SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, nedávno jsem začal dělat nerezové výfuky na auta, a tím se i učet svářet a pracovat s nerezi. A teď si lámu hlavu nad tím, jestli nabízet možnost výroby bez formování. Říkám si že u výfuku na auto není potřeba taková pevnost, je jedno jak svar vypadá zevnitř, nikdo se dovnitř nikdy nepodívá, ani to “koksování “ běžnému autu nevadí si myslím. Takže spousta lidi by rádo ušetřilo pár tisíc za těchto pár minusu. Ale co by mohl být problém je vydrž. Zajímalo by mě tedy pokud nebudu formovat o kolik reálně zkrátím životnost těch trubek. Používám nerez 304. A varim TIGem, drat pouzivam myslim 316. A svary po dokončení čistím takovým kotoučem od 3m Bristle, který by měl nahradit elektrolýzu. Nechci aby se mi lidi za 5 vraceli s tím že výfuk prorezl nebo něco podobného. Chtěl bych dávat na neformovaný výfuk záruku třeba 10let. Na formovaný klidně doživotí. Je těch 10 let reálných že to vydrží? Nema tu někdo konkrétně s tímto zkušenosti. Předem mockrát děkuji.
Editoval Skittlez (22-09-2024 22:36:07)
Offline
Dotaz se dá zobecnit: chci něco dělat a aby to bylo na výrobu co nejlevnější, potřebuju to ojebat. Když to ojebu, může to mít bezvýznamné, nebo i významné následky. Co mi doporučíte?
Já neříkám tak a ni tak, ale na moje slova dojde . Těch ojebávačů je na světě třináct do tuctu; kam se podíváš, tam někdo prodává šunty. Tak proč by ses vzrušoval a nepřidal se k nim?
Offline
Možná by stálo za to, použít kořenový prášek - STAIN FLUX.
Offline
Tak to jste dotaz zřejmě nepochopil… Zrovna já určitě nechci někoho ojebavat, právě naopak. Říct reálné rozdíly, plusy a minusy, proto se ptám jestli tu “ojebanou” možnost vůbec nabízet.. a pokud neformovaný svar vydrží zhruba 10 let, tak věřte že to člověk s 15 let starým autem v hodnotě 100k bude rád ze na výfuku může ušetřit x tisic, za to že to bude podle vas “ojebane”… ojebavani by bylo kdybych lidem tvrdil, ze tam je supr kořen a přitom neformoval…
Offline
Než nic, je rozhodně lepší ten Root flux, Stain Fluxap. Udělá to sice tenkou tvrdou strusku, ale kořen je slušně ochráněný. Používám ho když je možné aby uvnitř zůstala struska. Nedávno jsem svářel nádrž na odpadní vodu z karavanu z 1,2 mm plechu a použil jsem ho. Ten flux je dost drahý, ale vyjde to mnohem levněji než argon. Bez krytí kořene bych to nedělal. Nebo pokud bys toho chtěl dělat víc bylo by možné použít levnější formovací plyn.
Offline
Osobne si myslím, že je úplne jedno, či je ten zvar formovaný alebo nie, ta antikora na výfukovom potrubí sa ti časom tak nasýti uhlíkom, že riadne skrehne a pri určitých príležitostiach ti môže začať praskať tak či tak.. Záruku na 10 rokov by som rozhodne nedával, pokiaľ nemáš 10 ročné skúsenosti a spätnú odozvu od zákazníkov..
Offline
Byl jsem před lety pozván k expertíze do jedné chemické fabriky, kde jim začaly prosakovat sváry na nerezovém potrubí i na rozvodných nerezových trubkách. Při rozřezání několika svárů bylo vše jasné. Sváry byly i po čtyřech letech uvnitř "chlupaté". Takže jasná příčina - neformované sváry. Pod mikroskopem byly krásně vidět mikrotrhliny vycházející z neformovaného kořene do přechodového pásma.
Jen pro zajímavost - někdy v r. 1974 jsem si udělal na Š 1000 MB nerezový výfuk, svařený kompletně elektrodou. Auto jezdilo až do roku 1992. Měnilo se na něm všechno možné, ale výfuk držel. Teď ho jeho majitel má jako veterána a aby to byl plnohodnotný veterán musel namontovat "původní" výfuk. Ovšem ten krásný plechový zvuk nerezového výfuku už tam není .
Offline
Pri sváření elektrodou je kořen chráněný struskou. Proto bych byl při sváření TIGem pro použití toho root fluxu.
Offline
To moc nechápu, jak může být kořen chráněn, když struska se tvoří nahoře?
Offline
Ono je rozdil vyfuk a vyfuk..Jsou auta viz treba S1000 kde teploty vyfukovych plynu jsou velmi nizke kvuli "neucinnemu" motoru s malym vykonem, kde kdyz to nebudes foukat a nebudes ani pouzivat prasek, tak si myslim, ze se tomu realne nic nestane ani po 20letech.
Pak jsou auta, ktere jsou schopny z litru mit pres 150koni a teploty jsou jinde kvuli preplnovani (turbo/kompresor).
Pokud se bavis o vyfuku jako celku, tudiz i vcetne svodu...tak svody bych nedelal jinak nez s foukanim...co se tyce od svodu dal, tak tam ty teploty uz tak extremni nejsou a tam bych zvazil po konzultaci se zakaznikem, zdali to chce formovat nebo ne.
Ja minuly tyden dokoncil svody na turbo auto, ktere by se melo pohybovat okolo 500-600 hp a svody bych si bez foukani neliznul absolutne vubec...
Editoval Tom_ (26-09-2024 10:07:30)
Offline
Pecharius: Elektroda je obalená ze všech stran. Při prováření kořene se na vnitřní straně vytvoří slabá vrstva strusky. Je ale pravda, že většina strusky vyplave na povrch sváru.
Offline
Tom_: Dekuji za konečně normální odpověď. Mel jsem ti asi lépe specifikovat, na svody si ještě netroufám, a třeba downpipe bych taky foukal. Mel jsem na mysli takovou tu klasiku od katu dál. Ale tak nějak jsem se už rozhodl ze formovat budu více méně vše, jen když někdo bude chtít vyloženě ušetřit na starším obyc aute tak bych na to asi kývl, ale furt nevim co garantovat, myslíš ze i po zoxidovaní zevnitr ta ocel vydrží aspoň těch 10 let, na aute řekneme max 100koni na litr?
Jeste otázka z druhé stránky, jak moc je podstatná následná pasivace kyselinou(ta elektrolýza myslim), je možné to nahradit bristle kotoučem od 3m? Prodejce tvrdil že ano. Jde mi o to jak moc chvátat s koupi toho přístroje na očištění svaru?
Offline
Skittlez - pokial to vies zvarit tigom tak, ze zvary budu hrat vsetkymi farbami okrem ciernej, tak pasivaciu zvarov neries. Zakaznik sa potesi ake to ma pekne.. pokial budu zvary cierne prepalene, tak to prebrus tym 3M kotucom..
inak pasivaciu zvarov sme tu pred rokmi riesili, ale s pomocou tig zvaracky, uhlikovych stetcov a trochou kyseliny fosforecnej.. ide to v pohode od 5A. Netreba kupovat drahu masinku na pasivaciu ... moj nazor..
Offline
Možná jsem málo náročný, ale na TIG sváry jsem si vždycky vystačil s nerezovým, případně mosazným kartáčem. Minulý týden jsem vyzkoušel "novinku" - nerezový kartáč do flexa brusky. Ze zabarveného sváru je krásný, blýskavý, téměř k nerozeznání od okolní trubky. A bez dřiny a bez chemie.
Offline
To "jirkati" hoď sem link prosím. Něco takového by se mi taky hodilo. Nebo mi pošli na mail. Děkuji Jole.
Offline
Jěště doplním předchozí příspěvek, používám jak píše Jirkati s tím rozdílem, že jsem si vytočil unašeč do aku vrtačky. V tý flexe (nemám regulaci) mi při velklých otáčkách lítali ven drátky ,takhle je to super a vydží velmi dlouho.
Offline
Ale stejně si myslím, že to nenahradí backing.
Offline
backing jsem našel na netu jen šnůry na muškaření,moho poprosit o vysvětlení.
Offline
To je právě ta ochrana kořene z rubu. ( foukání a p.)
Offline
1, Citace:"Pokud je nerez stabilizovaný Ti tak je použití formovacího plynu na bázi dusíku nevhodné. V takovém případě je nutné jako formovací plyn použít čistý argon nebo ještě lépe Ar+ H. Pokud je nerez stabilizovaný jinak je možné použít formovací plyn na bázi dusíku, vždy ale raději směs s H."
Na řadě nerezových materiálů je tedy možné jako formovací plyn použít podstatně levnější dusík.
2, Naposledy jsem kupoval kartáče na nerez do flexky na https://www.az-hobby.cz/c/prislusenstvi … e-na-nerez
Offline
Ja osobne svar uz nicim nebrousim, jelikoz neni treba. Dokud je svar pekne leskly tak to nechavam tak. Barvicky dneska prodavaji, takze brousit nebo cistic svar aby nebyl barevny mi prijde uplna zbytecnost kor u vyfuku.
Pristroj bych vubec nekupoval. Kotouce budou stacit
Offline