SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 12-01-2008 18:04:20

snek
Člen
Registrovaný: 12-01-2008
Příspěvky: 6

Svařování nerezu

Dobrý den. Potřeboval bych poradit ohledně svařování nerezu. Potřebuji k sobě svařit nerezovou trubku 2mm AISI 304 a k tomu přírubu 4mm AISI 340. Chtěl bych to vařit MIG/MAG svářečkou Compact 208. Drát jsem koupil ER 308 LSi. Myslíte, že to půjde tímto drátem vařit? Kamarád mě přesvědčuje, že to půjde velice špatně a svár bude vypadat strašně. Ještě bych se chtěl zeptat, jaký plyn mám koupit (pakliže to jde vařit tímto drátem a tou svářečkou). Děkuji za jakoukoli radu.

Offline

 

#2 12-01-2008 21:21:06

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4221

Re: Svařování nerezu

Svařovat takovouto kombinaci MIGem bude problematické. Ten drát je použitelný na řadu nerezových materiálů. Obtížné bude ale vlastní svařování. Svařovat 2 mm trubku a 4 mm přírubu MIGem je náročné na zručnost, ale nejhorší na tom je, že hrozí přehřátí a tím zničení jakosti materiálů. Použitý plyn by měl mít složení 98 % Ar + 2 % O2. Nejrozumnější by bylo svařování metodou TIG s čistým Ar. Přídavný materiál se volí buď tzv. přechodový, nebo klidně podle "horšího" z obou svařovaných materiálů.

Offline

 

#3 13-01-2008 09:15:18

snek
Člen
Registrovaný: 12-01-2008
Příspěvky: 6

Re: Svařování nerezu

Děkuji za odpověď. Zničením jakosti materiálů máš na mysli, to, že svár začne reznout? Dalo by se podle fotky poznat, čím je to svařované, jestli TIGem nebo MIGem? Mám totiž vyfocené svary na vozrku, podle kterého to dělám.

Offline

 

#4 13-01-2008 17:07:30

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4221

Re: Svařování nerezu

Tak postupně. Všechny nerezy jsou špatným vodičem tepla. To pak není odváděno při svařování do materiálu a svarová lázeň se přehřeje. Některé legury se úplně vypálí, jiné vytvoří vnitřní póry, které výrazně sníží pevnost sváru. Při svařování MIG by se pro snížení vneseného tepla muselo postupovat poměrně rychle a to vyžaduje značnou zručnost.
Odlišit sváry zhotovené metodami TIG a MIG je poměrně snadné. Sváry MIG jsou široké a mají zpravidla převýšení a povrchová kresba je dost hrubá. Sváry TIG jsou nízké, úzké a mají velmi jemnou povrchovou kresbu.

Offline

 

#5 13-01-2008 18:00:41

snek
Člen
Registrovaný: 12-01-2008
Příspěvky: 6

Re: Svařování nerezu

Díky za rady. Vypadá tedy, že vzorek je vařený také MIGem, takže ráno jedu koupit plyn a prubnu to.

Offline

 

#6 14-01-2008 19:10:56

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování nerezu

Co to je za ocel AISI 340?

Editoval Petr (14-01-2008 19:11:27)

Offline

 

#7 14-01-2008 22:51:44

snek
Člen
Registrovaný: 12-01-2008
Příspěvky: 6

Re: Svařování nerezu

Omlouvám se za překlep. Správně má být AISI 430. Konkrétně trubka AISI 304 a k tomu plech AISI 430.

Offline

 

#8 15-01-2008 18:25:25

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování nerezu

Tu přírubu, bych pro jistotu předehřál na cca 250°C. AISI 430 = 17 040, což je chromová feritická ocel a v tepelně ovlivněné oblasti hrozí vznik křehké martenzitické struktury.

Offline

 

#9 15-01-2008 20:10:42

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4221

Re: Svařování nerezu

Souhlasím s Petrem navrhovaným předehřevem, ale pokud se nejedná o dynamické zatížení není to až tak nutné. Svarový kov bude směsí materiálu AISI 304 (18/10), drátu ER 308 LSI (20/10) a chromové oceli AISI 430. Bude tedy obsahovat množství austenitu, který "změkčí" přechod do chromové oceli. Jen pro zajímavost - plechy z AISI 430 jsou dobře leštitelné a proto se z nich často vyrábějí součásti profesionálních kuchyní. A samozřejmě se při svařování nepředehřívá, aby nedošlo ke změnám barvy a k deformacím.

Offline

 

#10 15-01-2008 20:44:20

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování nerezu

To zatížení nemusí být dynamické.
Tahové napětí + vodík + martenzit = nebezpečí lomu.
U těch kuchyní předpokládám materiály do 2 mm síly a tím menší odvod tepla než u těch 4 mm. Já bych to pro jistotu ohřál.

Editoval Petr (15-01-2008 20:50:19)

Offline

 

#11 14-09-2008 16:27:28

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

dobrý den, včera jsem svářel nějaké schůdky(obyčejná ocel) a omylem jsem vzal místo normální rutilky elektrodu na nerez, ač jsem svařoval trafem oblouk chitil ještě lépe než u rutilky a svar byl také bez problému(akorát nezerovej) a tak jsem to zkusil i na nerezu a šlo to taky dobře.
Chtěl bych se jen zeptat,zda-li použitím střídavého proudu neutrpí kvalita svaru (jeho korozivzdornost).
Děkuji

Offline

 

#12 14-09-2008 18:27:09

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování nerezu

To, že je elektroda nerezová, neznamená, že nemá rutilový obal. wink

Editoval Petr (14-09-2008 18:28:07)

Offline

 

#13 14-09-2008 19:17:43

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Svařování nerezu

marek napsal(a):

Chtěl bych se jen zeptat,zda-li použitím střídavého proudu neutrpí kvalita svaru (jeho korozivzdornost).
Děkuji

Neutrpí. Jen pro zajímavost - můžete mi napsat jaké je označení těch nerez elektrod?

Offline

 

#14 14-09-2008 20:50:48

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

napíšu ve středu ale sou to elektrody od esabu

Offline

 

#15 14-09-2008 20:59:10

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

Petr napsal(a):

To, že je elektroda nerezová, neznamená, že nemá rutilový obal. wink

To vím ale tohle jsou elektrody určené na ss proud.

Offline

 

#16 14-09-2008 21:04:38

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

akorát je sranda se struskou, za tepla jde špatně oklepat  a když se oklepe tak se svar zbarví, tak to nechávám vychladnout a asi po dvou minutách se ozve strašná rána a všude se rozprskne struska ze svaru,ten kdo stojí u toho má prostě smůlu smile

Offline

 

#17 14-09-2008 21:52:33

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Svařování nerezu

marek napsal(a):

akorát je sranda se struskou, za tepla jde špatně oklepat  a když se oklepe tak se svar zbarví, tak to nechávám vychladnout a asi po dvou minutách se ozve strašná rána a všude se rozprskne struska ze svaru,ten kdo stojí u toho má prostě smůlu smile

Marku, to je normální jev u nerezu. Je to způsobeno rozdílnou teplotní roztažností mezi struskou a nerez ocelí, která je m.j. zhruba dvojnásobná, než u běžných uhl. ocelí. Tím, že se svár ochladí, kov se smrští víc než struska, dojde k pnutí a když pnutí dosáhne určitou mez, struska odletí se značnou intenzitou. smile

Offline

 

#18 14-09-2008 22:13:23

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

to jo já jen že když se svařujou dlouhý svary v kuse tak to musí bejt docela hukot o půl metru za svářečem se střílí  smile
nebo když někdo neví co to udělá a stojí u toho smile

Offline

 

#19 17-09-2008 17:09:19

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

tak ta elektroda pro franka: OK 61.30 minule sem ty elektrody kupoval kusově a tak mi bylo řečeno že jsou jen na ss proud,ale dnes sem si koupil celý balík a zjistil jsem, že je to i na ac proud minimálně 50V. Takže se omlouvám Petrovi, měl pravdu.

Offline

 

#20 17-09-2008 18:23:15

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování nerezu

wink

Offline

 

#21 17-09-2008 18:48:10

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Svařování nerezu

marek napsal(a):

tak ta elektroda pro franka: OK 61.30

OK, Já jsem to chtěl z čiré zvědavosti, protože tady v USA se ty nerez rutilky běžně užívají a konkrétně tyto jsou zde pod označením E308L-16.  Díky. smile

Offline

 

#22 13-10-2008 11:32:58

Ales-X
Člen
Místo: Říčany
Registrovaný: 12-06-2008
Příspěvky: 18
Web

Re: Svařování nerezu

Mám dotaz kamarád utrhl první díl nerezového výfuku hned za svody, je to trubka asi 60mm průměr a tloušťka stěny 3mm a na to je příruba vylisovaná z plechu že v místě spoje tvořjí trubku o stejný rozměrech, utrhl to přesně v tomto spoji. Ale potřeboval na týden odjet a nemohl nikoho sehnat kdo mu to svaří a ani nové, tak jsme mu to svařil v CO2 atmosféře s obyčejným drátem na ocel. Svár vypadat celkem úhledně a pěkně se to provařilo a když jsme skoušeli přírubu odklepnout kladivem tak držela.
Jak moc se dá takovémuto sváru věřit, je mě jasné že to začne reznout protože nerez ztratil tímto svoje vlastnosti v okolí sváru, ale má šanci to svár vydžet v místě kde je celkem dost tepelně namáhaný? Nevím co to bylo za nerezocel, ale magnet neměl ani nejmeší snahu se na trubce udržet.


Iskravar MIG 170L

Offline

 

#23 13-10-2008 17:02:12

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1166
Web

Re: Svařování nerezu

Skvěle je to rozebráno v tomto vláknu. Zejména příspěvek jirkyti z 10.12.2007 vše dostatečně vysvětluje. A čisté CO2 má víc CO2 než Ar+18%CO2. Ten svár prostě časem zdegeneruje a je jen otázka jestli dříve uhnije nebo popraská...

Offline

 

#24 15-10-2008 23:31:21

marek
Člen
Registrovaný: 26-08-2007
Příspěvky: 180

Re: Svařování nerezu

dobrý den když mám spojit dvě trubky jednu "černou" a druhou nerez(stabilizovanou) ve kterých bude "stojatá" voda nebude se nějak porušovat korozivzdornost té nerezové trubky?(nepočítám místo svaru)
děkuji za radu

Offline

 

#25 16-10-2008 07:18:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Svařování nerezu

Korozivzdornost toho nerezu určitě nenarušíte, ale proč taková kombinace? BTW: čím to budete svařovat?

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2023


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče