SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-02-2022 13:16:10

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 28

Pedál

Moc často to nedělám, ale pochlubím se pedálem vlastní konstrukce a výroby. Postavil jsem si ho ke svářečce JASIC TIG 315P AC/DC E202. Různí výrobci pedálů ke svářečkám, které jsou ve formě plechové krabice, velikosti cihly (možná menší tvárnice), zřejmě považují slovo ergonomie za sprosté slovo. Šlapání na plynový pedál v automobilu je vyzkoušené a osvědčené, někteří lidé to dokážou i několik hodin v kuse, ale neumím si představit, že bych musel mít nohu na plechové krabici a třeba deset minut tak regulovat svařovací proud. Cenově to taky není většinou žádná hitparáda a o použitém tahovém potenciometru, který bývá uvnitř té plechové krabice a jeho životnosti, si myslím svoje.
Tady jsou fotky:

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9513_p2101987.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9513_p2101988.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9513_p2101990.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9513_p2101991.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9513_p2102006.jpg

Jestli se někdo bude chtít inspirovat, klidně může, pokud bude chtít někdo kritizovat nebo chválit, taky může.

P.S. co týká svárů, tak se přiznám, že jsem začátečník a samouk, s TIGem jsem začal loni v létě (jinak jsem dosud vyprskal nízké desítky obalených elektrod a zamlada jsem si jednou autogenem látal rezavou škodovku), v září mě zmrzačil jeden idiot, co mě srazil z motocyklu autem, takže jsem se tři měsíce válel a teď je zase v garáži dost zima. Řeknu to asi tak, v tom létě jsem si pořídil dvaceti-litrovou flašku s 20 MPa argonu a teď tam mám ještě 14 MPa.

Offline

 

#2 10-02-2022 14:01:02

mal
Člen
Místo: Brno-venkov
Registrovaný: 19-10-2013
Příspěvky: 33

Re: Pedál

Perfektní nápad i provedení.

Martin

Offline

 

#3 10-02-2022 14:18:32

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 28

Re: Pedál

Ten pedál, je z Fabie, koupený na vrakovišti, ten originální potenciometr se nedal použít, protože nechodí od nuly, řídící jednotka motoru si s tím poradí, ale svářečka tak chytrá není.

Offline

 

#4 10-02-2022 15:01:40

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4356

Re: Pedál

Máš pravdu, že tahový potenciometr v pedálu není žádná výhra. Já jsem tu svoji "cihlu" předělal na otočný a dal jsem tam hermetický cermetový. Převod mám hřebenem.U tvého provedení bych se obával toho, že se bude kácet. Mě se někdy v "zápalu práce" podaří položit i "cihlu"


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#5 10-02-2022 15:08:12

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 28

Re: Pedál

Kdyby se to kácelo, tak k tomu přišroubuju nebo přivařím ještě kousek nerezu a bude po kácení.

Offline

 

#6 10-02-2022 16:48:47

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 417

Re: Pedál

Čau,SUPER!smile


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

#7 13-02-2022 13:11:43

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 994

Re: Pedál

asi aj to je cesta...ale moja tehla od rehm mne neskutocne vyhovuje....ako prevedenim tak neorzbitnostou.
Brat sebou tvoj vytvor a moj pedal...tak jednoznacne vyhra original. Zmesti sa do ruky a aj do kufra so zvarackou.
Ked ho nepotrebujem tak skonci pod stolom a nezavadzia.

To je len moj pohlad na vec...

Editoval SO 545 (13-02-2022 13:12:07)

Offline

 

#8 13-02-2022 19:49:35

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 28

Re: Pedál

Já nikam dál, než 10 m (tak dlouhou třífázovou prodlužovačku jsem si udělal) od garáže se svářečkou, co má skoro 30 kg (+ dvacetilitrová flaška argonu) cestovat nehodlám, takž mě moc nevadí, že můj pedál zabírá více prostoru pod stolem.

Offline

 

#9 14-02-2022 10:19:08

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 369

Re: Pedál

Spojkový a brzdov pedál je uchytený hore pretože z funkčneho hladiska na nom nemaš nohu stále, ale plynový pedál má (prevažne) otočný čap na úrovni paty (tak ako aj zváracie pedály) aby si dokázal citlivejšie pracovať s pedálom. Pekne spracované akurát ako to tu uz bolo povedane, neprakticke. Na presnú reguláciu musíš mať na pedale položené chodidlo stále a iba ho otačať okolo paty. spojku vypinaš a zapinaš so zvvihnutou nohou, ked budeš mať takto riešený aj plyn budeš mať v nohe krče..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#10 14-02-2022 12:44:46

renda15
Člen
Registrovaný: 05-10-2020
Příspěvky: 22

Re: Pedál

Máš to pěkně udělané, ale také si myslím to co už psal AndyS. Jde o to, že u standardního svářecího pedálu řídíš proud náklonem chodidla což má na rozdíl od tvého pedálu, kde řídíš proud stlačením, podstatně vyšší reprodukovatelnost a udržitelnost. U toho tvého pedálu si snadno a nevědomky přidáš nebo ubereš, což zjistíš až následně z poklesu nebo zvýšení proudu. Ale je možné, že to půjde ovládat dobře, dej nějaké nestranné informace z provozu.

Offline

 

#11 14-02-2022 14:15:09

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 28

Re: Pedál

Děkuji za kritiku, ale ty dva poslední příspěvky svědčí spíše o tom, že jejich autoři asi nikdy neřídili běžný automobil. Ten pedál je z Fabie a je to pedál plynu, troufám si tvrdit, že dokážu velice citlivě a přesně regulovat dodávku směsi do motoru, i několik hodin v kuse, aniž bych z toho měl nějaké křeče. Samozřejmě mám při tom patu na podlaze, jak v autě (tam ovládám pravou nohou občas současně pedál brzdy a plynu, při řazení dolů s meziplynem), tak při ovládání pedálu ke svářečce. Já si zase neumím představit, že bych musel mít patu asi 60 mm vysoko nad podlahou, v případě pedálu ve formě plechové krabice. Zajímalo by mě, který soudobý (i dvacet let starý) automobil má pedál plynu stejné konstrukce, jako měla Škoda 1000 MB, 100 až 136 to znamená s osou otáčení v úrovni podlahy. Poloha použitého pedálu se samozřejmě řídí taky náklonem chodidla, ale pata je při tom stále na podlaze, asi je to otázka vkusu každého soudruha, ale mě to připadá pohodlnější a ergonomičtější.

Offline

 

#12 14-02-2022 14:34:25

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4356

Re: Pedál

Já jsem svou obavu již vyjádřil. Pokud se týká srovnání plynového pedálu u auta a pedálu u svářečky vidím rozdíl v rychlosti reakce. U auta je mnohem pomalejší.  Proto bych to nesrovnával.
Mě ta "cihla" vyhovuje. Co jsem potřeboval v ní změnit jsem změnil. Je to do značné míry věcí zvyku. Za podstatnější považuji možnost omezení snížení proudu, aby  měl pedál k dipozici regulační rozsah na př. ne 10-90A, ale třeba 40-90 (90A je nastaveno na svářečce. t.j. cca poloviční citlivost.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#13 14-02-2022 15:50:33

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 369

Re: Pedál

Maxipes Fix: maš pravdu, plynový pedal sa otača na klbe nad pedalom, ale ten posed je iný pri TIG a v aute, pri praci maš nohy viac pod sebou nie vpredu, preto ta kinematika vyzerá divne. Napriek tvojej kreativite, za čo máš 1+ :-) inklinujem k pedalu na ktory položím nohu a naklapam ho.


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#14 15-02-2022 14:40:12

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 28

Re: Pedál

Famater napsal(a):

Já jsem svou obavu již vyjádřil. Pokud se týká srovnání plynového pedálu u auta a pedálu u svářečky vidím rozdíl v rychlosti reakce. U auta je mnohem pomalejší.  Proto bych to nesrovnával.
Mě ta "cihla" vyhovuje. Co jsem potřeboval v ní změnit jsem změnil. Je to do značné míry věcí zvyku. Za podstatnější považuji možnost omezení snížení proudu, aby  měl pedál k dipozici regulační rozsah na př. ne 10-90A, ale třeba 40-90 (90A je nastaveno na svářečce. t.j. cca poloviční citlivost.

To vyzkouším, jestli nebude svářečce vadit větší odpor, tak přidám potenciometr a na svářečce nastavím maximální proud a tím přidaným potenciometrem minimální proud.
Při zkoušení jsem přišel na zajímavou věc, když se ovládání pedálem aktivuje na panelu svářečky tlačítkem, tak se deaktivují volby počátečního proudu, doby náběhu hlavního proudu, doba poklesu na konečný proud a konečný proud. Pokud se ovládání pedálem aktivuje propojením pinu 9 a 7 v konektoru svářečky, tak se dá pedálem regulovat hlavní proud, ale počáteční proud, náběh a doběh a konečný proud před zhasnutím oblouku normálně fungují, takže mám na krabici pedálu dva spínače, jeden na propojení pinu 9 a 7 a druhý na odpojení mikrospínače aktivace svařování, ten druhý je tam hlavně pro možnost připojení nožního spínače při sváření jednotlivými impulsy (spot).

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče