SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 15-04-2016 15:27:04

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1874
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Tigem napsal(a):

Zdravim,

zkousel jsem tak ze zvedavosti doma svarit tigem dva "cerne" plechy tl. 2mm koutakem v PB pozici s kusem 2mm medeneho odizolovaneho elektrovodneho dratu. Proud cca 80-90A bez pulsu. Elektroda 2mm - lanthan - zlata, uhel brouseni cca 30 stupnu. Material "opucovany" flexou brusnym kotoucem. Ze zacatku housenka ok, ale po nekolika cm se obevuji v housence viditelne pory - cim je to zpusobeno? Cistora dratu, materialu? Vyhrati medeneho dratu a oxidy na povrchu?
Je normalni, ze se elektroda dost rychle "zasira" medi?

Je to trochu off topic dotaz(y), ale budu vdecny za odpoved(i).

Diky.

Chápu ten pokus jako zvídavost, nicméně z hlediska účelu i pevnosti je vhodnější použít, když už ne rovnou ocelový příd. mat, tak alespoň bronz - na př. ER CuNiAl, ER CuAl-A2 ap. Ale i tou čistou mědí by to mělo jít udělat bez pórů. smile
Doporučuji použít pedál kvůli rychlé regulaci proudu. Ta porosita může mít řadu příčin. Od zbytků mastnoty, nebo při použití brusného kotouče, kdy se částice kotouče zasekají do povrchu mědi a při vysoké teplotě se rozkládají, kde unikající plyny tvoří póry. Nános mědi na wolfram je způsobeno tvorbou bublinek, které praskají a roztřikují měď do okolí. Je nutné použití dezoxidovaného příd. drátu a nepřehřívat tav. lázeň. Tolik krátce, ale když pročtete zdejší fŕum, už jsem zde publikoval více k této problematice. smile
Dám sem foto, kde jsem zkoušel TIG spoj ocelové trubky s měděnou(hubice MIG) smile a póry tam nejsou.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/213_p5180021.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/213_p5180022.jpg

Offline

 

#27 15-04-2016 15:53:40

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 146

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Zdravim Frank,

tento dotaz jsem zde umistil proto, ze resim jine vlakno v rubrice Navarovani a renovace - konkretne: "vyroba frez - material".
Mam srouby 12.9 a "katrovici" a chci to slepit dohromady.
Mosazny drat se jevi jako absolutne nevhodny - zinek peni, vyzkouseno :-(  (nevim jak by to dopadlo s mosazi a boraxem pod tig obloukem - to jsem nezkousel)
S medi by to snad mohlo jit, otazka je jakou to bude mit pevnost. Bude to chtit poresit i trochu geometrii polotovaru kvuli mozne excentricite a pri vhodnem tvaru prechodu mezi stopkou a britem bych pri poruseni spoje v prubehu prace nemusel dostat "implantat" katrovice ;-) pokud to zaleju medi a slusne to zatece, tak to snad vydrzi. Prechodovy drat bohuzel nemam, delam s tim co mam po ruce. Testovani hotovych frez nebude asi problem, mam otackomer do x tisic otacek a muzu "tocit" od nuly az do max jak na volno tak pri zatizeni ve dreve.
Pedal nemam :-( jen stroj co je pod "carou" a Argon 4.6.
Ad #26: testoval jsem to na cernem plechu a pridavny drat byl med. Zakladni mat. jsem ocistil flexou, ale medeny drat ne, mel jsem rukavice, tak snad mastnota nebyla az tak moc..

Dekuju za Vasi odpoved.

P.S.: Hubice super, klobouk dolu.

Editoval Tigem (15-04-2016 16:13:08)

Offline

 

#28 28-04-2016 17:45:00

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Měď určená pro svařování nesmí obsahovat kyslík, musí být dezoxidovaná. Jakmile je nedezoxidovaná, lze čistý spoj bez pórů vytvořit pouze pájením.
Měděné vodiče nejsou dezoxidované, nejsou určeny ke svařování. Pájí se nebo šroubují, tak proč by měly být z dražší, dezoxidované mědi. 
Takže pokud použijete elektrikářský drát jako svařovací, bude to pórovat vždy.

Tigem napsal(a):

Zdravim,

zkousel jsem tak ze zvedavosti doma svarit tigem dva "cerne" plechy tl. 2mm koutakem v PB pozici s kusem 2mm medeneho odizolovaneho elektrovodneho dratu. Proud cca 80-90A bez pulsu. Elektroda 2mm - lanthan - zlata, uhel brouseni cca 30 stupnu. Material "opucovany" flexou brusnym kotoucem. Ze zacatku housenka ok, ale po nekolika cm se obevuji v housence viditelne pory - cim je to zpusobeno? Cistora dratu, materialu? Vyhrati medeneho dratu a oxidy na povrchu?
Je normalni, ze se elektroda dost rychle "zasira" medi?

Je to trochu off topic dotaz(y), ale budu vdecny za odpoved(i).

Diky.

Offline

 

#29 29-04-2016 00:28:03

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1874
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

JardaK napsal(a):

Měď určená pro svařování nesmí obsahovat kyslík, musí být dezoxidovaná. Jakmile je nedezoxidovaná, lze čistý spoj bez pórů vytvořit pouze pájením.
Měděné vodiče nejsou dezoxidované, nejsou určeny ke svařování. Pájí se nebo šroubují, tak proč by měly být z dražší, dezoxidované mědi. 
Takže pokud použijete elektrikářský drát jako svařovací, bude to pórovat vždy.

Měděné vodiče (alespoň zde v USA) jsou vyráběny z dezoxidované mědi. Aby totiž kov měl co nejvyšší možnou vodivost, MUSÍ být pokud možno co nejčistší a oproštěn od jakýchkoli příměsí. Pokud možno chemicky čistý prvek. To jsou základní fyzikální požadavky. Sám mám toto vyzkoušené - viz obrázek spoj mědi s ocelí výše. Ten spoj je proveden TIGem přídavný drát je oholený Cu vodič a sppoj je bez pórů... smile

Offline

 

#30 29-04-2016 07:37:51

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3687

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Nedávno jsem svářel měděné pásy 3,5x10 vodič na vinutí trafa - a 35x4 propojovajcí z rozvodny a neporovalo to, přídavcný metriál Cu 99,9 Tig drát. Takže ta měď asi dezoxidovaná byla.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#31 29-04-2016 10:33:56

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1874
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Famater napsal(a):

Nedávno jsem svářel měděné pásy 3,5x10 vodič na vinutí trafa - a 35x4 propojovajcí z rozvodny a neporovalo to, přídavcný metriál Cu 99,9 Tig drát. Takže ta měď asi dezoxidovaná byla.

Ano mám vyzkoušené totéž. smile Abych to upřesnil. Ve světě je vyráběno několik druhů měděných vodičů. Ty, které jsou vyráběny z tzv. elektrolytické Cu, to jest získaná elektrolytickou rafinací surové hutní Cu, ty jsou vhodné i jako příd. drát pro svařování mědi TIGem.
Vodiče určené pro venkovní vedení jsou vyráběny z Cu s určitým malým přídavkem prvků zvyšujících pevnost a vyznačuje se horší vodivostí a není to čistá měď vhodná pro TIG welding.
Jen pro zajímavost: Spoj provedený na elektrovodné mědi slitinami jako bronz, vykazují jen 6% vodivosti čisté Cu.

Offline

 

#32 29-04-2016 10:48:22

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1874
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Ještě doplním - našel jsem zajímavé info o el. vodičích v češtině: http://user.unob.cz/leuchter/3_P%C5%98_ … C4%8CE.pdf

Offline

 

#33 06-05-2016 17:27:09

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 146

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Pánové

Famater, Frank, JardaK - děkuji za užitečné informace.

S pozdravem "Tigem".

Offline

 

#34 16-05-2016 21:34:11

kinedryl
Člen
Registrovaný: 02-07-2014
Příspěvky: 94

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Jodimu to ide s mosadzou vs TIG pekne, nie ?

https://www.youtube.com/watch?v=jJg5RcljNao

Offline

 

#35 16-05-2016 23:46:34

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1874
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

kinedryl napsal(a):

Jodimu to ide s mosadzou vs TIG pekne, nie ?

https://www.youtube.com/watch?v=jJg5RcljNao

Jenže zde se nejedná o přídavný drát mosaz, nýbrž o aluminiový bronz. smile

Offline

 

#36 17-05-2016 12:03:49

kinedryl
Člen
Registrovaný: 02-07-2014
Příspěvky: 94

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Ano viem, ale vyzera to dobre smile

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS