SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-12-2021 12:15:32

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2117

Výbrus sváru

Netuším, jak nazvat téma, tož to popíšu.
Když se dělá řez svárem, aby se zjistilo, jak vypadá (třeba jestli je provařený kořen), tak se to jemně vybrousí a pak se na to kápne nějaká tekutina, která zvýrazní samotný řez housenkou. Nepotřebuju vědět, že je to speciální tekutina, nechci si jí kupovat. Ale rád bych věděl, jestli se nedá aspoň částečně nahradit něčím běžně dostupným, třeba nějakou kyselinou, nebo tak. (Částečně nahradit = není to tak hezky vidět, ale dá se). Nezkoušel to někdo?

Offline

 

#2 17-12-2021 12:44:14

chozze69
Člen
Místo: Lehota p.Vt.
Registrovaný: 19-11-2018
Příspěvky: 24

Re: Výbrus sváru

Kyselina dusicna 20% ,aspoň u nás v práci to tak robime,len tá vzorka musí byť pred tým ,vybrusena respektíve vylestena
Takto to potom vyzerá
http://www.svarforum.cz/forum/zobrobr.p … 55120.jpg]
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/8759_img_20200603_155120.jpg

Editoval chozze69 (17-12-2021 12:55:40)

Offline

 

#3 17-12-2021 12:56:03

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3682

Re: Výbrus sváru

Takový vliv má  asi  každá  kyselina, která  ten  kov leptá. To  znamená  u  černého  materiálu  téměř každá, u  nerezio  jen  pár druhů  kyseliny.  Jen  některý  roztok rozdíly zvýrazní  víc a některé  méně. Dusičná  je asi  dobrá  v tom,  že jak  má  vedle leptacího  současně oxidační  působení,  nemusí  se  po  leptání tolik  pasivovat,  aby ten  vzorek,  pokud to  je klasický  černý  materiál,  nechytla potom  koroze.
A nemusí  to  dělat  jen  kyselina,  může to  být i stejnosměrný  proud,  kde je ten  povrch zapojený  jako  anoda  na + pólu. případně to  mohou  být jiné  leptací  roztoky,  používané  třeba na leptání  plošných  spojů. Chlorid železitý, peroxosíran sodný...
Ale pokud se ale jedná  o  nějaké  oficiální  vzorky, bude to nejspíš třeba dělat předepsanou  kyselinou a  předepsaným postupem.  Aby šly různé  vzorky porovnávat.

Editoval Radim (17-12-2021 13:00:10)

Offline

 

#4 17-12-2021 13:03:49

chozze69
Člen
Místo: Lehota p.Vt.
Registrovaný: 19-11-2018
Příspěvky: 24

Re: Výbrus sváru

U nás sa to potom lakuje ,lebo by to asi časom korodovalo, oficiálne vzorky robené v labaku boli drahé ,tak to robíme takto amatérsky:-) ale asi to stačí pre protokol zo skúšky zvárača.

Editoval chozze69 (17-12-2021 13:06:44)

Offline

 

#5 17-12-2021 13:25:04

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2117

Re: Výbrus sváru

Nic oficiálního, jen jsem zkracoval kousek svařeného H profilu a řekl jsem si, že je to hezký vzorek na vizuální test sváru.
Tak já zkusím ten gel na moření nerezu, tam je snad dusičná a možná i trochu fluorovodíkové .... ?

Offline

 

#6 17-12-2021 15:26:05

Kimbo
Člen
Místo: Holešov
Registrovaný: 12-04-2016
Příspěvky: 122

Re: Výbrus sváru

kdysi jsem četl že by to mohlo jít brzdovou kapalinou, myslím že to byl nějaký anglický komentář pod videem na youtube, nevím co je na tom pravdy


Zk 311 1.1, Zk 135 1.1, Zk 111 1.1, Zk 141 8, Zk 15 P2-p3, Zk 16 P2-p3, Zp 912-9, 942-8

Offline

 

#7 17-12-2021 19:59:54

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3682

Re: Výbrus sváru

Brzdová  kapalina,  některá, uvolňuje rez a zarezlé  díly, ale co  vím,  žádné složky, které  by rozpouštěly kov,  nemá. Když  už,  tak  potom  nějaká  cocacola nebo  kofola atd, některé  jejich  receptury obsahují  kyselinu  fosforečnou.

Offline

 

#8 17-12-2021 20:21:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4174

Re: Výbrus sváru

Pro oficielní certifikované leptání řezů svarových spojů na uhlíkových ocelích se používá Nital, což je 1 - 4% roztok kyseliny dusičné v etylalkoholu. Naleptal jsem tisíce řezů, a proto můžu říct, že nejvíce záleží na co nejdokonalejším vyleštění příslušného řezu. U mizerně vyleštěných řezů bylo nutné zvednout podíl kyseliny dusičné až na 10 %, ale to už leptá i prsty.
Pokud by bylo nutné leptat i některé nerezy, pak le lepší použít roztok Vogel (180 ml HCl, 18 ml HNO3 a 180 ml vody).

Offline

 

#9 17-12-2021 21:17:17

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2104
Web

Re: Výbrus sváru

jirkati napsal(a):

Pro oficielní certifikované leptání řezů svarových spojů na uhlíkových ocelích se používá Nital, což je 1 - 4% roztok kyseliny dusičné v etylalkoholu. Naleptal jsem tisíce řezů, a proto můžu říct, že nejvíce záleží na co nejdokonalejším vyleštění příslušného řezu. U mizerně vyleštěných řezů bylo nutné zvednout podíl kyseliny dusičné až na 10 %, ale to už leptá i prsty.
Pokud by bylo nutné leptat i některé nerezy, pak le lepší použít roztok Vogel (180 ml HCl, 18 ml HNO3 a 180 ml vody).

Máte pravdu. My jsme ve firmě, kde jsem naposledy pracoval jako Welding Inspector používali totéž. Nital je roztok kyseliny dusičné a metanolu běžně používaný pro leptání kovů. Je vhodný zejména pro odhalování mikrostruktury uhlíkových ocelí.
Byli jsme poučeni, že směsi etanolu a kyseliny dusičné jsou potenciálně výbušné. K tomu běžně dochází při vývoji plynu, kdy  může vzniknout i ethylnitrát. Metanol není náchylný k výbuchu, ale je toxický.
Roztok ethanolu a kyseliny dusičné se stane výbušným, pokud koncentrace kyseliny dusičné přesáhne 10 % (hmotnostních). Roztoky nad 5 % by neměly být skladovány v uzavřených nádobách.

Offline

 

#10 18-12-2021 12:05:51

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2117

Re: Výbrus sváru

Tak, celkem to šlo. Možná jsem to mohl leptat dýl, možná míň (cca 1 minuta). Něco tam vidět je, ale díky malý vzdálenosti tu druhou stranu už mobil není schopnej zaostřit. Vypadá skoro sejně.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4621_20211218_115850.jpg
Mohl jsem dát větší proud koukám. Je to začátek sváru, dál se to díky ohřátí materiálu provařilo určitě trochu víc. Tohle je na hraně.
Ještě doplním, broušeno pod petrolejem postupně až do zrnitosti 500, pak jsem na to vzal hadrák a leštící zelenou hmotu, ale to mi připadalo být hůř viditelné, než po tom broušení, takže jsem to zase přelíznul pětistovkou. Nakonec odmaštěno a poleptáno tím gelem na nerez.

Editoval pafik1605 (18-12-2021 12:25:00)

Offline

 

#11 18-12-2021 12:52:00

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 800

Re: Výbrus sváru

To vyzerá pekne, čím si to zvaril?

Offline

 

#12 18-12-2021 14:50:39

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2117

Re: Výbrus sváru

Lincoln PowerTec i250C Advanced, směs 82/18, drát Lincoln MC710H.

Offline

 

#13 18-12-2021 21:05:43

sttefo86
Člen
Registrovaný: 25-08-2021
Příspěvky: 187

Re: Výbrus sváru

Neskusal ste aj s ukosom?

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče