ni slitina až po zpevnění, což tady bude, ale menší a pomalejší. Řekl bych, že slitiny typu 0,5%C, 9%Cr, 50-58 HRc dle počtu vrstev jako třeba UTP A DUR 600 dají lepší výsledek při čtvrtinové ceně. Nebo UTP A 661 s 0,22%C, 17%Cr má 40 HRc čistý návar a až 55 HRc v první vrstvě na oceli s vyšším obsahem uhlíku, což tady nejspíš bude, a leštitelnost Cr ocelí je perfektní.

Frank napsal(a):

Těch materiálů je dnes celá řada. Tam u vás bych zkusil na př. toto: http://www.welco.cz/katalog/welco-t1781

Prosím vás, co řešíte? Na navaření pár zdvihátek potřebuje s bídou jeden, nebo dva dráty. To je tedy rozdíl v ceně opravdu tak důležitý?(ovšem pravda je, pokud se dají koupit jednotlivě).  smile A ten austenit návar, doporučuji mj. proto, protože tady padla zmínka o tom, že to mohlo být nitridováno. Tato slitina dává podstatně lepší šanci, že mu to nebude pórovat působením dusíku(rozpouští se v ní větší %N) pokud by byly v základu zbytky nitridace. Řekl bych, že návar v těchto případech není žádoucí, aby měl kolem 60HRC, stačí těch 40. Ono totiž u správně fungujícího mazání by nemělo k takovému opotřebení vůbec dojít. Tady nerozhoduje tvrdost, nýbrž odolnost proti otěru. A taky správné mazání. Pokud je vše OK, měly by kluzné plochy běhat za každých podmínek po olejovém filmu a k takovému opotřebení by dojít nemělo. Pokud bude mat. zdvihátka příliš tvrdý a zároveň nebude dostatečné mazání, odře se vačka.... smile Takových oprav podobným mat. jsem v životě dělal celou řadu a vše bylo v pohodě. No, ale samozřejmě, jako vždycky je těch možnosti spousta. smile Jinak souhlas.

Editoval Frank (02-04-2015 23:59:23)

Offline

 

#9 03-04-2015 06:52:55

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3046

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

Na MSV jsem byl u stánku , kde měl jakousi svářečku , na opravované místo nanesl "železnou pastu" , přiložil takový roubík , pojezdil a bylo navařeno . "Navařoval" tím i těsnící plochy ventilů . Zkusil bych touto "studenou" cestou . moc se mi ta technologie líbila . Jak se česky nazývá nevím , byl to polák .

Offline

 

#10 03-04-2015 12:00:15

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

a) Bude to jednovrstvý návar a oběma typy bude v jedné vrstvě na ca. 45-50 HRc, ne kolem 60 HRc. U austenitu jen tak na 200 HB a to stačit nebude.   
b) Ten rozdíl v tak malém množství samozřejmě není důležitý, ale výsledky by tomu neodpovídaly. Navíc jste správně zmínil dostupnost, navíc pár drátů... A kupovat větší balení za takovou cenu, navíc když zbytek určitě nevyužije?
c) Když už jsme u tak malého množství a tazatel se ptá na ESAB, co odpovídá A 661 nevím, ale A DUR 600 je jako Autrod 13.91 a to by mu mohl někdo nechat kousek uštípnout.

Frank napsal(a):

JardaK napsal(a):

To je ale materiál min. za 2-3 tis. Kč/kg. Navíc se hodí pro úplně jiné podmínky - tlaky, vysoké teploty, atd., typicky kovátka a lisovací nástroje pracující za vysokých teplot. Zdvihátko není ventil nebo sedlo, to je venku z válce. Navíc tvrdosti dosáhne Ni slitina až po zpevnění, což tady bude, ale menší a pomalejší. Řekl bych, že slitiny typu 0,5%C, 9%Cr, 50-58 HRc dle počtu vrstev jako třeba UTP A DUR 600 dají lepší výsledek při čtvrtinové ceně. Nebo UTP A 661 s 0,22%C, 17%Cr má 40 HRc čistý návar a až 55 HRc v první vrstvě na oceli s vyšším obsahem uhlíku, což tady nejspíš bude, a leštitelnost Cr ocelí je perfektní.

Frank napsal(a):

Těch materiálů je dnes celá řada. Tam u vás bych zkusil na př. toto: http://www.welco.cz/katalog/welco-t1781

Prosím vás, co řešíte? Na navaření pár zdvihátek potřebuje s bídou jeden, nebo dva dráty. To je tedy rozdíl v ceně opravdu tak důležitý?(ovšem pravda je, pokud se dají koupit jednotlivě).  smile A ten austenit návar, doporučuji mj. proto, protože tady padla zmínka o tom, že to mohlo být nitridováno. Tato slitina dává podstatně lepší šanci, že mu to nebude pórovat působením dusíku(rozpouští se v ní větší %N) pokud by byly v základu zbytky nitridace. Řekl bych, že návar v těchto případech není žádoucí, aby měl kolem 60HRC, stačí těch 40. Ono totiž u správně fungujícího mazání by nemělo k takovému opotřebení vůbec dojít. Tady nerozhoduje tvrdost, nýbrž odolnost proti otěru. A taky správné mazání. Pokud je vše OK, měly by kluzné plochy běhat za každých podmínek po olejovém filmu a k takovému opotřebení by dojít nemělo. Pokud bude mat. zdvihátka příliš tvrdý a zároveň nebude dostatečné mazání, odře se vačka.... smile Takových oprav podobným mat. jsem v životě dělal celou řadu a vše bylo v pohodě. No, ale samozřejmě, jako vždycky je těch možnosti spousta. smile Jinak souhlas.

Offline

 

#11 03-04-2015 13:14:53

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1645
Web

Re: Navaření zdvihátka ventilů- veterán

JardaK napsal(a):

a) Bude to jednovrstvý návar a oběma typy bude v jedné vrstvě na ca. 45-50 HRc, ne kolem 60 HRc. U austenitu jen tak na 200 HB a to stačit nebude.   
b) Ten rozdíl v tak malém množství samozřejmě není důležitý, ale výsledky by tomu neodpovídaly. Navíc jste správně zmínil dostupnost, navíc pár drátů... A kupovat větší balení za takovou cenu, navíc když zbytek určitě nevyužije?
c) Když už jsme u tak malého množství a tazatel se ptá na ESAB, co odpovídá A 661 nevím, ale A DUR 600 je jako Autrod 13.91 a to by mu mohl někdo nechat kousek uštípnout.

OK. Já se domnívám, že se tam u toho austenitu jedná o 250HB po navaření a po zpevnění 400HB. Dle mého soudu by toto postačit mělo. Navíc otěruvzdornost těchto mat. je vynikající. Já osobně měl přístup k mnoha i drahým a vzácným materiálům, když jejich zbytky firma, třeba po ukončení výr. zakázky, doslova vyhazovala mezi obyčejný ocelový odpad, tak jsem si udělal určitou zásobu, takže tento problém neřeším...big_smile 
M.j. tady ve Státech u mnoha prodejců lze koupit příd. dráty pro TIG i po několika kusech. Viděl jsem balení i po dvou drátech. Na malé opravy je to výborné řešení, neboť je to cenově jinde, než když byl nucen koupit celý balík.

Ještě přidám pro přehlednost tabulku pro přepočet jednotek tvrdosti HRC vs. HB: http://www.steelexpress.co.uk/steel-har … rsion.html

Editoval Frank (04-04-2015 15:15:57)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS