SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím vás páni ,
mám otázku v práci zvárame na robotizovanom pracovisku k sebe jokle. Hrubostenné (8 mm) z materiálu S355. Na robote používame 1mm drôt.
Keď že sú zložitejšie prístupy kvôli prípravku k určitým miestam zvary sa musia nadpájať v rádiusoch na jokloch a nedajú sa obzvárať celé dokola.
Stále nám tu tlačia že nech to vyriešime. Je v nejakej norme alebo knihe alebo hocikde napísané vyslovene že sa v týchto rohoch ( rádiusoch ) nesmie nadpájať zvar?
Ďakujem
Offline
čo ja viem, žiadna norma to nezakazuje, iba z dovodu defektov zvarov sa nedoporučuje prevarovať rohy. Odporúča sa plynulý prechod cez roh, úprava parametrov zvárania, výbeh zo zvaru.. ale štandardne zvárame dookola aj cez rohy bez prerušenia.
Offline
Schopný seřizovač si určitě najde takovou polohu natočení svařence a hořáku robota, aby udělal kvalitní napojení a pokračování sváru. Navíc, já bych v takovémto případě použil raději drát 1,2 mm, protože ten snese větší tepelnou zátěž při zapalování oblouku na méně přístupném místě. Jen to chce uhlídat výlet drátu do těch 10 - 12 mm, aby byl dostatečně přesně vedený.
Proč nemáte ve svém profilu bydliště? Třeba pár metrů od vás bydlí odborník, který takové věci běžně zvládá. V Bratislavě a blízkém okolí je díky AUTOMOTIVE poměrně dost odborníků v daném oboru. Málokomu se totiž chce hledat místo podle IP adresy. A mnozí to ani neumí.
Editoval jirkati (25-06-2020 17:54:53)
Offline
ta fotka znamená co? to je nějaký zkušební kus při nastavování robota? Nebo proč ta housenka pokračuje vpravo do "prázdného prostoru" a nekopíruje kouťákem dál tu výztuhu směrem dolů? Směrem "dolů" tak jak je fotka?
Offline
bourač napsal(a):
ta fotka znamená co? to je nějaký zkušební kus při nastavování robota? Nebo proč ta housenka pokračuje vpravo do "prázdného prostoru" a nekopíruje kouťákem dál tu výztuhu směrem dolů? Směrem "dolů" tak jak je fotka?
Podla internej normy zvar nesmie zacinat a koncit v tom istom mieste a ani v ostrom prechode. Vznikaju tam trhliny vo zvaroch. Je na to vypracovana interna studia s testami.
Offline
AndyS napsal(a):
bourač napsal(a):
ta fotka znamená co? to je nějaký zkušební kus při nastavování robota? Nebo proč ta housenka pokračuje vpravo do "prázdného prostoru" a nekopíruje kouťákem dál tu výztuhu směrem dolů? Směrem "dolů" tak jak je fotka?
Podla internej normy zvar nesmie zacinat a koncit v tom istom mieste v ostrom prechode. Vznikaju tam trhliny vo zvaroch. Je na to vypracovana interna studia s testami.
Offline
AndyS - každá firma má svou Svařovací směrnici - ať se jí říká jakkoliv - a podle té je nutno dodržovat stanovené zásady. Nevíme jaká ustanovení musí plnit Shadwal, já preferuji systém AUTOMOTIVE, který je hodně propracovaný jak pro robotizované, tak pro ruční svařování.
Offline
jirkati napsal(a):
AndyS - každá firma má svou Svařovací směrnici - ať se jí říká jakkoliv - a podle té je nutno dodržovat stanovené zásady. Nevíme jaká ustanovení musí plnit Shadwal, já preferuji systém AUTOMOTIVE, který je hodně propracovaný jak pro robotizované, tak pro ruční svařování.
To su uplne ine odvetvia :-) v Auto zvaraju "papier" v industry platy aj nad 60mm :-)
Offline
to nic nemění na tom že svár na tvé fotografii je poněkud zvláštní -
deska s odlehčovacími otvory, která je přivařené na nějaké desce z důvodu zesílení je přivařená koutovým svárem, svár končí, no končí.... pokračuje nesmyslně daleko od funkčního místa a dále o 90°směrem dolů (dle foto) nepokračuje. Venkovní roh - exponované místo! Pokud by se to vlivem namáhání mělo ve sváru trhat, začne prasklina přesně tady.
Pokud svár pokračuje a já ho pouze na fotce nevidím tak se omlouvám.
Offline
Přijde mi, že je to schválně, aby bylo na první pohled jasné, že případná trhlina není chyba sváru, ale překročení namáhání.
Offline
AndyS - když jsem v jedné firmě zaváděl komplet svařování, tak jsem i tam zavedl něco jako systém Automotive a to se tam svařují i tloušťky 30 mm. Systém Automotive neznamená svařování "papíru", ale systém kvality. Je to kompletní certifikace, to jest vše pod kontrolou od ořizování materiálů, přes technickou a technologickou přípravu výroby, vlastní výrobu s kompletním kontrolním systémem, až po expedici. Jsou to i dodávky svařenců pro zahraniční i domácí dráhy, svařence pro výrobu obráběcích strojů, ale třeba i pro letecký průmysl. Firma se pak díky certifikovanému svařování velmi rychle rozšířila a z původních 20 lidí celkem jejich v současné době je 60. A pan majitel firmy si má stále možnost vybírat z velkého počtu zájemců o práci, protože má firma "dobré jméno".
Offline
jirkati napsal(a):
AndyS - když jsem v jedné firmě zaváděl komplet svařování, tak jsem i tam zavedl něco jako systém Automotive a to se tam svařují i tloušťky 30 mm. Systém Automotive neznamená svařování "papíru", ale systém kvality. Je to kompletní certifikace, to jest vše pod kontrolou od ořizování materiálů, přes technickou a technologickou přípravu výroby, vlastní výrobu s kompletním kontrolním systémem, až po expedici. Jsou to i dodávky svařenců pro zahraniční i domácí dráhy, svařence pro výrobu obráběcích strojů, ale třeba i pro letecký průmysl. Firma se pak díky certifikovanému svařování velmi rychle rozšířila a z původních 20 lidí celkem jejich v současné době je 60. A pan majitel firmy si má stále možnost vybírat z velkého počtu zájemců o práci, protože má firma "dobré jméno".
samozrejme ISO9001 a IATF (náhrada ISO TS) poznám, možu byť implementovane aj v zamočnickej dielni, (musia ak chceš TÜV), ale ked riešime technologie v Automotive a industry z pohladu zvárania sú odlišné oblasti. V Auto sa klasický oblúk MIG/MAG s prídavným materiálom snad ani nepoužíva (na výnimky 99% neviem ako to robia rusi :-D), su to prevažne bodovačky a laser welding. Ale nechcem tu o tom vytvarať diskusiu čo kde sa zvara v aute.
Offline
To AndyS - omyl, v AUTOMOTIVE se přednostně na nosných konstrukcích používá právě MIG/MAG. Prakticky vše - kromě motoru - co se šroubuje k nosné platformě je svařované MIG/MAG. Všechny verze náprav vpředu i vzadu, hlavní díl centrální části karoserie - tzv. centrální trubka - je dokonce jedním z nejsložitějších svařenců MIG/MAG na celém autě. Tento díl určuje pevný šířkový rozměr karoserie pod čelním oknem a jsou na něm navěšeny všechny díly palubní desky i klimatizace na většině vyráběných aut všech značek.
Offline
jirkati napsal(a):
Schopný seřizovač si určitě najde takovou polohu natočení svařence a hořáku robota, aby udělal kvalitní napojení a pokračování sváru. Navíc, já bych v takovémto případě použil raději drát 1,2 mm, protože ten snese větší tepelnou zátěž při zapalování oblouku na méně přístupném místě. Jen to chce uhlídat výlet drátu do těch 10 - 12 mm, aby byl dostatečně přesně vedený.
Proč nemáte ve svém profilu bydliště? Třeba pár metrů od vás bydlí odborník, který takové věci běžně zvládá. V Bratislavě a blízkém okolí je díky AUTOMOTIVE poměrně dost odborníků v daném oboru. Málokomu se totiž chce hledat místo podle IP adresy. A mnozí to ani neumí.
No s tým drôtom by to zlý nápad nebol vyskúšať. Každopádne ja robot naprogramujem tak ako mi dovolí dostupnosť prípravku. V tomto prípade mi prípravok dovolí íst s horákom max centimeter za roh. Uhrali sme to tak že začiatok aj koniec hrubostenných joklov sa v polohovadle natáča o pár stupňov aby sa mohlo ísť čo najviac za roh. Pri zapalovaní oblúka sa dávajú menšie parametre pretože poloha tam nieje zrovna ideálna aby neodpálilo z materiálu. Ako sa zvar končí dali sme vyššie parametre na pretavenie začiatku zvaru. Toť k tomu asi vše. Otvoril som túto tému kvôli tomu že možnosti boli obmedzené a no aj tak to chceli aby bolo všetko obvarené na jednú húsenicu.
vďaka
Offline
Offline