SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
tu je kratky uryvok týkajuci sa zvarania betonarskej ocele:
z doleuvedeneho mi vyplyva že je tam určité riziko pri zvarani elektrickým oblúkom
3.5 Zváranie
Pre zváranie betonárskej výstuže platí norma STN 73 2400:1986 kap. 8.4.
Každé zváranie betonárskej výstuže sa môže vykonávať len pri dôslednom dodržiavaní podrobných
technologických predpisov, vypracovaných zhotoviteľom výstuže na jeho zváracom zariadení a pri
jeho špecifických podmienkach pre druh ocele, priemery zváraných prútov a druhy zváraných spojov,
v zmysle noriem STN 73 1201, STN 73 6206, STN 73 2400 a predpisu: Technologie stykování
betonářské výztuže. Zvary a zvárané spoje nosné musia svojimi rozmermi, polohou a kvalitou
zodpovedať údajom stanoveným v projektovej dokumentácii v súlade s STN 73 1201 a STN 73 6206.
Na výrobu betonárskej výstuže sa používajú tieto zvárané spoje:
a) tupé spoje V - zvar, X - zvar, zvar do oceľovej podložky, do medenej formy, stykový odporový
zvar,
b) príložkové spoje a spoje s presahom,
c) spoje križujúcich sa tyčí (zhotovené bodovým odporovým zváraním),
d) kombinované spoje (privarené tyčou k plechom, valcovaným profilom a pod.),
e) AT zvary.
Stupeň zvariteľnosti pre každý druh výstuže udáva výrobca a je uvedený v STN 73 2400.
Na zvárané výstužné siete z oceľového drôtu ťahaného za studena sa dodatočne privárajú nosné,
rozdeľovacie a koncové kotevné drôty len odporovým bodovým zváraním a nie elektrickým oblúkom.
viac tu:
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-dok … 5/download
Offline
Nevím, asi jsem už moc starý, či spíše hodně pamatuji, ale dříve bylo běžné, když na stavbách se armování svařovalo. Okolo buď trodyny nebo KS-ka, v "roštu" zalezlých několik svářečů a vařilo se o 106. Běžně je to vidět ve starých týdenících, na velkých stavbách, jako např.přehrady apod. Holt byly takové postupy, dnes jsou jiné, drátuje se, asi proto, že je to produktivnější. A elektrika drahá.
Offline
Tady se vůbec nezačalo s rozlišením nastavení roxoru na délku a jejho stehování s další výztuží . Také je nutno přihlédnout k samonosnosti výztužné konstrukce . Ono jestli stavíte něco 20m dlouhého a 200m dlouhého je malinký rozdíl . U těch "malých" staveb výztuž je všude blízko konci , ale tam , kde to máš ke konci 100m je to jiná . Rychlejší je to svazování , ale zase na tu připravenou výztuž nic nepřiděláš , neopřeš se o ní a tak . Takže na velkých kusech bych vařil , na "malých " vázal . Všechny havlovy "králíkárny" jsou svařené a to tam vařil , kdo kolem šel a ten železobeton přežije v klidu několikanásobně zdejší novodobé normovače . I to je jeden z důvodů , který zajistí že se Evropa stane skanzenem s žebravým obyvatelstvem . Jsem přesvědčen , že zdejší normovači se vidí za oceánem . Mohli by si uvědomit , že tam žádná technická neexistuje a když si tam dáš do trabanta motor z Ferrari a jedeš po šestipruhé dálnici , tak je to každému šumák . A to je značně větší riziko .
Offline
pozoruhodný co za lidi se hlásí ke svářečům
Offline
Citace
Prostě příklad na téma
první borec "na svařování výztuže nesejde je to přeci obyčejný dům"
druhý borec "na kvalitě betonu nesejde je to přeci obyčejný dům"
třetí borec "přeci se s tím zhutněním nebudeme trápit je to přeci obyčejný dům"
čtvrtý borec "ten otvor pro schodiště nebudeme řezat, moc práce a moc peněz, sbíječkou to jde také"
a borec na konec "to akvárium to unese, měl jsem přeci takové v předchozím domě"
Niektorým ľuďom to nevysvetlíš. Keď mi prídu majstri niečo robiť a poviem im ako to chcem a urobia to inak s vetou "To je dobré, to vydrží. Takto to už robíme roky" tak do 5-tich minút letia zo stavby preč. A nejde len o výstuž. Minule prišli takí tajtrlíci meniť okná. Staré vybrali , omietku prisekali a šup tam nové okno do toho zaprášeného otvoru. Na dotaz nech to očistia, len povedali "že načo, tam ide purpena a tá aj tak na ničom starom nedrží"...a za chvíľu odchádzali... . Aby som niekomu nekrivdil, tak zase som mal kúrenára, ktorý zrobil veci oveľa lepšie ako som chcel. To bol ozaj človek inteligentný. A tomu som s radosťou pridal viac ako si žiadal a to len preto, aby si nabudúce našiel čas keď ho budem potrebovať...
Sú ľudia rozmýšlací a precízny a potom tí čo si dokážu obhájiť svoj blbý názor a spoznáš ich podľa výsmešných komentárov na Inžinierov. Už tých ľudí dokážem rýchlo rozoznať. Aj v tejto téme Joe66 je podľa štandardov internetu v kategórii TROL, čo sa bezdôvodne snaží vyvolávať chaos vo téme a chechce sa za klávesnicou ako to pekne rozvíril...
Offline
shaolin: je to fakt výber čo stretneš na stavbách, každý kto staval dom to pozná. Problem rovnaký ako je tento že viazanie ocelovej konštrukcie si robí kde kto, a aj ked si najmeš "profi" firmu zistíš že o tom vedia rovnako veľké nič ako ty. Preto sa tu otvaraju diskusie viazať či zvárať. Stavebný dozor by mal byť stavebný inžinier ktorý by takáto otázky nemal mať problem zodpovedať, a denne dohliadnuť na to aby to splňalo tieto požiadavky podľa technickej dokumentácie. Všetko ostatne sú iba "hospodské reči" byť sú tu ľudia ktorí su "plní praktických skúseností"
Rovnako je to so zváraním. 2/3 zváračov si myslí že by to navrhli lepšie a 2/3 inžinierov si myslí je v dielni je mašaft, ktorý pri práci nepoužíva hlavu..
Offline
bourač: Pro mě je spíš pozoruhodný, kolik "svářečů" či lidí hlásících se k tomu, že umí svařovat, se tu hlásí k tomu, že nebudou respektovat projekt a normy. A v podstatě jejich jediný důvod k tomuto chování je nějaká celoživotní nenávist či averze k lidem, co něco umí vyprojektovat a spočítat dle norem.
Už jsem měl pocit, že jsme se tu shodli na tom, že svařovat ano, ale jen pokud je to v projektu a provádí se to schválenými postupy dle norem a s odpovídajícím testováním. A ono nic. Nakonec zas přišli stejní rozumbradové a obohatili nás stejným nic. Takže ještě jednou svařovat výztuž jde, ale jde o tak složitou věc, že na 99 procent staveb je jednodušší, rychlejší a lacinější to projektovat bez svařování.
Viz #15
habaso napsal(a):
Ono stačí se podívat do normy, co tento problém řeší, jak se to má dělat, kdy se to smí dělat, kdo to musí dozorovat a jak se to musí zkoušet.
ČSN EN ISO 17660-1
https://www.technicke-normy-csn.cz/csn- … 63728.html
https://ewieu.eu/svarovani-betonarskych-vyztuzi/
A po přečtení toho všeho jednoduše položit dotaz statikovi, co to vše počítal a autorizovanému dozoru, co se pod to musí podepsat a ve finále na 99 procent vyjde, že mnohem použitelnější je sdrátovat přesahy a i křížení a zbytečně si svařováním nekomplikovat situaci.
Pro nenosnou výztuž pak platí norma https://www.technicke-normy-csn.cz/csn- … 63729.html
Offline
Na všechno musíte mít projekt ale ing. neví co seženu od Bourače nebo ze šrotu. Je jasný že když tam má bejt 20Ičko je asi blbej nápad tam dát 12cku Učko ale když seženu 300vku a vejde se proč ne xD Už jsem viděl i Ičko ve stropě svařený s 25cm kusů na celej barák a hádejte proč ?
Stejně tak roxor když nemám 10tku ale sehnal jsem za míň 16tku proč ne ? Když jsem línej to svázat drátem a příjde mi to jednodušší svařit proč ne .
Tudle opravovali v Praze nějakej pokakanej most co se na něj pospíchalo a co tam bylo ? UKčka jak drátkujou výztuž protože času je na to přece dost.
Aby jim koupili na to hračku to ne radši počkáme.
Ať už https://www.youtube.com/shorts/T6tyEP1ov_U takovou nebo třeba https://www.youtube.com/shorts/NQj44ZhWVkQ takovou
Za mě ať si staví kdo chce co chce pokud tam bude bydlet.
Offline
bobobo:
Ty Havlovy "králíkárny" jsem svařoval(viz příspěvky výše) po dobu 19 měsíců, když jsem se tomu upsal, místo dva roky na vojně. Nechali mně ta firma Průmstav PHA udělat dokonce svářecí zkoušky, právě na svařování těch stavebních ocelí... Králíkárny se staly v devadesátých opovrhovanými, dnes se byt v takové "králíkárně" prodává za několik milionů... Jo, doba se změnila
Není pravda, že v US neexistuji TP, to bylo možná kdysi, ale dnes musíte s vehiclem k TP každý rok a je dost všelijakých omezení, v každým státě je to trochu jinak... Prozatím tedy zde není tolik buzerace jako v EU a ČR. Nikdo vás předpisem nenutí svítit za bílého dne, Xkrát do roka přezouvat gumy, policie dokonce není ani oprávněná řidiče zastavit a na silnici to kontrolovat, může vás stopnout, jedině když spácháte přestupek atd.
Offline
ale no tak děti
můj příspěvek #81 je určen (v tomto vlákně) jen a pouze přispěvovateli #80
je to tady můj soused už 13 let a dál to rozvádět nebudu.
Ten popis "řemeslníků" co utrpí stavebník je bohužel holá skutečnost, nejen na sk.
Pak má výhodu technicky nadaný (neplést se vzdělaný) člověk který si práce dokáže udělat sám.
Jenže jsou projektanti a "projektanti".
Architekt si vymyslí nějakou blbost a projektant to vyplodí.
Např. Prague Marina v roce 2012. https://www.denik.cz/praha/nestabilni-d … 20920.html
Nebo Alfa Tower Říčany
Na vizualizaci je objekt který v Říčanech právě roste. O tento nový nejde, jde o ten který tam stál před tím a který jsem měl tu čest odstranit. Odstranit protože se rozpadal. Špatný projekt - středový sloup na něm "deštník" a celá budova visící na táhlech - bez základů. https://youtu.be/Ak4imgzp6Qs / https://www.youtube.com/watch?v=LH10TJyPlds
Bohužel nemám foto toho deštníku, jak se musel při stavbě upravovat, zpevňovat. Rozpadalo se to už při výstavbě. No voni to ty nevzdělanci nakonec nějak dostavěli ale nový vlastník to zboural a staví, vlastně jen rekonstruuje protože základ toho středového sloupu + 5 metrů původních traverz se zapracovalo do nového projektu. Celkem geniální řešení ve vztahu k papírování kolem nové stavby.
Editoval bourač (06-12-2022 14:22:40)
Offline
bourač napsal(a):
. No voni to ty nevzdělanci nakonec nějak dostavěli ale nový vlastník to zboural a staví, vlastně jen rekonstruuje protože základ toho středového sloupu + 5 metrů původních traverz se zapracovalo do nového projektu. Celkem geniální řešení ve vztahu k papírování kolem nové stavby.
Předpokládám, že to bylo klasické "ztráta jednoho je zisk druhého". Neboli nový vlastník koupil pražský pozemek s zřejmě neobyvatelným domem velmi levně.
Offline
jj, takto vysoký barák by mu dneska těžko povolili. Rozpočet na novou stavbu 2 miliardy (demolice 25 milon)
bourač tržba - škoda mluvit. Nic sem na tom nevydělal ale byla to výzva a ty já rád.
Offline
Bourači, svět je malý. V tom baráku v Říčanech co jsi zboural jsem měl čest chvíli pracovat, na venek moderní stavba, uvnitř děs a běs. Jenže měl jednu obrovskou výhodu - byl ve Středočeském kraji, ale kousek od Prahy. Firma ve Středočeským kraji dostala dotace od EU na který by v Praze nedosáhla. Koukám, ten barák je jedna encyklopedie jak proplout administrativou podnikání. Jak dlouho jsi ho boural?
Offline
6 týdnů.
eště se vrátím k projektantům, statikům a podobným existencím
v projektu demolice bylo zadání, malým bagrem rozbít beton a prolomit trapézové plechy tak aby to spadlo o patro níž.
Poté uklidit, vyřezat travezy a pokračovat dalším patrem.
Bagr nedokázal ty trapézáky prolomit, takže 20 moldavanů nejprv rozbilo beton, naházelo výtahovou šachtou dolů a moje lidi museli trapézáky podél traverz uřezat. Něco ale šlo dle hmotnosti po větších kusech. Jak je vidět na videu.
900tun kovového odpadu
jo ta administrativa, to udělal stavebník celkem geniálně.
Z toho nosnýho středu jsme nechali 4 hlavní sloupy s výškou 5 metrů. Na to se navařila výztuž, obetonovalo a momentálně stavitel jede nahoru.
Tedy šlo o pouhou rekonstrukci objektu = výrazně jednodušší řízení vůči všem orgánům.
Editoval bourač (06-12-2022 23:41:19)
Offline
Bourači, jse dobrý. Na videu to vypadá jako prkotina, ale jen ten kdo se do toho pustí ví co je za tím organizování a umu.
Offline
bouračí Jestli tyhle akce děláš s plazmou Stamos a kompresorem Hecht, tak ty "značky" snad vezmu na milost. Jinak v každé profesi jsou idioti a lemplové, i mezi těmi projektanty a statiky.
Offline
nevím co je Stamos, plasmy mám čínské vyrobené pod německým dozorem Stahlwerke.
Autogeny Harris.
Abych přežil a nezkrachoval (závisí na mě dost hladových krků) tak se musím chovat ekonomicky a uvážlivě.
Na podobné akce je třeba spousty nářadí a přípravků, to obnáší dopravu na místo stavby.
Lemplů lopatistů je jakž takž dost. Nejsou kvalifikovaný a zručný lidi (též řidiči).
Tím se dostávám k těm Hechtům - výkon + rozměry+hmotnost = není nic lepšího na trhu.
Jednoduché by bylo vozit všechen vercajk kamionem. Takto musím při obhlídce zakázky zjistit co vše bude potřeba a netahat nic zbytečně. Často se to vejde do kombíka.
Čest práci.
Offline
Stamos je jiný německý dozor na Čínskou produkci. Stahlwerke znám, mám zálusk na jejich kompresor na provozování tryskání skleněnou balotinou za mokra v uzavřeném okruhu, ale ještě nebyl čas si to vyrobit. Nicméně mám dobrou referenci na ten relativně tichý kompresor použitý v téhle ne úplně malé zátěži.
Offline
kontakt na dobrého statika se hodí,
Po dokončení pískovačky, před koupí kompresoru, mohu případně Hechta zapůjčit.
Pro účel vyzkoušení kompatibility.
Platba? - nějaký budoucí výpočet nebo posudek s kterým si sám neporadím.
Offline
To prečo sa nedoporučovalo či dokonca zakazovalo vykonávať zvarové spoje na betonárskej výstuži malo a stále má svoje opodstatnenie! Ide okrem zníženia pevnosti v TOO predovšetkým o percentuálne vysoké riziko chyby pri vyhotovovaní zvarového spoja(vruby, zápaly, prehriatie materiálu, studený spoj, nedodržanie postupu zvárania, poveternostné podmienky, atď.) a nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ktorí dokážu daný spoj vyhotoviť v potrebnej kvalite... O tom či je zváranie rýchlejšie by sme mohli dlho polemizovať, ale ja tvrdím až na výnimky, že pokiaľ má byť zvarový spoj v adekvátnej kvalite, tak je to určite výrazne pomalšie a aj drahšie ako viazanie. Osobne nedoporučujem vykonávať žiadne zvarové spoje na betonárskej výstuži! A pokiaľ si to okolnosti výslovne vyžadujú, tak zvarový spoj vyhotoviť správne, viď odkaz na literatúru vyššie vo vlákne. Väčšina laikov s ktorými som sa stretol sa mylne domnieva, že zváraním betonárskej výstuže v prípadoch kde je navrhnuté viazanie, zvýšia pevnosť železobetónovej konštrukcie, no opak je pravdou, nakoľko si neuvedomujú, že viazanie slúži výlučne len na zaistenie správnej polohy betonárskej výstuže v betóne. Povedzme si na rovinu, že ak dáky diletant "odpáli" pri zváraní na xyz ampéroch "len" 1/3 z prierezu napr. 8mm prútu výstuže aká asi bude výsledná pevnosť v ťahu? Takže za mňa zvárať len v nevyhnutných prípadoch pri dodržaní všetkých potrebných zásad ktoré sa vyžadujú pri zváraní betonárskej výstuže(viď odborná literatúra) a s vedomím, že v TOO prútu sa zníži pevnosť v ťahu.
Offline
Mag . Napisem to to tu este raz .Kedze som xy krat zazil zvaranie-bodovanie-amaterskej betonarskej ocele.Cize roxorov. Na drobnych stavbach kde som si privyrabal si majitelia s pozehnanim stavebneho dozoru sami ukladali zelezo . Vacsinou to boli,pristavby,prerabky rodinnych domov,ci letne kuchyne alebo garaze. Tak vacsinou ked si to zelezo viazali .Tak rucne a stikali kliestami to bolo zdlhave . Lebo nikto nechcel na jedno pouzitie vycalovat 400 a viac eur za akumulatorvy ,,viazac zeleza,,. A ver tomu,ze ked mas zobrat do ruky-odmotat z kotuca drot-stiknut a dat ho o dvojmo a previazat nim zelezo + stikackami ho ucvaknut+ zase odmotat drot z kotuca . Tak jednoduchsie a rychlejsie je to zelezo pobodovat rutiliovymi elektrodami s dlhsim kablom a nastavenim na vacsi prud na zvaracke . A vtedy to ,,odsypa,, rychlejsie. A roxoyry sa nikdy nepouzivali mensieho priemeru ako 1cm.Ze o odpaleni nemoze byt ani reci ! A rozpon pri takych stavbach-izbach aj ked je do neakych 7metrov-co uz je velka izba-malo kto taku robil. To nema vplyv ci su tie roxory pobodovane -len aby drzali spolu alebo zviazane drotom. Ze zase zbytocna hlaska. Vies kolko takych stavieb je postavenych a doteraz stoja ? Xy Kdezto pri dnesnych projektantoch -teoretikoch by som sa obaval keby mali postavit neaku novu priehradu. Na 100percent by bola zbytocne predrazena+dlho sa stavala+ mala xy probleomov-priesaky .A otazka ci by vydzala neaku 30 ci storocnu vodu Nedavno som cital,ze bol otvoreny neaky novy dialnicny usek a uz ho museli zatvorit lebo most vykazoval neake poruchy A na tom moste muselo pracovat a navrhovat ho xy ludi. A aj tak to dodrbali . A v podobnych pripadoch sa da pokracovat. Ze s takym jednoduchym ulahcenim-bodovanim 16roxorov na stavbe garaze ci izba s rozpatim 4x4m-co je bezny rozmer izieb u nas sa to ani neda zrovnavat Ale pobavil si ma ,ze roxor 8mm. To akurat tak kari sietovina
Offline
Faktem je, že já sám jsem prodal mnoho tun rutilových elektrod stavebním firmám na svařování armatury do betonu. Vždy chtěly ty nejlevnější. On ten roxor není žádný speciální materiál, ale ta nejobyčejnější ocel třídy 10 xxx a i malý svar se mi jeví pevnostně lepší než drátkování. Proto vůbec nechápu požadavky na svářecí specialisty a další odborníky při vytváření malých heftů na drátech do betonu za účelem přidržení armatury dokud se nezaleje betonem.
Offline
Já jsem o prázdninách po 8.třídě chodil na brigádu do "panelárky". Tak jsem lil beton do forem, ale také svářel elektrodou armaturu. To byl ale rok 1957.
Offline
No jo , tos ale měl údernický !
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Faktem je, že já sám jsem prodal mnoho tun rutilových elektrod stavebním firmám na svařování armatury do betonu. Vždy chtěly ty nejlevnější. On ten roxor není žádný speciální materiál, ale ta nejobyčejnější ocel třídy 10 xxx a i malý svar se mi jeví pevnostně lepší než drátkování. Proto vůbec nechápu požadavky na svářecí specialisty a další odborníky při vytváření malých heftů na drátech do betonu za účelem přidržení armatury dokud se nezaleje betonem.
Ach jo , opakování je holt matka moudrosti, drátkování má udržet ten roxor v pozici, nehraje žádnou roli v parametrech výsledného železobetonu. Svařování na rozdíl od sdrátování ovlivňuje parametry výztuže a tedy pevnost výsledného železobetonu. Máte to mimo jiné v #57 http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 35#p181735 A jak máte výše v #55 svarem klesne mez pevnosti o polovinu, když je dobře udělaný, špatně udělaným ještě mnohem více. http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 14#p181714
Offline