SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
chci si svépomocí vyrobit/svařit rám a křídla dvoukřídlových vrat, do kterých jako výplň použiji 40 mm PUR panel. Se svařováním zkušenosti mám, v tom není problém. Chtěl bych se ale zeptat zkušených svářečů a praktiků, jakým způsobem řeší povrchovou úpravu u svařovaných bran/vrat nebo podobných konstrukcí, které jsou vystaveny povětrnostním vlivům.
V jiném vláknu řešícím výrobu brány je zmiňováno zinkování a lakování.
Pokud se jedná o zinkování, pak asi připadá vzhledem k velikosti křídel vrat pouze žárové zinkování (nepodařilo se mi najít firmu s dostatečně velkou linkou pro galvanické zinkování). U žárového zinku dochází vytvoření relativně silné vrstvy zinku. Jakým způsobem se v takovém případě chrání např. panty, u kterým může být změna rozměrů vlivem zinkové vrstvy (např. čepu pantu a protikusu v vnitřním průměrem) problém?
Jinou možností, která je zmiňována v jiných vláknech vč. fotek, je "lakování". Mohl by mi někdo sdělit, o jakou barvu/lak se konkrétně jedná? Resp. s jakou/-kým má dobré zkušenosti s ohledem na práci s barvou, ale i její trvanlivostí/kvalitou?
A jak vychází porovnání zinek versus lak - jak cenově, tak i z antikorozního hlediska? Předpokládám, že zinek vyjde určitě dráž. Vyplatí se to?
Předem díky za odpovědi.
Offline
Podle mne žárový zinkování je na 1s hvězdičkou já ale používám
Hostagrund 2v1 S2160 základní i vrchní barva na kov ve 3 vrstvách důkladně odmastit a očistit je základ úspěchu
Offline
lubajz napsal(a):
U žárového zinku dochází vytvoření relativně silné vrstvy zinku. Jakým způsobem se v takovém případě chrání např. panty,.
Již při projektování je třeba myslet na tyto detaily. Například průchozí díra pro šroub M16, obvykle se vrtá průměr 17mm, pokud věc půjde na pozink je potřeba vyvrtat průměr 18mm.
Ochrana pantů - nejlíp skonzultovat se zinkovnou, připravit to sám nebo udělají oni.
odkaz na seriozní zinkovnu: https://apollometal.cz/kontakty/
Offline
Jestli to spravne chapu chces udelat ram a do toho dat sekce z normalnich sekcnich vrat. V tom pripade je dobre se zeptat proc tam nedat zrovna ty sekcni vrata? (Izoluji lepe, motor tam jde jednoduseji, nezuzuji manevrovaci prostor vjedzdu a dalsi).
Pokud je to at uz z jakychkoliv pohnutek je nejlepsi svarit z praporkovych profilu do kterych se sekce vlozi. Povrchovou upravu bych volil podle prostredi. V zarovych zinkovnach - vsude delaji (na peci) takovy telata ze ti praci spolehlive zkurvi. Idealni je lakovna a hodne kvalitni prasek a tim se dostavame opet k zakladni otazce: chces drazsi kridlovy vrata s rancem prace kdyz se daji poridit levnejsi a jednodussi.?
Offline
Díky za odpovědi.
Ano, zvážení sekčních vrat bylo prvním krokem. Bohužel, stavební otvor je už teď poměrně malý, takže další snížení i zúžení sekčními vraty instalovanými do otvoru bylo nežádoucí. Navíc mám požadavek průchodu vraty "pěšími" bez neustálého otevírání a zavírání vrat, tj. instalaci klasických dveří integrovaných do vrat. Bohužel tyto dveře to celé dost prodraží. Měl jsem vyhotovenou cenovou nabídku na 55.000 Kč.
Takže padla volba křídlová vrata instalovaná před otvor, tj. bez zúžení/snížení průchodu. Praporkové profily se mi velmi líbí, jenže co jsem dohledal, tak se vyrábí jen pro výplň v tloušťce 30 mm, což se mi na zvažovaný PUR panel zdá málo a navíc je to atypický rozměr (ale sehnat by měl jít). Viz např. tento web:
https://hutni.pro-doma.cz/eshop-jekl-pr … etail-9319
Dají se někde sehnat i jiné "atypické" rozměry těchto praporkových profilů, tj. pro výplň 40 mm? Takže zvažuji použití klasického jeklu 40 x 60 - 80 a klasické navaření pásoviny po obvodu, která vymezí uložení PUR panelů.
Jinak s pracovníky zinkoven mám podobnou zkušenost jako zmiňuje Adamw140, takže zinkování bych se chtěl spíše vyhnout. Jestli tomu rozumím správně, tak "lak" zmiňovaný v jiných vláknech je tedy komaxit - práškové lakování. Máte tedy s komaxitem dobrou zkušenost? A jak vychází cenově ve srovnání se zinkem?
Offline
Tak ještě jednou jsem prošel fórum a ve vláknu http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=11055 jsem dohledal praporkové profily Jansen Standard 50 mm (www.jansencz.cz) o celkové hloubce 50 mm se 46 mm pro uložení výplně, což jsou pro mé účely vhodné profily.
Offline
Navíc se konstrukce z tak tenkého materiálu většinou pokroutí, když se zinkuje žárovým zinkem.
Online
S kroucením svařovaných konstrukcí v žárovém zinku je to trochu jinak, než si mnozí představují. Teplota nad 450 °C znamená uvolnění většiny vnesených napětí při svařování a případném rovnáním teplem. Lepší je totiž případné deformace rovnat mechanicky, protože plastické deformace se v žárovém zinku nemění.
Offline
Na panty a závity používám Lukopren. Cena zinku je teď u nás ca 29 Kč/kg vč. DPH
Offline
Žárový zinek je naprskaný jen vně, u galvanického máš nazinkováno i uvnitř. U žárového jsem nikdy neviděl hladký povrch, vždy to byla nevzhledná krupička. Dej na vrch nějakou chytrou barvu, odmastit, nechat trochu chytit liškou, aby barva držela a vnitřek profilů směsí A00, resistin, petrolej.
Offline
zahajskej napsal(a):
Žárový zinek je naprskaný jen vně, u galvanického máš nazinkováno i uvnitř.
Co to je za hňupina? Žárový je zevnitř, protože se musí navrtat otvory kvůli tomu aby to neprasklo a hlavně neplavalo v tom zinku. Galvanický je nanášen "elektrolýzou" a nemusí tudíž být otvory - není tudíž uvnitř...
Více např viz http://www.eurometal.cz/magazin/rozdil- … -detail-60 nebo https://www.antena.cz/zinkovani-rozdil- … nkem-c594/ atd...
Editoval Rellik (05-08-2019 18:36:46)
Offline
zahajskej napsal(a):
Žárový zinek je naprskaný jen vně, u galvanického máš nazinkováno i uvnitř. U žárového jsem nikdy neviděl hladký povrch, vždy to byla nevzhledná krupička. Dej na vrch nějakou chytrou barvu, odmastit, nechat trochu chytit liškou, aby barva držela a vnitřek profilů směsí A00, resistin, petrolej.
To je hovadina :-)
Offline
Když je to slušná firma a pravidelně čistí vany, zinkovou lázeň, tak to není jen hnus. Samozřejmě nebude žárový zinek nikdy jako ten galvanický, ale......
Online
Ufff chvilku uz to delam a lecos jsem i podelal a teorii je hodne praxe jedina: ukrajinsky mluvici delnik ktery v zarove zinkovne potapi do 900 stupnu zinku traverzu s mnoha ruznymi kusy do toho jebne tyci a pnuti nepnuti padni komu padni. Cim mensi otvor tim hur se potapi a vyssi riziko zkrouceni. Pokud ovsem mistr nezkontroluje pruchodnost vsech dutin ramu profil bouchne horky zinek tezce popali toho chudaka na te peci a je pruser jako prase.
Elektrolyzou to v tomto rozmeru nejde
Praskova lakovna vypada velice dobre ale cena vysoka a rezne zevnitr. Cena je podle plochy nikoliv vahy. Muj skromny odhad je cca 7-10t. Za kvalitni lak. Lze poridit mene kvalitni za 4-6 ale to nedoporucuju.
Cena profilu myslim cca 5t. Sekce jako vypln 8-16 jak od koho to bude. Suma sumarum to se vsim litanim okolo pod 30 nebude (jeden kolega tuhle vec delal) a tak polozim opet tu zakladni otazku
Proc tam nedat sekcni kdyz se montuji na otvor zevnitr a nadprazi staci cca 12cm? (Delal jsem i min)
Offline
Jo a 55 je docela dost asi bych to udelal levneji.
Offline
Pokud to chceš echt, tak zinek pak opucovat stejkance apod.,pak prášek. Ne každá lakovna to na zinek umí (dává záruku) , proto je lepší se zeptat v té konkrétní kam bys to dával. V zinkovne pak je potřeba říct, že to půjde na prášek a oni vynechaji poslední proces (pasivace?). Hlavně bacha ať má zinek nebo i prášek možnost všude se dostat.
Offline
Proč tam pořád cpeš prášek? Vždyť na venek je to to nejhorší co můžeš použit. Kolik jsi udělal takových vrat ? Když umíš stříkat uděláš lak jako prášková barva ale nikdy se Ti nesloupne jako prášková .
Offline
zahajskej napsal(a):
Žárový zinek je naprskaný jen vně, u galvanického máš nazinkováno i uvnitř.
Uvnitř žádný galvanický zinek není, protože do dutin se nedostane elektřina. Naopak se do dutin, štěrbin a prasklin dostanou agresívní chemikálie, které se v běžné galvanovací lince už prakticky nevymyjí a potom to rezaví zevnitř. Zvenku je vrstva galvanického zinku tenká a pórovitá, takže sama o sobě vydrží ve venkovním prostředí , vystavené dešti , rose atd jen pár měsíců. Galvanický zinek pro díly venku má smysl jen pokud se použije jako podklad pod nátěr.
Ale na to je zas mnohem lepší elektroforéza, dnes už kataforéza. Ta do dutin do určité hloubky zabíhá, pokud jsou do nich dostatečné otvory a korodující chemikálie nemá.
Offline
pat napsal(a):
Proč tam pořád cpeš prášek? Vždyť na venek je to to nejhorší co můžeš použit. Kolik jsi udělal takových vrat ? Když umíš stříkat uděláš lak jako prášková barva ale nikdy se Ti nesloupne jako prášková .
Prože prášek je mnohem víc náročnější na předúpravu povrchu. Rozpouštědlová barva drží pomalu na každém svinstvu, na neodstraněných okujích, hůř odmaštěném nebo podrezavělém povrchu atd. 3 - 6 let, potom podrezaví nebo se začne loupat a to už je na reklamaci pozdě.
Prášek, pokud se naplno mají využít jeho vlastnosti, potřebuje kvalitní předúpravu povrchu, kvalitní očištění, odstranění okují a rzi a přípravu povrchu třeba fosfátem pod nátěr nebo rovnou kataforézou. Dávat takové m věci jako bránu lakovat v nějaké malé levné lakovně, kde je jen práškovací box a suška a jinak nic je poukaz na průšvih, ty žijou hlavně dílů lakovaných do vnitřního prostředí, jako jsou byty , kanceláře atd nebo jim vozí dílce už opatřené předúpravou a oni provádějí jen finální lakování. Proto se práškovaní věcí pro venkovní prostředí musí dělat v úplných práškovacích linkách, kde dílce vstupují jen otryskané od okují a silnější vrstvy rzi nebo hladké, nezkorodované nezokujené, jen slabě zamaštěné definovaným konzervačním prostředkem, který odmašťovačka v lince umí.
V lince pak proběhne odmaštění, odstranění prachu a volně lpících nečistot, stabilizace či odstranění náběhu rzi a stabilizace kovového povrchu třeba oním fosfátem pod nátěr. Teprve potom probíhá vlasní lakování a teprve tam se využijí naplno vlastnosti práškového lakování jako vysoká mechanická odolnost, u venkovních prášků v automobilové nebo fasádní kvalitě vysoká stálost odstínu a kvality - lesku povrchu - za 20 let bude ta brána vypadat prakticky stejně jako nová.
Podobně to je u žárového zinku. Většina tloušťky povlaku žárového zinku není zinek, ale slitina FeZn v příslušných poměrech. To znamená že na tloušťku i vzhled žárového zinku má vliv složení materiálu, jeho legování i nečistoty. Třeba křemík výrazně zvyšuje tloušťku zinkové vrstvy a zhoršuje vzhled. Podobně i povrch, hrubě otryskaný nebo místy"vytryskaná" rez z hloubky materiálu, jak materiál ležel venku třeba 5 let. Pokud tedy má být žárový zinek vzhledově kvalitní, musí se s tím počítat už při výrobě, použít materiál s hladkým nezukujeným povrchem, který je přirozeně dražší, kvalitní svary, pokud možno jednotné složení materiálu...
Co se týká ceny, se divím ,že se tady diví, že povrchovka jedné brány vyjde třeba i na 50 tisíc. Zvlášta pokud se výrobek musí ponořovat, v elektroforéze, v některých předúpravách, nejvíc ale v žárovém zinkování, s každým dalším metrem, který linka zvládne, se násobují režijní náklady. Neplatí se potom cena barvy nebo odneseného zinku , ale těch příslušných x minut provozu linky, po který to zpracování trvá. Třeba žárové zinkování velkých mnohamnetrových kusů v celku je tak spíš pro projekty, kde se nemusí hledět na korunu, jako pro státní zakázky, dotované projekty, reprezentační projekty firem a podobně.
Pro dosažené rozumné ceny je mnohem vhodnější takovou velkou bránu rozdělit na několik dílů, na kterých se povrchovka udělá zvlášť v rozměrově menších linkách a potom se to sešroubuje dohromady.
V tomto smyslu je dobré už dopředu určit povrchovku, jakou se to bude dělat a firmu s linkou, kde se to bude dělat. Zjistit, jaké tam jsou technologické podmínky, zvláště maximální rozměry, které linkou projdou, jak se to zavěšuje a podobné technologické věci. Prostě aby do jednoho taktu takové linky se vešlo co nejvíc práce, tak potom vyjde taková profesionální povrchovka nejlevněji.
Offline
pat napsal(a):
Proč tam pořád cpeš prášek? Vždyť na venek je to to nejhorší co můžeš použit. Kolik jsi udělal takových vrat ? Když umíš stříkat uděláš lak jako prášková barva ale nikdy se Ti nesloupne jako prášková .
Moc jsem toho takto neudělal, ale něco jo. Dřív jsem měl možnost dávat do Brna do Mblak a tam měli (snad stále mají) na to předůpravu, vanu ve které to máčí, snad tomu říkají chromátování, ale nevim jistě.
Teď už mám Brno z ruky, ale i v lakovně bez té vany nechávám lakovat na zinek občas.
Třeba Lamark, kteří dělají X bran denně, to takhle taky lakují (zinek+prášek).
Pokud se ti prášek sloupal, něco bylo špatně.
Offline
Já jen ,že soused má plot asi tři roky a je to jako dalmatin . Neví co s tím bude dělat. Když jsem mu říkal že prášek je průser tak byl moudrý. Teď mu nějak moudrost došla. Prý sehnal nějakou barvu .Tak mu říkám že to je zábava na každý víkend. Že to musí otryskat znovu nazinkovat a potom natřít barvou na to určenou. No bráni klučina jsem zvědav jak dlouho. stříkal jsem desítky zinkovaných bran a plotu a v pohodě. I vrata jsem dělal.Když koupíš ty lamely to je ale palba co. To už se oplatí vzít celé vrata v akci a pružiny s výjezdem si někam schovat. Jinak tak mezi náma jestli můžeš tak od toho kšeftu utíkej co můžeš. Já jsem to dělal když chtěl zákaznik stejné dveře jako má sekční vrata a byla to pakárna. Proto se ptám kolikrát jsi to dělal.
Offline
To je ono soused ma ja to videl jak je to spatny ale nevim co odkud ale je to drazsi jak stetka a tak hnus zejo?
Vsechno ma svoje udelal jsem jich hodne a lidi si to berou ode mne prave proto co ode mne videli.
Opet zopakuju - sekce jsou lepsi
Offline
Já souhlasím s Adamw140, že sekční vrata jsou obecně lepší než klasická křídla. Jenže jak jsem už psal dříve, sekční vrata instalovaná do otvoru mně zúží/sníží už teď malý průchod a za otvor (tj. dovnitř) je také instalovat nemohu opět kvůli zmenšení vnitřního prostoru. Takže mi z toho vychází instalace před otvor.
Offline
Na tyto pripady pak uzivam rolovaci sic maji velke nevyhody ale opet prakticnost. Je to ale zapeklitej pripad.
Offline
Nikdo neříka že sekční vrata jsou špatná .To ne je to to nejlepší ale rolovačka stojí za prdlačku to už raději křídla.
Offline