SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Děkuji za odpověd ale již vyřešeno, navařeno jednou vrstvou elektrodou esab weartrode 30 posléze opracováno na soustruhu.
Offline
Navařeno rotačně nebo střídavě páskovitě ?
Offline
lancar napsal(a):
V minulém století jsme to renovovali tvrdým chromem = to je bez měděného podkladu.
Když už jsi reagoval na skoro rok starej dotaz, tak bych tvojí odpověď trochu opravil.
I v minulém století bývala vrstva tvrdochromu několik mikronů, maximálně desítky. A on potřeboval přidat půl milimetru.
Offline
To si myslíš nebo víš.????????
Tady nanesou 1mm na průměru to dělá 2mm ,myslíš ,že to nestačí ??????
https://www.bomex.cz/technologie/tvrde-chromovani
Offline
Ano, chromují se větší vrstvy. Nechával jsem chromovat vrstvou 0,3mm takové dokončovací nástroje.
Online
Jo, dělaj se i tlustší vrstvy, ale ne tvrdochromu. Ten se nanáší přímo na ocel, bez mezivrstvy. A nemá protikorozní vlastnosti.
Klasicky, aby to nekorodovalo, se dělá měď, nikl, chrom. Ty pak vycházej tlustší, ale chromu je tam nejtenčí vrstva z těch tří.
Za socíku, když jsem chodil otravovat do podnikové galvanizovny, tak jsem vždycky prokecal s obsluhou fůru času. Z té doby třeba vím, že když zlatili kontakty, tak to museli vážit na laboratorních vahách a zapisovat, aby se náhodou neobohatili. Přitom zlatička patřila k těm levnějším lázním; třeba chromovačka byla několikrát dražší. Ale to soudruhům nevadilo; hlavně aby se nikdo neobohatil .
To co píšou v tom odkazu - buď technologie hodně pokročila, nebo si trochu vymýšlej. Je fakt, že moje poznatky jsou 4 desetiletí starý. A že by se povlak se strukturou mikrotrhlinek vyznačoval vyšší korozní odolností "oproti konvenčním procesům", to se mi nějak nezdá.
Offline
Dobrý den
Musím reagovat na příspěvek o tvrdochromu. Zcela běžně se nanášejí vrstvy několik desetin. Například při opravách hřídelí, kde se povrch obrousí, nachromuje s přídavkem a potom obrousí na původní rozměr. Technologie to není nijak nová , v Čechách se začala používat už před 2 světovou válkou. Využívám tuto technologii při opravách dílů . No a snad ještě poznámka ke zlacení v levné galvanické lázni. Je možné že to tehdy někdo říkal
ale je to pěkná blbost, podívejte se kolik stojí 1dm chromu a koilik pozlacení. Nechával jsem zlatit i větší plochy , tak mám naprosto reálnou představu
kolik co stojí. Nemyslel jsem tento příspěvek nijak zle , chtěl jsem se jen vyjádřit k tomu o čem něco vím . všechny zdravím Štěpán
Offline
Štěpán Přesně tak
Jinak tvrdochdom pomalu mizí, protože jestl i si to dobře pamatuji, vyžaduje šestimocný chrom, který je dnes pokládaný za karcinogenní a proto je v galvanovnách práce s ním jinak silně hlídaná.
Jinak podobné tlusté vrstvy se ještě dají nanášet chemickým niklem. Nikl tam je dotován dalším prvkem, snad fosforem? a tudíž je tam taky hodně tvrdý a odolný otěru. Ale musí to být kvalitní lázeň, ne flaštička Niklíku prodávaná v drogerii.
Offline
Pafíku tvrdochrom jsem nechával dělat jak jsem napsal v tloušťce 0,3mm. Bylo to přímo na základní materál nástrojová ocel. Muselo se to hladce obrousit, protože na hranách narůstá větší vrstva a blbě se pak brousí. Tenké vrstvy se používají na př. na řezných zubech pilových řetězů, kde tvoří řeznou hranu. Při ostření se zespodu "vybere" pilníkem měkčí materiál-patentovaná ocel, aby se obnažilo ostří, tvořené vrstvičkou tvrdochromu.
Online
Štěpán napsal(a):
Dobrý den
Musím reagovat na příspěvek o tvrdochromu. Zcela běžně se nanášejí vrstvy několik desetin. Například při opravách hřídelí, kde se povrch obrousí, nachromuje s přídavkem a potom obrousí na původní rozměr. Technologie to není nijak nová , v Čechách se začala používat už před 2 světovou válkou. Využívám tuto technologii při opravách dílů . No a snad ještě poznámka ke zlacení v levné galvanické lázni. Je možné že to tehdy někdo říkal
ale je to pěkná blbost, podívejte se kolik stojí 1dm chromu a koilik pozlacení. Nechával jsem zlatit i větší plochy , tak mám naprosto reálnou představu
kolik co stojí. Nemyslel jsem tento příspěvek nijak zle , chtěl jsem se jen vyjádřit k tomu o čem něco vím . všechny zdravím Štěpán
Jen k té ceně lázní; jednak jsem jen zopakoval, co mi tehdy říkali v galvanovně, druhak před 40 lety byly ty ceny úplně jinde než teď.
Offline
Na opryvy je dnes řada metod a technologií. Ale používá i tvrdochrom. Jak a čím to provést bude v praxi záležet na ekonomií, možnostech a dostupností. Takto malou součást bylo opravdu nejjednodušší navařit ručně.
Online
Záleží jak na co.Zušlechtěná ocel ručním navařením může změknout a prohnout.
Pro profesionální renovaci lepší využít tuto technologii.
https://t-spray-anticorro.cz/#utm_sourc … .cz-165395
Offline
Radim napsal(a):
Jinak podobné tlusté vrstvy se ještě dají nanášet chemickým niklem. Nikl tam je dotován dalším prvkem, snad fosforem? a tudíž je tam taky hodně tvrdý a odolný otěru. Ale musí to být kvalitní lázeň, ne flaštička Niklíku prodávaná v drogerii.
Není to Nikasil? Nanáší se chemickou cestou a je velmi tvrdý a otěruvzdorný. Požívá se na stěny válců benzinových motorů. Bohužel u diesel motorů nemá velkou životnost díky obsahu síry v palivu...
Editoval Frank (27-12-2022 18:27:45)
Offline
Frank napsal(a):
Není to Nikasil? Nanáší se chemickou cestou a je velmi tvrdý a otěruvzdorný. Požívá se na stěny válců benzinových motorů. Bohužel u diesel motorů nemá velkou životnost díky obsahu síry v palivu...
Není. Chemický nikl je nikl s obsahem fosforu do nějak 14 %, který je tvrdý a měl by jít ještě vytvrdit další tepelnou úpravou.
Na Nikasil našel google třeba toto :
https://audiklub.cz/techwiki/nikasil
Offline
Radim napsal(a):
Frank napsal(a):
Není to Nikasil? Nanáší se chemickou cestou a je velmi tvrdý a otěruvzdorný. Požívá se na stěny válců benzinových motorů. Bohužel u diesel motorů nemá velkou životnost díky obsahu síry v palivu...
Není. Chemický nikl je nikl s obsahem fosforu do nějak 14 %, který je tvrdý a měl by jít ještě vytvrdit další tepelnou úpravou.
Na Nikasil našel google třeba toto :
https://audiklub.cz/techwiki/nikasil
Nikasil mi je známý, ale Ni s 14% P to mi nějak uniklo. Máte k tomu něco bližšího? Jinak existuje tvrdokov na bázi Ni Boron který znám, dokonce jsem s ním pracoval... tedy nikoliv chemicky nanášený, nýbrž navařovaný... https://www.deloro.com/fileadmin/users/ … _rev01.pdf
Nickel boron is an alloy consisting of approximately 95 percent nickel and five percent boron. A NiB coating offers the protective properties of hard chrome, but it is non-toxic and more environmentally friendly. It's also possible to increase the hardness of a nickel boron coating through heat treating.
https://www.sharrettsplating.com/coatings/nickel-boron
Editoval Frank (27-12-2022 20:23:04)
Offline
Ano mám. Google našel třeba toto:
http://www.e-slotcar.cz/tips/5/ELCHEMCo … %C3%AD.htm
https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_s … e_id=52557
https://spu-ostrava.cz/cs/technologie/chemicky-nikl/
Koukám ten nikl Boron z Vašeho odkazu je taky na bázi chemického niklu. Nikl je asi z roztoku redukován ne fosfornanovými sloučeninami, jako u klasického chemického niklu, ale redukčními sloučeninami na bázi boru, které do té vrstvy zanášejí bór.
Editoval Radim (27-12-2022 20:48:06)
Offline
Ľudia. Neriešime tu náhodou úplnú zbytočnosť? Neviem, čo je to "těhlice", žeby zvislý čap? Keby to šlo kúpiť, tak by to bola najrýchlejšia aj najlacnejšia cesta k vyriešeniu problému. Keďže to je asi nejaký veterán, tak by som jednoducho opracoval, aby to nebol oval a vyrobil púzdro na požadovaný rozmer.
Editoval senior (27-12-2022 22:13:55)
Offline
Když už se debata o tvrdém chromu tak pěkně rozvinula, přidám další zkušenost:
Přejímači z SSSR dostávali jako úplatek (za přebírání ze všech stran odkapávajících parogenerátorů JE) VOLHU GAZ 24, ojetou a na oko generálkovanou.
Vítkovická chromovna nedělala lesklý chrom - jen tvrdý.
Nárazníky se Rusům chromovaly tvrdě, věděli jsme, že do předání se musí Volha důsledně držet v garáži, po první rose tvrdý porézní chrom prorezavěl jak liška Ale zato měl dobré kluzné vlastnosti.
Offline
lancar napsal(a):
Opotřebené váčkové hřídele jsme v roce 1967 nechávali Boritovat. Neví někdo co to je za proces? Bylo to tvrdší, než původní povrchově cementované a kalené váčky.
Máte pravdu. Je to staré známá metoda na povrchové vytvrzení ocelí
https://www.bodycote.com/services/heat- … /boriding/
Boriding zkrácený překlad:
Boridování je metoda termochemického povrchového kalení, kterou lze aplikovat na širokou škálu železných, neželezných a cermetových materiálů. Proces zahrnuje difúzi atomů boru do mřížky základního kovu a na povrchu se tvoří tvrdá intersticiální sloučenina boru. Povrchový borid může být ve formě buď jednofázové nebo dvoufázové boridové vrstvy.
Výhody boridování
Boridování poskytuje rovnoměrnou vrstvu tvrdosti od povrchu až po celou hloubku difuzní vrstvy. Dosažená tvrdost je mnohonásobně vyšší než jakýkoli jiný proces povrchového kalení. Kombinace vysoké tvrdosti a nízkého koeficientu tření zlepšuje vlastnosti proti opotřebení, abrazi a povrchové únavě. Dalšími výhodami spojenými s boridováním jsou zachování tvrdosti při zvýšené teplotě, odolnost proti korozi v kyselém prostředí, snížení spotřeby maziv a snížený sklon ke zadření za studena.
Aplikace a materiály
Oceli, které nejsou vhodné pro boridování, jsou nitridované oceli a resulfurované oceli.
Editoval Frank (27-12-2022 23:19:48)
Offline
Kto by sa chcel zahrať na vyvojara môže experimentovať: https://www.engineering.sk/strojarstvo- … ch-vrstiev .
Offline