SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 16-02-2023 14:40:34

Balšán Roman
Člen
Registrovaný: 06-01-2023
Příspěvky: 1

mezikrystalová koroze-praxe

Potřebuji použitelnou radu od odborně zdatných praktiků. Nechávám si na zakázku svařovat tahem velmi namáhané díly (k lanovým navijákům) z nerezové oceli 1.4301. Ve specifikaci vlastností se uvádí, že je náchylná k mezikrystalické korozi. Našel jsem k tomu:
mezikrystalovou korozí je zpravidla materiál poškozen vlivem zvýšených teplot při svařování. V blízkosti svařovaného spoje dochází k lokálnímu ochuzování materiálu o chróm. Účinnou ochranou proti mezikrystalové korozi je přidání titanu nebo niobu. Tento jev lze odstranit rovněž rozpouštěcím žíháním při teplotách 1000 až 1500°C.

Dále jsem zjistil, že se tato koroze může velmi snížit pevnost v místě vzniku a nelze její vznik vidět. Žádný ze svářečů které jsem oslovil mi nedokázal kloudně objasnit co tento problém obnáší. Zda a jakým postupem jí lze spolehlivě zamezit.
Je zde někdo kdo by byl ochoten mi v tomto pomoci? Případně i realizovat... (Zlínsko) Díky moc.

Offline

 

#2 16-02-2023 16:15:44

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2385
Web

Re: mezikrystalová koroze-praxe

Balšán Roman napsal(a):

Potřebuji použitelnou radu od odborně zdatných praktiků. Nechávám si na zakázku svařovat tahem velmi namáhané díly (k lanovým navijákům) z nerezové oceli 1.4301. Ve specifikaci vlastností se uvádí, že je náchylná k mezikrystalické korozi. Našel jsem k tomu:
mezikrystalovou korozí je zpravidla materiál poškozen vlivem zvýšených teplot při svařování. V blízkosti svařovaného spoje dochází k lokálnímu ochuzování materiálu o chróm. Účinnou ochranou proti mezikrystalové korozi je přidání titanu nebo niobu. Tento jev lze odstranit rovněž rozpouštěcím žíháním při teplotách 1000 až 1500°C.

Dále jsem zjistil, že se tato koroze může velmi snížit pevnost v místě vzniku a nelze její vznik vidět. Žádný ze svářečů které jsem oslovil mi nedokázal kloudně objasnit co tento problém obnáší. Zda a jakým postupem jí lze spolehlivě zamezit.
Je zde někdo kdo by byl ochoten mi v tomto pomoci? Případně i realizovat... (Zlínsko) Díky moc.

Tak největší problém je vnesené teplo. Doporučil bych nepřekročit Interpass teplotu cca 150°C a použít přídavný drát ER 347. https://www.weldwire.net/weld_products/ww347-2/
Svařovat pomocí TIG Cold Weld a dbát na udržení co nejnižší teploty svařovaného předmětu, kde by pokud možno nemělo dojít k zabarvení kolem sváru... https://youtu.be/V7-mcjR59a4

Ještě doplním -   Nijak velké obavy ze vzniku mezikrystalické koroze materiálu DIN 1.4301 ve vašem případě bych neměl. Vždyť nebude vystavena žádným kritickým teplotám, nebo ano? O něco lepší by bylo použití mat. DIN 1.4307, nebo 1.4306/AISI 304L, což je nerez austenitická ocel s velmi nízkým obsahem uhlíku (méně než 0,03 %). Dobrá vlastnost tohoto materiálu je větší odolnost proti mezikrystalické korozi. Tato vlastnost je zaručena důsledkem nízkého % uhlíku, což zamezuje vzniku karbidu chromu při dosažení kritických teplot. Velmi dobře svařitelný materiál. Přídavný drát ER308L je ideal for welding Types 304L, 321, and 347 stainless steels. Dodržet Interpas teplotu a neměl by být problém, to by měl dokázat každý TIG svařeč smile

Editoval Frank (17-02-2023 22:47:50)

Offline

 

#3 17-02-2023 09:52:01

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4418

Re: mezikrystalová koroze-praxe

Teorie říká,  že mezikrystalická  koroze je elektrochemická koroze,  kde materiál  mezi  krystaly kovu má tak  odlišnou  elektronegativitu  než  materiál krystalů, že mezi  krystalem  a materiálem  mimo  krystaly se ve vlhkém  prostředí  rozjede elektrochemická  koroze. Například materiál  mezi  krystaly se začne rozpouštět,  zatímco  krystaly zůstanou,  takže se to  na první pohled neuvidí, ale celková  pevnost  výrazně klesne. Mezikrystalickou  korozi  pak urychluje nebo  ji  rozjede třeba zrovna to  tepelné  ovlivnění  po svařování  anebo potom dlouhodobé mechanické  napětí  materiálu.
V praxi  se to  asi  dopředu  dá  poznat  jen vyzkoušením na vzorcích za podobných  podmínek,  korozní prostředí,  čas,  mechanické  namáhání  jako to  má  pracovat.
Takže asi  nejlepší  rychlé  řešení  je se podívat,  z  jakých  materiálů  a jak  to  dělá  konkurence, která  problémy s mezikrystalickou  korozí  nemá  a okopírovat  to.
Mezikrystalickou  korozi  by pak  měl  omezovat  design  dílu,  žádné ostré  hrany,  vyleštěný  povrch  nebo  opatřený  ochrannou  vrstvou,  možná  žárovým  zinkem,  to  svařování  spíš nepoužívat, odlévaný  díl  by měl  být obvykle odolnější  než  tvarovaný...

Editoval Radim (17-02-2023 09:52:31)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče