SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-01-2023 19:22:13

Kryspin
Člen
Registrovaný: 10-01-2023
Příspěvky: 3

Narovnani zdeformovaneho ramu

Jsem svarec amater. Obalenou elektrodou z jeklů jsem si svaril takovy ram o rozmerech cca 700 x 400 mm. Ram se mi podarilo svarit celkem s pravymi uhly, ale na jeho jednu delsi bocnici jsem privaril kousek jineho jeklu. Nepohlidal jsem to a zkazil jsem to vnešenim deformace. Chtěl bych to zkusit srovnat tak, ze bych v te bocnici naporoti svarům (ktere to zkazily) vyřízl zářezy, pokud by to šlo, tak bych to srovnal a tyto zářezy zavařil. Otázka je jestli je to nebude ještě horší..? Jde mi hlavne o to aby ty bocnice byly opet rovnobezne, když se ta jedna zkrati, nevadi.
Snad bude skica k nahlednuti:
https://webshare.cz/photo_preview/?ident=vtGHHoORpI

Editoval Kryspin (10-01-2023 19:23:33)

Offline

 

#2 10-01-2023 20:02:57

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2150
Web

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

odstranit ten navařenej kus jeklu,srovnat zafixovat proti pohybu a s co nejmenším vneseným teplem znovu navařit.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#3 10-01-2023 21:35:45

Kryspin
Člen
Registrovaný: 10-01-2023
Příspěvky: 3

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Obávám se, že v rámci možností mého nářadí jekl 80x20x3 nenarovnám. Chtěl sem si právě pomoci těmy zářezy.

Offline

 

#4 10-01-2023 21:52:30

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1387

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Panenka a ides, narovnas ako nic big_smile

Offline

 

#5 11-01-2023 00:20:23

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 179

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Dobrý den
Měl bych dva návrhy na rovnání svařence , bez odřezání kusu jeklu.  Otázkou  ovšem je také o kolik je to prohnuté a jak přesně je to potřeba srovnat .Přesnost na +- mm nebo desetiny ?

Prohnutý jekl nahřát , z druhé strany v místech svarů, počkat až to zchladne a změřit Postup případně opakovat.

Také by se to dalo srovnat "protinávarem". Navařit z druhé strany, stejně velký svar a počkat až to zchladne a pohne se a doufat, že se to srovná.
Potom svár odbrousit. Případně opakovat.

Opakovaně jsem rovnal prohnuté díly, (jekl, trubka)které jsem nemohl ohřívat , tak, že jsem si z masivního profilu U svařil svěrku ve tvaru U a s použitím zezávitové tyče třeba M 20 s navařeným okem, pro prostrčení trubky na utahování. Potom ještě nějakou "kolejnici" masivnější, než je ohnutý díl určený k rovnání . Kolejnice se položí rovnoběžně s ohnutým jeklem podloží se podložkami na sranách a mezi nimi , v místě prohnutí se rovná pomocí svěrky .  Tento způsob jsem použil opakovaně , třeba při opravě nabouraných vrat. Při použití vhodných podložek , pod svěrku, šroub ....   se mi podařilo takhle srovnat i značně prohnutou trubku nalakovaných vrat, téměř bez poškození.

Držím palce a zdravím Štěpán

Offline

 

#6 11-01-2023 12:20:28

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 207

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Hele, v domacich podminkach s limitovanym naradim - svarecka, kladivo, flexa bych udelal presne to same, co jsi sam navrhl, moc vic se totiz vymyslet neda. Stejne jsem srovnaval doma stul vareny z jeklu. Rovnat to autogenem - nemam ani to neumim. Navary housenky v protismeru ti to s nejvetsi pravdepodobnosti nesrovnaji. Navrhy s lisem jsou sice dobre, ale kdo jej ma doma, nebo jak podlozit nejaky hever, aby se zase neprohla protejsi stena. Navic to skonci tim, ze ta strana pujde do S.

Flexou udelat zarez az k protejsi stene, ke ktere je privareny jekl, nejprve bych vzal 2 mm kotouc. Ram pak dobre vypodlozit a velkym kladivem srovnat. Ja jsem ten stolek rovnal 2 kilovym kladivem, ale proti te tvoji konstrukci to byly hodne subtilni jekly. Pro ten tvuj ram bych vzal rovnou kalac. Te vahy se neboj, lepsi jedna rana tezkym kladivem, nez do toho bez rozumu mlatit lehkym kladivem. Az to srovnas kladivem tak zarez znovu projet flexou a dovnitr vloz vystrizek plechu stejne tloustky. Nakonec zavarit.

Co bylo fakt dulezite a na co si davej pozor, nejprve najit mista ohybu pomoci dlouhe rovne listy a lihovkou si ta mista oznacit. Podle toho bych teprve nasel misto, kde budu jekl rezat a podle toho take mit ram vypodlozeny, at zas z toho nemas Sko.

Pokud se ti to napoprve nepodari (moc nebo malo), tak to znovu ve stejnem miste rozrezes a podruhe uz to das na milimetr.

Offline

 

#7 11-01-2023 12:57:52

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2244

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Rovnání teplem je záležitost zkušeností; těžko říct (obecně), jestli to uděláš "akorát", nebo málo, nebo moc.
V každém případě, princip je ten, že při ohřátí se materiál roztáhne, pokud může, pokud ne, tak se napěchuje. Při ochlazení se stáhne. Pokud nemůže, vznikne v tom místě velké pnutí. Tvůj případ je ten, že když vyřízneš ten jakl proti svárům a zavaříš to, tak se ti to stáhne, možná správně, ale pravděpodobně moc a prohne se to obráceně. Co je ale horší, prohnou se ti dovnitř ty příčné jakly 40x3. Protože se zkrátí ten opravovaný jakl.
Jestli to opravdu všechno potřebuješ mít rovné, tak odříznout ten ohnutej jakl, narovnat a znovu svařit.
Rovnat ho tak, že ho prořízneš proti svárům je podle mě přehnaný; já bych to nařezával postupně a ne v celé tlouštce stěny jaklu, ale třeba jen do půlky. Udělal housenku, protaženou až "za roh", počkal až vychladne, pak ještě nějakou dobu (ono si to dál sedá, dokud se vnitřní pnutí nevyrovná; naštěstí už ne tolik), obrousil, oměřil a eventuelně opakoval tak dlouho, až to bude OK.
Pro info - kdysi jsem rovnal nerezovou bránu autogenem a dělal jsem to dva dny.

Offline

 

#8 11-01-2023 13:39:27

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 387

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

zvihak na auto maš, k tomu si pomož hranolmi a pojde to, daj pozor aby si neprehol ten spodný jökel, miesto rovnania horneho..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#9 11-01-2023 15:03:49

bn
Člen
Registrovaný: 07-05-2010
Příspěvky: 119

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

hever na tom spodním podlož hranolem podepřeným až u jeho krajů, tedy u svarů s  40x3. Řezat je zbytečné, je to jen zdroj špatně provedeného svaru.

Offline

 

#10 11-01-2023 16:34:29

MAG
Člen
Registrovaný: 19-07-2022
Příspěvky: 12

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Neviem aké máš možnosti, ale ak máš čas a potrebný matroš, tak aj toto je jeden zo spôsobv ak nemáš dostatočne dlhý alebo pevný profil či hranol ako píše bn.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10729_webshareee.jpg

Offline

 

#11 11-01-2023 17:20:45

Kryspin
Člen
Registrovaný: 10-01-2023
Příspěvky: 3

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

Díky moc všem za příspěvky, je to narovnané!
Nakonec tedy bez řezani a svařování.
Já to vynervovanej panenkou zkoušel už předtím, ale chyběl ten zprávný pokec o tom :-)

Původní stav:
https://webshare.cz/photo_preview/?ident=BwlqkiFNBe

Rovnání:
https://webshare.cz/photo_preview/?ident=E6j0wTVGNA

Narovnáno:
https://webshare.cz/photo_preview/?ident=ipIuJWeByz

Offline

 

#12 13-01-2023 07:33:53

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 387

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

no vidíš, ani si na začiatku netušil jaky užitočný "Werkzeug" maš doma :-) presne taky hever som mal na mysli..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#13 14-01-2023 04:48:48

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4497
Web

Re: Narovnani zdeformovaneho ramu

výborně Kryšpíne, vítej na webu lidí kteří si poradí smile, teda někteří sem chodí jen žvanit big_smile
Dílo se ti podařilo asi proto že tam máš ty propozice v igelitové obálce. big_smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2023


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče