SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Zdravím a prosím o radu. Koupil jsem ručně vedený elektrický VZV za účelem stavby pevně ukotveného zvedáku na motorku a potřebuji nahradit zdroj v podobě baterií. Motor hydrauliky má parametry 24V, 3 kW, 195A, 2600 ot/ min., vozík měl nosnost 1300 kg, zdvih 4 m. Já budu zvedat max. 500 kg do výšky 3 m a to velmi ojediněle, možná párkrát do roka. Upřednostnil bych proto klidně levnější řešení, které zpomalí rychlost zdvihu, což bude pro mé účely dokonce výhodou, protože to bude bezpečnější. V rámci jiné diskuze mi byly nabídnuty různé varianty, např. 2 baterie 12V do série, jiný doporučoval startovací vozík ( jaký? ), já žádal o parametry na nějaké trafo, ale doporučeno mi bylo trafo za 18000 Kč, což vysoce převyšuje pořizovací cenu celého vozíku, jeden z diskutujících si myslí, že to zvedne i jen jedna 12V baterie, někdo by to předělával na motor 380V, tomu bych se určitě chtěl vyhnout, protože ten stávající agregát má vše potřebné v sobě. Díky.
Offline
Domnívám se , že ten motor při rozjezdu bude odebírat násobně víc než 195 amper. Doporučuji trafo s plochou charakteristikou, jako mají zdroje pro mig, mag. Z dostupných a ne moc drahých např. starší WLSP 315.
Offline
Pokud bude v dosahu vždy klasika 400V neváhal bych vyměnit motor za 3KW 400 V nebo překopat na hydraulickou jednotku na 400V na bazoši se objevují za rozumné ceny Je ale potřeba vědět vnitřního pruměr pístnice a pak vypočítat potřebný tlak čerpadla,litráž a výkon motoru
Offline
Co takhle, jestli se dá ještě sehnat, levná trafosvářečka MMA s usměrňovačem? Třeba ta z Lidlu. Takový motor by měl svoje utočit, i když se na trafu nastaví svařovaí proud třeba 100 ampér, při 24 voltech by tam v reálu potom mohlo téct třeba tak 120 ampér, to je nějak výkon 2600 - 2800 watt, jen o něco málo než uváděných 3000 watt. Ostaně možná by tomu motoru k zvedání stačil i menší proud, třeba nastavení na 40 - 60 ampér. Případně pokud tam není elektornika či snese příslušně vysoké napětí, tak by šel i nějaký invertor (levnější). A na něm nastavený příslušný proud.
Jinak bych to viděl na dotazy u šroťáků, na sledování prodejů použitých věci na aukru i jinde na internetu atd. Použité všelijaké zdroje přímo 24 voltů a 100 - 200 ampér se tam občas vyskytnou.
Dodatečně:
dotazem na Aukru " zdroj 24V" jsem našel hned dnes třeba toto:
https://aukro.cz/zdroj-24v-siemens-sito … 6983301733
100 ampér nebo ještě víc to není, ale 40 ampér je už taky dost. Pokud by se to povedlo nastavit, aby při připojení toho motoru zdroj nevyplo jištění, ale třeba jen omezilo na těch 40 Ampér neboli přepnout zdroj do proudového režimu, u průmyslového zdroje Siemens by to mohlo jít, možná by to šlo roztočit a zvedat i s tímto zdrojem.
Jinak MIG zdroj by byl asi lepší než MMA zdroj, protože má nižší napětí a tím by při přizpůsobení nebyly tak velké ztráty.
Editoval Radim (28-02-2021 12:41:25)
Offline
A co zkusit nějaké aku od modelářů? Nebo trváte na napájení ze sítě přes trafo? Nějaké třeba gelové akumulátory 12V do série by to mohly sériově utáhnout a pak už jen zbývá hledat potřebnou kapacitu. Nevím jak velký ten paletovací vozík máte, ale gelové baterie zase tak velké nebudou. Cena zase tak moc vysoká nebude.
Offline
Pro takovýto účel lze použít i Co stroj například Einhell nebo Daco MIG 150,160,1700 nebo BGTW s napájecím napětím na 230 V a 380 V .
Tyto typy jsou vybaveny jednofázovým trafem s můstkovým usměrňovačem dostatečně proudově dimenzovaným i pro tento motor a proti proudovým nárazům zafunguje i tlumivka pro vyhlazení svařovacího proudu , která je tam taky .
Při napájecím napětí 380V je na výstupu takového stroje cca 28 až 30 V DC a tedy po přepnutí na 230V dojde k poklesu výstupního napětí na 16,6 V . Dělící poměr je tam 380/220 ( tedy odmocnina ze 3 )
Zdroj z CO--čka se chová jako zdroj napětí a tedy pro očekávaný odběr 3000W /24 V = 125 A bude dostačující a hlavně vydrží ten proud jako trvalou zátěž .
( jedno jste pane ale neuvedl ..zda je ten motor derivační , sériový nebo kompaudní , to může mít vliv na otáčky pokud bude zátěž nulová a použijeme napájecí napětí nižší hodnoty než je uvedeno na štítku )
Editoval JaroslavPavel (28-02-2021 11:07:28)
Offline
Zkus požádat o radu na eBastlírně. Jsou tam odborníci ze všech elektrických a elektronických oborů. Přece jen zdroj 24 V/ min. 200 A už není oproti čtyřem akumulátorům žádná sranda, i když to není neřešitelné. Jen si ale uvědom, že bez transformátoru aspoň 4 kW (nejlépe třífázového) se určitě neobejdeš. Použití dobrého transformátoru z některé třífázové svářečky je docela reálné. Také je potřeba vědět, že usměrňovací diody - nebo tyristory - taky něco stojí.
Editoval jirkati (28-02-2021 11:10:29)
Offline
Pokud chcete řešení i s regulací otáček u toho motoru , tak použijte svářečku UTA 200 a nechte si u ní vypnout zdroj zapalovacího napětí a budete mít zdroj pro motor i s řízením a omezením výstupního proudu i napětí .
Takovou úpravu jsem dělal pro odzkušování startérů na naftových motorech .
Pokud doplníte mašinku přepínačem , pro vypnutí zapalovacího napětí, tak vám bude stroj i nadále sloužit jako svářečka . Navíc ji lehce připojíte pomocí bajonetů jak na motor pro zdvíhací zařízení , tak pro svařovací práce .
Taky můžete takto upravenou svářečku používat jako startovací zařízení anebo jako nabíječku akumulátorů .
Jen je vhodné zkontrolovat nastavení počátečního otevření tyristorů . Jde stáhnout na nulu.
Pak máte k dispozici 0 až 200 A zdroj napětí . Výstupní napětí je pak s funkcí proudového omezení . Tuhle závislost je vhodné u upraveného zdroje změřit a mohl by jste ji používat při řízení toho zdvihového motoru .
Editoval JaroslavPavel (28-02-2021 11:38:30)
Offline
Jinak startovací baterie 24V zas tak špatný nápad není. Startovací olověné baterie dokáží dávat běžně až několik stovek ampér, ovšem jen po běžnou dobu startování. Řekl bych, že tak do 15 - 30 sekund by to šlo, pokud to za tu dobu dokáže zvednout. Déle by to už bylo na přehřátí baterky, na větší snížení její životnosti a u starší baterky na větší pokles napětí a snad až na KO. Pokud ale by to tak stačilo plus potom hlavně pokud taková baterka už je k dispozici v autě a jen se párkrát za rok půjčí, bylo by to dobré nízkonákladové řešení.
Šlo by to ještě vylepšit těsně před, během a po zvednutí zapojením výkonnější nabíječky na baterku, tak aspoň 10 ampér. Před zvedáním, aby se krátkodobým dobitím zvýšilo napětí na baterce a snížil vnitřní odpor, při zvedání aby se trošku snížil proud z baterky a po zvedání aby se okamžitě spotřebovaná energie doplnila. Přirozeně proud do baterky by musel být v rámci povolených nabíjecích proudů baterky, podle třeba datasheetu baterky.
Nebo by to šlo vylepšit, jen během zvedání mít připojenou na baterku nějaký výše zmíněný svařovací zdroj s omezením proudu na třeba těch 100 ampér. Větší část energie by potom dodával zdroj, baterka jen zbytek. Plus by baterka působila jako stabilizátor 24 V v okamžicích, kdy by uhlíky motoru byly mezi kroužky a motor tak zrovna neodebíral proud, napětí by nevyskočilo na napětí svařovacího zdroje, bylo by tam jen 24 V a tím by se omezilo jistření na komutátoru motorku.
Offline
Díky za reakce, zaujala mne zmínka Radima o možném využití invertoru, vlastním Omicron Gama 166, parametry např. zde: https://www.svarecky-elektrody.cz/omicr … 3963#tb1=2 . Pokud si myslíte, že by to mohlo fungovat, prosím o konkrétní blbuvzdorný návod, jak to připojit a vyzkoušet. Děkuji moc. Pak jsem si ještě vzpomněl, že mi kdysi kamarád věnoval trafo na pohon motůrku ke grilu na prase, štítek je na odkaze zde: https://solf.rajce.idnes.cz/trafo/1479826436 . To asi bude slabé, že jo?
Offline
upravit sa to da na x sposobov,pokial s tym budes dvihat veci do 500kg a zaroven pozadujes pomalsi chod bolo by idealne dat tam 1,5kw motor 1450 otackovy idealne trojfazovy,na bazosi sa daju zohnat tak od 30 do 50 eur
Offline
uvedené trafo má 24V 100W což je 30x méně, to samé gelové baterie od modelářů je nesmysl , ve vysokozdvižném vozíku jsou olověné docela velké baterie které zároveň slouží jako protizátěž. navrhuji prověřit instalaci vysokozdvihu , pokud nemá elektronické řízení pojezdu a zdvihu, ale pouze tlakové a koncové spínače , a odporově řešenou regulaci pojezdu tak koupit trafosvářečku s usměrňovačem , nebo tankové dynamo a udělat soustrojí poháněné elektromotorem, běžně se opravdu staré VZV pouštěly přes triodynu, startovací vozík by musel být tek klasický vojenský co vydržel 30 startů do hodiny a ne ty co se jako startovací zdroj tváří a po jednou startu se musí 20 minut počkat než se jde na další auto .
Offline
Mv - ten štítek z trafa je asi míněn jako žert, že? Porovnat trafo s max. 100 W zatížení s motorem 3000 W se moc nedá.
- mám docela intenzivní pocit, že invertorové svářečky vyhodnotí při zapnutí motoru stav jako zkrat se všemy důsledky.
- bylo by dobré něco nastudovat o rozběhovém proudu daného motoru. Hodně záleží na jeho (elektrické) konstrukci.
- jaká na tom VZV byla původně baterie?
Offline
Najprv by som si zohnal dve aku z auta na skusku a kliestovy merak.
Motor na prazdno pri 12V mal nekakych 20A (tak ze pri 24 bude mat na prazdno bez cerpadla skoro 40A)
Zmertat teda odoberany prud naprazdno a zo zatazov 500kg na tie baterky a videlo by sa.
Osobne prerobit na bezny motor
Offline
jirkati - omlouvám se za hloupý dotaz s tím trafem, ale jsem v tomto oboru úplný laik, takže v tom těžce plavu - W, VA, A, Ah ..... .K tomu motoru jsem napsal ty hlavní parametry, v odkaze ještě posílám komplet náhled štítku, víc k tomu nezjistím a asi by to také nebylo úplně relevantní, protože ty baterie např. zajišťují i pojezd, který se mne logicky už netýká. https://solf.rajce.idnes.cz/motor_VZV/1479848479
Offline
No, já si myslím, že o tom vím tolik, že kdybych to skládal sám, povedlo by se mi napájet třeba tím invertorem nebo usměrněným svařovacím trafem a drželo by to. Ale nevím o tom tolik, abych mohl dát dohromady blbuvzdorný postup, pro někoho, kdo tomu moc nehoví (sorry mv).
Doporučuji tedy se zeptat ještě na té Elektrobastlírně, popsat ten elektromotor, aby řekli, jak se asi bude chovat atd Tam je plno lidí s různými elektrozkušenostmi a někdo by snad mohl kolem takových elektromotorů či elektrických vozíků pracovat, opravovat je nebo tak. Případně jestli rovnou není nějaké fórum zabývající se přímo transportní technikou, protože ty elektrovozíky všelijakého provedení jsou dnes v každém druhém větším obchodě či dílně a určitě se jich musí spousty opravovat.
Offline
Ten tvůj dotaz vůbec nebyl hloupý, nemůže každý znát všechno. Zřejmě nemáš elektřinu jako koníčka, a proto se tážeš naprosto správně. Přesto bych tě ještě jednou poslal na ebastlírnu, protože pevně věřím, že podle obrázku štítku motoru se tam najde někdo, kdo s ním má už zkušenosti.
Zdejší rady nejsou zpravidla špatné, ale jejich autoři předpokládají, že umíš třeba něco na elektrických obvodech naměřit. A tyhle silové zátěže se ošetřují a proměřují poměrně složitě a vyžadují slušné měřící vybavení. Každý doma například nemá klešťová ampérmetr do třeba 300 A.
Dokonce pohonné systémy na bázi hydrauliky mají své specifické nároky, které se musí ošetřit přes nějakou elektroniku.
Offline
Jenže ty startovací jednotky co jsme měli třeba na vojně byly větší než svářečky typu WTU 400 apod. Taky se určitě počítá s tím, že to jde přes silné akumulátory, ne? Jestli je v tom vozíku tazatele hydraulické čerpadlo hnané elektromotorem napřímo, ještě bych zvážil možnost dát pohon přes převody. Tím by se značně snížil odběr proudu. S těmi modeláři jsem to asi špatně napsal. Bylo to myšleno, že se v různých bateriích vyznají a určitě by poradili. A jestli to chce tazatel na krátkodobé využití, tak i slabší autobaterie 2 v sérii by mohly stačit.
Offline
varok videl si niekedy ako vypada hydrojednotka ? predpokladam ze nie inac by si kraviny o pridani prevodov nepisal
"modelarske" baterie su uplne mimo,hlada lacne riesenie a tie su vsetko len nie lacne a treba ich aj niecim nabijat to su dalsie peniaze fuc
Offline
Ano, viděl jsem jednotky v malých vzv i těch elektrických paletovacích vozíkách. Jestli dá třeba 5000,- kč za 2 baterie nebo 5000,- kč za svářečku, kterou může i zabít, tak je to jedno, ne?
EDIT: viděl jsem podobné čerpadla a elektromotor šel normálně sundat a čěrpadlo bylo hnané přes nějakou spojku: https://stroje.bazos.cz/inzerat/1305278 … lo-nzv.php
Editoval varok (28-02-2021 21:37:45)
Offline
takze pán konstrukter to uz videl...to je fajn,aky modul zubov by si z ohladom na krutiaci moment tohto konkretneho motora pouzil ?
Offline
Nejsem konstruktér. Ale už z dob kdy se do Favoritů a Felícií dávaly startéry velké s přímým náhonem, tak výkon řekněme 800W. Velký odběr proudu, velké a těžké. Pak se začli dávat menší s redukcí. Samotný elektromotor staréru je menší, lehčí a má asi poloviční odběr. Přitom po zpřevodování má výkon vyšší než ty velké co jedou na přímo. Tak jsem myslel že by dal elektromotor s vyššími otáčkami, ale menším odběrem a zpřevodoval to na zhruba 1500-2000ot./min. Když mu tady radili tam dát velký 3fázový elektromotor?
Offline
ty si fakt jedinecny kus
vykon motora sa prevodom nemeni meni sa len krutiaci moment a otacky,je jedno ci sa pouzije velky motor napriamo alebo vysokootackovy (maly) cez prevodovku oba maju rovnaku spotrebu prudu
chod za niekym kto ma dake strojne vybavenie (sustruh/frezka) a len tak zo srandy sa ho opytaj kolko by stala tebou navrhnuta uprava pomocou prevodov s tej ceny sa poseries,naproti tomu namontovanie cerpadla na 3f motor je vec ktora sa roby bezne,uprava motora je jednoducha,ked sa pouzije spojka ktoru si spominal tak ani netreba motor extra upravovat len sa medzi motor a cerpadlo da "priruba" ktora ich spoji mechanicky
Offline
použitie štartovacieho zdroja by som veselo vylučil. Takýto štartovací zdroj bude realne niekde v cene okolo 1500 až 2000€,ked sa kupi nový. Použitý bude docela problém. Použitie akumulátorov do série je dobré riešenie,lenže opat nutnost zakupit ukmulátory o kapacite minimálne 100 Ah a to pri reletívne krátkom chode. Najlacnejšie riešenie motor 3f 400 V. Pri použití motora 1,5kW 1400 rpm bude rýchlost zdvihu polovičnou rýchlostou-čo až tak velký problém nebude. Povodný elektromotor má odber 195A pri max zátaži,pri rozbehu bude potrebovat minimálne dvojnásobok. Takže použitie náležitého trafa bude opat finančne dost náročné. Invertor sa nehodí,má viac než dvojnásobné napatie-65V.
Varok až tak velku hlupost nenapísal,u spuštačov pre rozbeh spalovacích motor je hlavným parametrom krutiaci moment-to s tým výkonom ale prepískol. Spuštače s priamim náhonom bez redukčnej prevodovky mali a Felícií 1300 W,s redukčnou prevodovkou 800W.ale u hydraulického čarpadla je naopak najdoležitejší parameter výkon,takže použitie motora s polovičným výkonom bude vyžadovat i náležitý prevod. Takto sa ale zníži rýclost zdvihu a teda i výkon daného zariadenia. otáznou ostáva stav čerpadla a jeho tesnost,pri zdvíhaní tažších bremien by už mohol mat problém.
Editoval Brembo (01-03-2021 17:21:02)
Offline
Stránky: 1 2