SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Měl bych, možná hloupý, dotaz. Připojil jsem na plnou CO2 lahev redukční ventil a ten ukazuje tlak uvnitř lahve pouze 50 bar. Přitom láhev by měla být plná a pokud vím, jsou plněny na cca 190 baru. Znamená to, že regulační ventil ukazuje špatně (je nový), nebo že není lahev plná (byla cca týden předtím naplněna) ? Nebo je to správně ? Omluvám se za pro někoho možná stupidní dotaz a děkuji předem za odpovědi.
Offline
Pokud je to předělanej hasičák, tak to bude asi správně. Myslím, že tyto lahve se větším tlakem neplní. Já mám doma taky bývalý hasičák a tlak je tam stejný - 50bar.
Offline
CO2 je v kapalne forme a tak je v lahvich tlak nasycenych par odpovidajici teplote. Tenhle tlak se udrzuje odparovanim dokud neni lahev prazdna. Potom jde tlak rychle dolu. 5Mpa odpovida teplote neco pod 20 stC. . Nad 30 st.C (tlak cca 8MPa) je v plynne fazi. a pokud je lahev plna, muze zacit s rostouci teplotou odpoustet prebytecny plyn.
Vetsina ostatnich plynu se v malem skladuje pouze stlacena na tech +-200bar. Tlak potom odpovida "plnosti" lahve.
Offline
t[°C] P[bar]
-12 24,99
-10 26,47
-8 28,00
-6 29,60
-4 31,30
-2 33,00
0 34,80
2 36,70
4 38,65
6 40,68
8 42,79
10 44,99
12 47,27
14 49,63
16 52,10
18 54,64
20 57,29
22 60,04
24 62,89
26 65,85
28 68,90
30 72,10
Editoval FF (01-04-2016 21:51:49)
Offline
Je třeba si uvědomit rozdíl ve vlastnostech používaných plynů a způsobu jejich uskladnění. Zkapalněné plyny mají v láhvi tlak daný okolní teplotou. Při odběru plynu ze zkapalněné zásoby dochází k jeho dalšímu odpařování, ale pokud je v lahvi stále ještě nějaký zkapalněný plyn, zůstává tlak při stále teplotě stejný, protože právě tento tlak udržuje zbytek plynu ve zkapalněném stavu. Teprve po spotřebování zkapalněné zásoby dojde k poklesu tlaku a to velmi rychlému. V běžném provozu se používají zkapalněné plyny propan butan a kysličník (oxid) uhličitý. Při běžné teplotě 20°C je tlak v láhvi CO2 něco kolen 55 barů (atm) a v propan-butanové láhvi kolem 2 barů (atm). Skutečný obsah plynů v těchto láhvích lze kontrolovat pouze vážením. Na lahvích býva uvedena váha "tara", což je vlastní váha prázdné lahve. Zvážením láhve s obsahem plynu (brutto) a odečtením "tara" se získá skutečný obsah plynu (netto).
Offline
Ještě Ti chybí třešinka , že 44g je 22,4l za normálního tlaku .
Offline
...veru ešte radšej uvediem odpoveď na najčastejšiu otázku "keľo vidrží zvárac ten hasyčák? :-D":
Vydrží (pri 15°C a 1atm):
¤1kg kvapalného CO2=534l plynného CO2 => 5kg=2670l => nastavený prietok 10l/min. = 267m 00s = 4h 27m 00s vrátane predfuku a dofuku.
¤1kg kvapalného CO2=534l plynného CO2 => 6kg=3204l => nastavený prietok 10l/min. = 320m 24s = 5h 20m 24s vrátane predfuku a dofuku.
...napr. pre mňa (hobby použitie) je výhodné namiesto jednej 20l fľaše mať dve 8l fľaše, nakoľko ak jedna dôjde, tak nahodím druhú a okamžite zváram ďalej, medzitým prázdnu vybavým klobúkom a naložím do auta (pri 8l/10l fľaši je to brnkačka) a moja cesta z práce aj tak vedie denne okolo plniarne (zaujímavé, že do práce chodím po hlavných ťahoch, ale z práce chodím perifériami až za mesto a vyhnem sa záPCHE! - miestni politici s tým totiž nič moc nerobia) a cena za náplň je aj tak podĺa hmotnosti, takže naplnenie väčšej fľaše nevyjde v prepočte výhodnejšie.
Editoval FF (02-04-2016 10:57:58)
Offline
FF: maš tam chybu. Spravne ma buc: keľo vytrime ...
Offline