SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-11-2020 18:53:05

Ladis
Člen
Registrovaný: 08-12-2012
Příspěvky: 14

svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Zdravím pánové,
chystám se svařit prasklý díl z ocelolitiny. Bude to premiéra, ale nebojím se toho. Vybaven elektrodani na litinu 716 a 723 bych se rád do toho pustil.
Ale řeším jednu otázku, ze které jsem v lese.

Respektive bych si rád nechal poradit, jak ochránit díru se závitem (M10).
Měděný šroub do otvoru našroubit? Zatím jsem chvilku hledal po netu a měděný šroum M10 jsem v Brně a okolí zatím nenašel.
Byla by k dispozici mosaz.

Bude to dostačující?
Předpokládám, že při kořenovce se podívám i na vlastní závit, který bych rád ponechal.

http://vladimirkubicek.sweb.cz/Ocelolitina/IMG_20201102_153254_HDR.jpg

Offline

 

#2 22-11-2020 19:09:36

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 366

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Pokut by zůstalo u otázky měděnýho šroubu tak si ho prostě vyrob nebo nech vyrobit z kusu mědi kterej koupíš v almsu na vídeňské.

Offline

 

#3 23-11-2020 08:54:24

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 534

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Já bych do toho žádný šroub necpal. Stejně se ti při svařování závity zbortí, ať je šroub z mědi nebo čehokoliv jiného a pak ho nedostaneš ven. Normálně to zavař, včetně kořene a nakonec díru převrtej a závity dořež normálním závitníkem.Jole.

Offline

 

#4 23-11-2020 11:07:21

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4377

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Ještě bych měl malou připomínku k přípravě svařování. Je velice dobré při svařování litiny konec trhliny odvrtat. Ona totiž trhlina vždycky pokračuje mnohem dál, než je vidět okem. provrtáním se celý profil provaří a trhlina nemůže pokračovat. Při pouhém povrchovém sváru trhlina klidně po čase při zatížení proleze i skrz něj. Mnohonásobně vyzkoušeno a ověřeno v praxi v údržbě a opravách strojů ve velké fabrice.
Šroub z Cu tam samozřejmě dát můžeš, ale musíš ho po kořenové vrstvě vyšroubovat, protože deformace litiny při svařování jsou značné. A stejně ten závit pak musíš opravit závitníky.
Samozřejmě předehřev na cca 80 °C - to je u litiny svařování zastudena. Když to necháš úplně studené bude to praskat!

Editoval jirkati (23-11-2020 11:14:08)

Offline

 

#5 23-11-2020 19:43:23

Ladis
Člen
Registrovaný: 08-12-2012
Příspěvky: 14

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Super,
děkuji za doporučení.
Vyzkouším sehnat měď a vyzkouším.

To odvrtání, to je dobrá připomínka.
Tento týden bych rád realizoval, podám info.
Ladis

Offline

 

#6 29-11-2020 20:50:25

Ladis
Člen
Registrovaný: 08-12-2012
Příspěvky: 14

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Tak se myslím podařilo.

Nakonec se měděný šroub nekonal. Vzal jsem původní, nastříkal teflonem a vymáchal v jílové kaši. Cílem bylo ochránit závit.
Kořenovka eletrodou 2,5 mm. Závit v pohodě, průběžně jsem kontroloval pootáčením šroubu. Možná jsem mohl dát víc proudu na provaření kořene, ale měl jsem strach u závitu.
Druhá verstva už elektrodou 3,2 (723), která se lépe spojovala, cca 110A.

Vyvrtány otvory na konci praskliny, předevřev hořákem v širokém okolí. Není to estetická chirurgie, ale drží to, neprasklo.
Druhá strana je lépe přístupná, tam to šlo jak po másle.

Struska hodně drží v krajních partiích sváru. Odsekával jsem ostrým vrutem a ukázalo se, že je potřeba přitlačit, nebát se toho. Pečlivě očistit.

Díky za rady a postřehy.

http://vladimirkubicek.sweb.cz/Ocelolitina/1606316595626_.jpg
http://vladimirkubicek.sweb.cz/Ocelolitina/1606316595623_.jpg
http://vladimirkubicek.sweb.cz/Ocelolitina/1606316595606_.jpg
http://vladimirkubicek.sweb.cz/Ocelolitina/1606316595598_.jpg

Editoval Ladis (29-11-2020 20:53:04)

Offline

 

#7 09-02-2023 07:32:41

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1486

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Důležité je také svařovat po krátkých úsecích a na různých částech praskliny, aby k prohřátí docházelo rovnoměrně po celé délce praskliny.

Offline

 

#8 09-02-2023 08:31:43

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4064

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

zdenál se evidentně nudí

Offline

 

#9 09-02-2023 09:18:05

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1486

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

No chci to tu trochu oživit.

Offline

 

#10 09-02-2023 14:20:21

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2385
Web

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Je to tedy článek z roku 2020 a původně tam je označeno svařování ocelolitiny.  Nejběžněji se jako ocelolitina používá ocel uhlíková (obvykle 0,1 – 0,6 % uhlíku), dále oceli nízkolegované, středně legované i vysokolegované, zejména korozivzdorné, žárovzdorné, popřípadě žáropevné. Tam ovšem potom není nutné používat elektrody na litinu, nýbrž na ocel, podle zařazení a chem. složení. A podle % uhlíku, případně dalších legujích prvků určit ostatní, jako teplota případného předehřevu ap.

Offline

 

#11 09-02-2023 14:43:02

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4763

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Ona nejspíš byla tou "ocelolitinou" myšlena litina. Když už se k tomu Zdenál vrátil, tak bylo vhodné na to, co vlastně ocelolitina (t.j. ocel na odlitky) je, upozornit.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#12 09-02-2023 15:14:21

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4064

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Ocelolitinu alespoň já beru jako ocel , a elektrody na litinu bych nikdy nepoužil .

Offline

 

#13 09-02-2023 15:31:56

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4064

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Vlastně nejvíce kusů co mi prošlo rukama , byly varné příruby .
http://users.fs.cvut.cz/libor.benes/vyu … dlitky.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=BEuF6kS7md4

Offline

 

#14 09-02-2023 17:23:13

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2385
Web

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Famater napsal(a):

Ona nejspíš byla tou "ocelolitinou" myšlena litina. Když už se k tomu Zdenál vrátil, tak bylo vhodné na to, co vlastně ocelolitina (t.j. ocel na odlitky) je, upozornit.

Ano, tak to také beru a proto ta poznámka o ocelolitině. My jsme ve firmě, kde jsem mnoho let pracoval pracovali především právě s odlitky ocelolitiny. Všech možných druhů. Dokonce i nerez.

Bobobo - dobrý přehled i video...

Offline

 

#15 09-02-2023 21:34:37

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4763

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Bobobo, když jsem chodil na VŠ, tak jsme na cvičení dělali formu na přesné lití- vytavitelný voskový model, silikát a písek. Ale už jsme neodlévali. Přesným litím jsou vyráběny součásti zbraní i samopal vz58 měl některé součástky takto vyrobené.
Tělesa všech mosazných malých armatur(kulové kohouty, termost. ventily atd) jsou tako vyráběny. Je to velmi zajímavá technologie. Také je velmi zajímavá technologie výroby forem na voskové modely.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#16 10-02-2023 07:15:49

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1363

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Pokiaľ má niekto záujem o odlievanie v amatérskych podmienkach, tak so môže pozrieť niektoré originálne nápady šikovného  ukrajinského "kluka" na YT -Mehamozog napr. https://www.youtube.com/watch?v=qb9C7qCkbG0&t=596s .

Offline

 

#17 10-02-2023 08:22:37

zahajskej
Člen
Registrovaný: 07-01-2015
Příspěvky: 288

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

No nevím, z průmky si snad ještě leccos pamatuji, ač už je to skoro 40 let, ale forma musí počítat se smrštěním odlitku po zchladnutí. Zde si nejsem jistý, zda u ozubení s tím bylo počítáno. Použití pochromovaných vodovodních baterií jako suroviny mi také pod nos nejde, kvůli kontaminaci mosazi. Mosazný obrobek, resp.ozubení ve výsledku asi moc velkou životnost mít nebude.

Offline

 

#18 10-02-2023 08:49:38

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1363

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Tie argumenty by som bral, keby niekto išiel týmto spôsobom vyrábať zubaté koleso do prevodvky Ferrari alebo aj do Škodovky. Ak by si ale potreboval koleso na sústruh bez nortonky na možnosť narezať závit, na ktorého stúpanie nemá sústruh výbavu, tak to splní svoj účel.

Offline

 

#19 10-02-2023 09:14:38

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4763

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Seniore, plně souhlasím. Asi bych se na to pokusil sehnat bronz. Ale pokud se jedná o možnost občas vyříznout závit, tak to jistě slušně poslouží


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#20 10-02-2023 10:47:32

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4418

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Tak  záleží  jak  je mosaz  použitelná  pro  tavení  v amatérských  podmínkách, protože při  teplotě tání  mosazi se už  z  roztavené  mosazi vypařuje zinek.  tTudíž podle teploty a doby,  kdy je ta mosaz  tekutá,  má  výsledný mosazný odlitek proti  původní  surovině posunutý  poměr zinku  ke mědi. Mosaz  na kohoutky a další  díly instalace vodovodu  či  topení má nějak,  co  si  to  pamatuji,  45 - 50 % zinku  ku  mědi.

Editoval Radim (10-02-2023 10:50:15)

Offline

 

#21 28-03-2023 17:35:31

Lubo4
Člen
Registrovaný: 28-03-2023
Příspěvky: 1

Re: svařování ocelolitiny - ochrana závitu

Odporúčam urobiť chemickú analýzu oceľoliatiny, najmä obsah C a zmerať tvrdosť. Podľa chemického zloženia a tvrdosti zvoliť elektródy na zváranie. Elektródy na liatinu nepoužite v žiadnom prípade.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče