SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ocelová konstrukce natřená suříkovou základovou barvou + nějaká syntetika navrch vydrží bez údržby v exteriéru desítky let.
Mám trubky (rozhledna) který jsou před 50lety natřeny uvedeným způsobem, pouze jednou a ocel je netknutá, pouze uvnitř trubek je mírná povrchová koroze.
Trubky opískuju a nechci je pozinkovat ani metalizovat, chci je opět natřít nějakou barvou - základ + něco nepodléhajícího UV záření.
Když půjdu k nějakému prodejci barev, bude tam 20letý prodavač který mi bude vnucovat nějaký produkt který jeho zaměstnavatel sehnal někde v číně a za dva roky to sleze.
Ptám se tedy místních odborníků co použít? Díky
Offline
Mám takovej nepříjemnej pocit že to co fungovalo je neekologický, tudíž se už neprodává, a co se prodáva tak s tím asi nebudou 50letý zkušenosti Dřív jsem používal zelenej Formex protože jako zinkochromátová barva to docela fungovalo .Tak zkus nějakej zinkochromát, Formex pořát prodávaj, ale nevím jestli je stejně dobrej.
Offline
Dnes asi kovářská barva ALKYTON.
Offline
fmodel napsal(a):
zkus nějakej zinkochromát, .
ten suřík jsou nějaký Pb kysličníky zreagujou se železem a vytvoří odolnou vrstvu, jde o to zda ten zinkochromát vytvoří něco podobného.
Počkáme co na to Radim (až se vychrápe )
Offline
ak si dobre pametam tak sme pomocou suriku vyrabali rachacie gulicky neverim tomu ze sa dnes vyraba farba ktora vydrzi 50 rokov,to co vydrzalo sa nevyraba lebo to nebolo ekofriendly,tiez pouzivam alkyton zatial ziadny problem ale nie tak dlho aby som mohol napisat ze ti to tolko vydrzi
Offline
Suřík je oxid olovnato olovičitý Pb3O4 neboli 2PbO x PbO2. V kombinaci s organickými pojivy na bázi lněného nebo podobného oleje vytvářel v pojivu složku olovnatého mýdla, která v pojivu působením vlhkosti migrovala a vytvářela pod pojivem na povrchu oceli mikrovrstvu chránící proti korozi. Fungovalo mimo suříku se všemi olovnatými pigmenty schopnými uvolňovat ionty olova a to v olejových, fermežových a částečně i syntetických barvách a na černou ocel. Na zinku to nedrželo, protože ta olovnatá vrstička způsobovala ztrátu přilnavosti. Na nerezi nevím. Nefungovalo to taky v trvale mokrém prostředí třeba pod vodou nebo v zemi, kde se to vymývalo.
Dneska už jsou tyto olovnaté pigmenty v barvách zakázány.
Svého času jsem z tohoto oboru - antikorozní pigmenty dělal diplomku.
Za prvé Hledal bych něco, čím se po tom opískování budou stabilizovat stopy rzi, které po tom opískování na povrchu materiálu přece jen zůstanou nebo chytnou počátek koroze už pár hodin po opískování. Zároveň by měly být vyřešeny štěrbiny, spousta těchto přípravků, pokud se místo otevřeného povrchu, kde pasivuje, dostane do štěrbin, tak tam naopak korozi urychluje.
Za druhé Hledal bych kompletní nátěrový systém, od té pasivace otryskaného povrchu přes nějaký antikorozní základ atd až po vrchní email stavební kvality - se stálostí zvoleného odstínu na hodně let a nekřídovatěním. Protože jedině tak, pokud to bude všechno od jedné firmy či pokud to bude kombinace, kterou navrhne odborník, platí záruka firmy na barvu. podrezavění, stálost odstínu...
Takže nekupovat barvy, ale kupovat kompletní nátěrový systém, případně rovnou i s profesionálním nanášecím zařízením . A nekupovat od prodejce, ale od zástupce firmy u nás.
Který konkrétně nevím, protože nemám s dnešními barvami praktické zkušenosti. Navrhuji zkusit Akzo Nobel. PPG, Graco ? .... nebo Colorlak, BaL ....
Offline
Až budu doma tak se ti mrknu nanaterovy system jedny německý firmy
jejich zástupce mně sliboval ukrutně dobrý výsledek.
Offline
Ten suřík se pořád koupit dá.Používat jako barva se nesmí (jak už bylo psáno výše).
Offline
Niekde sa to uz riesilo, Surik sa kupit da , mam pocit ze niekto daval na to link ( bola to asi nejaka rumunska alebo bulharska stranka)
Mne sa osvedcila zakladna farba priamo na hrdzu od Alkytonu, urcite som to tu uz spominal. Je to odhrdzovac a zaklad v jednom, podotykam ze je to zaklad na zkorodovane a starsie zelezo.
Robil som skusku drot. kartacom do flexi a rozdiel medzi obyc. zakladkou a zakladkou od alkytonu bol uzasny!
Offline
Tady je a nemusíš za hranice http://eshop.mach-chemikalie.cz/product … cts_id=126
Offline
Já mám dobrou zkušenost s barvou ZINOREX z Colorlaku. Je to zároveň základní i vrchní barva (lze ji použít pouze jako základ. Mám s ní natřené vlnité plechy na střeše garáže. Je to cca 15 let a barva stále v pohodě (nic nerezaví)... Dával jsem tam 3 vrstvy... Taky s tím mám natřený ocelový poklop na studni, ten už tak nevydržel. Cca po 7 letech jsem ho přetíral, jelikož místy začal reznout. Nicméně je to nejspíš dáno tím, že nad vodou je stále vlhko...
Offline
Tak je to firma Jaeger , ale ty ceny jsou závratný . Vlastně jsem nic tak drahého nikdy neviděl.
Offline
Radim, ty si študoval Anorganickú chémiu?
Offline
Tirex napsal(a):
Radim, ty si študoval Anorganickú chémiu?
Jo, studoval.
Offline
Dobrý den,suřík je právě nevíce specifický tím,že,jak už tu bylo řečeno vytvoří na povrchu vrstvičku olova.Myslím,že se železem a jeho oxidy způsobí chemickou reakci.Kdežto dnešní "antikorozní"nátěry působí hlavně vlivem bariéry,tzn. že musí být na vhodně připravený podklad nanesena dostatečná vrstva nátěru,aby se zamezilo přístupu vzdušné vlhkosti.Není antikorozní jako "antikorozní".Sám ještě vlastním velkou plechovku zákl. nátěru Plumbinol a asi 4kg suříku pro smíchání s ferměží....
Offline
No, a co takovej Hammerite, jeden čas tomu dělali solidní reklamu a občas se to dá ještě koupit...mohla bych s tím natřít zespodu blatník?
Offline
Někde jsem kdysi četl, že Hammerite údajně na tenkých materiálech popraská neb je silnovrstvej a tvrdej. Takže blatník natřít zcela jistě půjde (zejména pokud se jedná o blatník bitevního tanku), ale u auta to nejspíš nebude nejlepší volba... (slovy klasika: chodí to dobře, ale neseje to ).
Co takhle nějaký kaučukovo/asfaltový (pružný) nátěry typu Tlumex plast a podobně?
Editoval Pruduch (04-05-2016 09:08:51)
Offline
Radim napsal(a):
Zároveň by měly být vyřešeny štěrbiny, spousta těchto přípravků, pokud se místo otevřeného povrchu, kde pasivuje, dostane do štěrbin, tak tam naopak korozi urychluje.
Radime, prosím prosím, H3PO4 když se nepodaří řádně vypláchnout ze všech štěrbin urychlí korozi? Bylo mi řečeno že případné zbytky jen zreagují s železem a dále by měly být neškodné... Můžeš mi to potvrdit nebo vyvrátit?
Děkuji
Offline
Pruduch napsal(a):
Co takhle nějaký kaučukovo/asfaltový (pružný) nátěry typu Tlumex plast a podobně?
Ale až na základ.
Offline
Samotná kyselina fosforečná síce rozpúšťa hrdzu, ale nechráni pred oxidáciou, naopak ju urýchľuje. Boli vyrábané prípravky odhrdzovačov na báze H3PO4, ktoré síce koróziu odstraňovali ale mali obsahovať nejaké inhibitory či neutralizačné zložky, ktoré mali agresivitu kyseliny neutralizovať. Neviem koľko v tom bolo pravdy a koľko reklamy, ale za socíku reklama nebola tak agresívna ako kyselina, takže by som tomu aj veril.
Offline
Jelikož jsem v chemii nikdy nedával pozor tak to možná napíšu nepřesně, ale kyselina fosforečná vytvoří na ocelovém povrchu vrstvu fosfátů které brání další korozi. Pro mě nechemika je to jen černý povlak Již jsem to zkoučel na pár menších věcech (ponorem) a jsem maximálně spokojený, jak s odrezením tak s následnou korozivzdorností, která byla mnohem lepší než jsem čekal. Chci to zkusit na autě, ale mám obavy z výše zmíněného...
Offline
Odrezovače jsou dvou typů. Oplachové a bezoplachové.
Oplachové jsou obvykle pouze kyselina fosforečná, bezoplachové (dříve hojně používaný Odrezovač T) obsahují navíc neutralizační přísady, které by měly problém řešit bez potřeby oplachu. Já osobně používám bezoplachové provedení a nebývá s ním problém, pokud se hlubší koroze odstraní předem mechanicky, odrezovač se nechá po nanesení důkladně zaschnout a poté se hadrem očistí uvolněné části rzi a prachový povrch ze zaschlého odrezovače. Pak lze již nanést základovku.
Na takto upravené povrchy používám přednostně Formex zelený (odstín bažina). Barva se dodává od různých výrobců pod rozdílným slovním označením (např. Zinorex), pozná se však spolehlivě podle číselného kódu S 2003 a bývá na ní též uvedeno, že je určena pro základní nátěry železa a lehkých kovů. Dříve se též dodávala (pouze v průmyslovém balení 10 nebo více kg) tato barva s pojidlem na bázi dvousložkových pryskyřic (míchala se s tužidlem v poměru 40:1). Ta byla ještě lepší, nátěr či nástřik měl vlastnosti téměř jako smalt.
Offline
Evita napsal(a):
No, a co takovej Hammerite, jeden čas tomu dělali solidní reklamu a občas se to dá ještě koupit...mohla bych s tím natřít zespodu blatník?
Koroze karosářských dílů aut je trochu problém, v mnoha případech, byť se ještě nevytvořila skutečně viditelná díra, je už v materiálu mikrotrhlina a koroze prochází již naskrz. Na vině je zejména používaný materiál (vysokotažný plech) a použitá technologie zpracování tažení či lisování za studena.
Offline
Rellik napsal(a):
ZINOREX ...
dík za podnět, ty plechy, vlňáky byly nové / použité? a byly pozinkované? Název té barvy napovídá že by měla být primárně na pozink?
Jinak dík všem za reakce pište dál - upřesňuji že barvy bude potřeba sud (dva sudy )
Offline
bourač napsal(a):
Rellik napsal(a):
ZINOREX ...
dík za podnět, ty plechy, vlňáky byly nové / použité? a byly pozinkované? Název té barvy napovídá že by měla být primárně na pozink?
Jinak dík všem za reakce pište dál - upřesňuji že barvy bude potřeba sud (dva sudy )
Byly nové nicméně bez zinku. Jo název napovídá, že je to na pozink. Je to z toho důvodu, že se ta barva může použít i na čerstvý (nový) pozink. Jinak je i na lehké kovy (hliník..). Má výborné krytí a rychle zasychá. Odolnost vůči povětrnostním vlivům je vynikající. Můžu vyfotit tu studnu, jak to po letech vypadá. Je tam jedna součást (ocelová atrapa navijáku na kýbl), která byla natřená před těmi cca 9 lety...
Offline