SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#51 15-04-2018 15:28:23

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1107

Re: Cínování měděného nádobí

Tolik zbytečných příspěvků a jen jeden, který byl opravdu k věci. Všichni gůgloví odborníci jsou k ničemu v porovnání s vlastní konkrétní zkušeností.Proto děkuji Tomáši S, že napsal co napsal.

Offline

 

#52 15-04-2018 16:43:13

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 3215

Re: Cínování měděného nádobí

Ondra P napsal(a):

....že kdyš jsem zatahoval maso na klasické pánvi a pak na měděné, sem se nestačil divit, jak je to rychlé....

Pozeram ze kruzok vareni a svareni rozsiril... Inak ked chces fakt dobry hrnec kup si cesky
CEBS modry smalt v tom je gulas aj 3-4h este teply dost ma to prekvapilo keby nebola pokrievka tak sa mi to odpari cele big_smile

Ma to aj nevyhody. Musis nechat viac vody lebo drzi teplo po vypnuti a odpari sa voda a pripali,
Spodok miesat a skrabkat iba drevennym a plastovym naradim smile
Ma to sakra horuce rucky, treba rukavice na presuvanie medzi platnickami!
Velky pozor na rozpaleny hrniec a studenu vodu. Moze popraskat smalt cize postupne ohrievanie
alebo pockat kym vychladne inak super hrniec hlavne tie 3-5l.
Pouzivam ho na plyne ale toto leto planujem otestovat na indukcnej platnicke z LIDLa big_smile

Sledujem ako sa stym hras ale nebolo by lepsie to dat niekde galvanizovat. Bolo by to lahsie a rovnomernejsie.
Tiez som zistil ze mam 20r tazku 1cm dno panvicu a je medenna ked som ju cistil cisticom na spaleniny zliezol povrch asi nickel.
Podtym striebornym povrchom sa usmievala pekna med bocne steny su asi 5mm (fakt hrube) a teplo citit aj tam

Editoval ihlan (15-04-2018 17:41:52)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#53 15-04-2018 19:09:05

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2530

Re: Cínování měděného nádobí

Dá se to udělat i kyselinou chlorovodíkovou aby to dobře chytlo. Kyselina se odpaří a není důvod "k panice" smile Navíc se opláchnutím vodou neutralizuje. Já ji běžně používám v létě do bazénu ke snížení PH (cca 1l kyseliny na 10000l vody smile ) Minulý rok jsem potřeboval pocínovat postříbřeneé dráty. Obyčejná kalafuna (smola) nestačila. Až když jsem to omáčel v HCL tak to pak pomocí té kalafuny pěkně chytlo... Stačí to vzít štětcem a pěkně to "vymalovat kyselinou", nahřát hodit pár kousků kalafuny (smoly) s tím cínem, nechat roztavit a hned to pěkně rozetřít tím hadříkem. Klidně to zítra vyzkouším na měděné trubce a dám vědět... wink


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#54 15-04-2018 19:36:57

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3196

Re: Cínování měděného nádobí

Galvanické pokovení pocínováním není vhodné, protože má póry a jeho tloušťka je velmi malá. Navíc si nejsem jistý, jestl ije možné dávat galvanický cín rovnou na měď, jestli tam nemusí být ještě nějaká mezivrstva jiného, taky toxického kovu.

Používat k pocínování jako tavidlo kyselinu chlorovodíkou je podle mně zbytečné. Kyselina se teplem odpaří a vrstva tavidla -chloridu měďnatého tam zůstane minimální, téměř není. A kyselina je dost agresívní, stačí třeba kapka na oděv a je tam díra.
Tavidla na této bázi jsou jinak složena z 2/3 - 3/4 (odhadem) z chloridu zinečnatého a zbytek tam je chlorid amonný neboli salmiak. Tyto látky  tedy stačí koupit jako chemikálie třeba i v technické kvalitě, nemusí se v kyselině rozpouštět třeba odřezky pozinkovaného plechu a buď rozpustit ve vodě nebo v druhé verzi podrtit na prášek a vmíchat do roztoku kalafuny. Do varianty vodného roztoku se potom ještě dává nějaké procento kyseliny chlorovodíkové, aby svým působením čistila kov od oxidů už za studena. Přesná koncentrace, množství vody a obou solí se potom najde na internetu.
Tavidlo je za horka, po odpaření vody, potom směs chloridů zinečnatého a amonného, kdy chlorid zinečnatý je netečná roztavená složka akorát chránící povrch kovu před oxidací a chlorid amonný je za horka reaktivní složka, kdy za přítomnosti oxidu kovu se amoniak uvolní a zbývá vlastně molekula kyseliny chlorovodíkové, která zreaguje s tím oxidem.

Editoval Radim (15-04-2018 19:37:37)

Offline

 

#55 15-04-2018 22:09:17

tomaslad
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 02-12-2013
Příspěvky: 111

Re: Cínování měděného nádobí

Ad ta pájecí voda/ převařená kyselina, prý je nejlepší vybrakovat staré obyčejné zinkové tužkové baterie a ty obaly jsou z čistého zinku a ty hodit do HCL. Jednou před 20-ti lety jse to dělal a přišlo mi to dobré a pájka  se chytala na zašlý pozink plech jak divá


RTB-2, RTB-3, WTU 400-34 Mig, invertor 1.8kg Dnipro CAS 210

Offline

 

#56 15-04-2018 22:36:09

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1271
Web

Re: Cínování měděného nádobí

Ihlan mozem potvrdit z praxe  take hrnce som kupoval v 2005 roku celu sadu  a bola aj drahsia a su fakt Super + aj dno maju hrube,ze drzia teplo a smalt kvalitny len su tazke smile  Keby niekto o nich rozmyslal tak odporucam ked uz zasieram vlakno


Kutil s.r.o.

Offline

 

#57 16-04-2018 20:09:25

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3196

Re: Cínování měděného nádobí

tomaslad napsal(a):

Ad ta pájecí voda/ převařená kyselina, prý je nejlepší vybrakovat staré obyčejné zinkové tužkové baterie a ty obaly jsou z čistého zinku a ty hodit do HCL. Jednou před 20-ti lety jse to dělal a přišlo mi to dobré a pájka  se chytala na zašlý pozink plech jak divá

Staré zinkové tužkové baterie obsahovaly se zinkem ještě kadmium. A ještě starší, ale to už je asi dávno, rtuť.
Rtuť z hlavy nevím, ale kadmium se chemicky chová prakticky totožně jako zinek. Proto při rozpouštění zinku z těchto baterií v kyselině i kadminum, pokud tam bylo, určitě přešlo do pájecí vody. Možná proto ta pájecí voda fungovala lépe než běžná pájecí voda.
Ale na věci přicházející do styku s potravinami bych cokoliv s kadmiem nikdy nedal. I když z hlavy nevím, kolik z toho kadmia by se při cínování zachytilo v cínu.

takže když kvůli zinku vybrakovat nějaké zinkové baterie, tak nejlépe ty novodobé "ekologické" , ne nějaká staré x let zapomenuté v šuplíku.

Podle mne je pořád nejčistší tu pájecí vodu prostě namíchat z chemikálií.

Editoval Radim (16-04-2018 20:12:22)

Offline

 

#58 15-09-2018 12:57:16

koník
Člen
Místo: Velvary
Registrovaný: 05-01-2009
Příspěvky: 61

Re: Cínování měděného nádobí

...ahoj...no,přečetl jsem si tady veškerý názory,něco je správně a něco je mimo mísu...na rozpuštění,roztavení toho pudrového cínu stačí koupit kostku salmiaku,na jemném sítu jí nastrouhat a tento pudr smíchat s tím cínem...na ohřev je nejlepší (aspoň já to tak dělám asi 15 let) klasická letlampa ohřev jde zvnějšku,můžeš si to oddálit,nebo přiblížit a uvnitř tu směs honím kusem kevlarový tkaniny...kdysi se používaly štětce,které měly ta vlákna z azbestu,ale už se nedají sehnat,ale dají se vyrobit...prosím,nekamenujte mě,ale opravdu jsem toho nádobí a jiných věcí nacínoval dost...Koník...


...kovář zdraví pány svářeče...

Offline

 

#59 06-04-2021 11:44:07

PPetr
Člen
Registrovaný: 03-09-2011
Příspěvky: 10

Re: Cínování měděného nádobí

Dobrý den, chtěl bych navázat na diskusi cínování s dotazem, jestli někdo nemáte zkušenost s cínováním ocelové nádoby. Jedná se o míchací mísu kuchyňského robota / mat. ocel 2mm. Mísa byla původně dle návodu k robotu žárově cínovaná ( doslova z návodu: „cínovaná v ohni“). Tohle se už v rámci renovace asi nepovede – není kde, resp. už se to dle mého zjištění v republice nikde nedělá.
Z vnitřní strany je mísa ve stavu 50/50 ( zbytky cínu / koroze - rok výroby 1956). Z venkovní strany stav „na plech“ / někdo to už zkoušel leštit. Chtěl bych mísu nově pocínovat k dalšímu využití. Máte s tím prosím někdo zkušenost – tj. jak mísu pocínovat oboustranně? Je to vůbec technicky reálné z důvodu ohřevu mísy na teplotu tavení cínu? Nebo možnost uvnitř cín / z venkovní strany pomědit? Díky za radu.

Offline

 

#60 06-04-2021 14:00:09

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3000

Re: Cínování měděného nádobí

mozne to samozrejme je otazne je kolko tisic eur si ochotny do toho investovat ?

Offline

 

#61 06-04-2021 14:24:58

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3736

Re: Cínování měděného nádobí

Pokud cínovat oboustraně, tak ponořením a to bude omezovat velikost vany.
Pamatuji dobu, kdy byly v prádelnách domů vyvářecí kotle, měděné. V té době ještě chodili cikáni (dnes romové) dům od domu a nabízeli různé práce, broušení nožů, nůžek a také cínování prádelních kotlů. Uměli to a dělali dobře. Oboustraně ale ne. Sháněl bych firmu, kde cínují větší předměty. V dnešní době to bude problém. Poslední firmu o které vím, že žárově cínovala byly Orlické strojírny - Porkert, ve Skuhrově. Místo fabriky tam je už jen volný plac, možná už nějak zastavěný.
Dnes se asi takové kotle vyrábějí z nerezu.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#62 06-04-2021 15:21:13

PPetr
Člen
Registrovaný: 03-09-2011
Příspěvky: 10

Re: Cínování měděného nádobí

Ona ta mísa je spíše větší hrnec pr. 25cm / výška 16cm. Původem je to z továrny Porkert ( Robot UKS) ve Skruhově. Tam se cínovalo ponořením. Tak jsem po pročtení všech možných diskusí k cínování přemýšlel jestli by to šlo zevnitř znovu pocínovat ( pocínovací pastou nebo kyselina/čistý cín) a z venku chemicky pomědit. Jestli je taková kombinace vůbec v praxi reálná.

Offline

 

#63 06-04-2021 23:05:30

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 160

Re: Cínování měděného nádobí

Dobrý den Viděl bych to asi takto .Máte dvě možnosti buď si to pocínujete sám doma ohřátím ,pocínováním části hrnce, otření hadrem a tímto postupem pocínujete postupně celý hrnec. Předem je samozřejmě potřeba aby byl hrnec zcela kovově čistý. Tento způsob se stále používá v některých výrobních závodech v zahraničí a třeba na Yotube najdete záznam z exkurze v takovém závodu.  Pokud bude hrnec používán je potřeba použít cín bez olova . Doporučuji cín s příměsí mědi a nebo stříbra. Obě slitiny se dají koupit jako pájka pro pájení měděných trubek

No a možnost číslo dvě. Z nádoby nechat elektrochemicky  nebo chemicky odstranit zbytky starého cínu a nechat znovu galvanicky pocínovat.
nechával jsem takto pocínovat už různé díly (ne jen kuchyňské ). Teď mám zrovna k pocínování od kamaráda kus mlýnku na strouhanku.  Zdravím Štěpán.

Offline

 

#64 07-04-2021 06:42:51

PPetr
Člen
Registrovaný: 03-09-2011
Příspěvky: 10

Re: Cínování měděného nádobí

Díky za reakci na dotaz. Zkusím variantu "cín/hadr". Vybavení na ohřev v dílně mám. Ohledně přípravy podkladu - jak píšete, že hrnec musí být zcela kovově čistý - chytne nová vrstva cínu na tu starou původní  ( za předpokladu řádné přípravy podkladu.. očištění, vybroušení poškozených míst, ber koroze....) ? Bude potom potřeba použít tavidlo nebo pájecí klempířskou kyselinu/vodu? Někde to bylo již výše zmíněno s postupem: nahřát  hrnec ca. na 100 st. vytřít pájecí vodou, nechat odpařit, cínovat. Nemáte s tím zkušenost ať nezkouším vymyšlené a vyzkoušené? Cín bez olova ( dle Vašeho doporučení s příměsí mědi nebo stříbra) nebo jsem viděl na Yotube použítí pocínovací pasty 99,9% Sn od CHEM-WELD / odkaz:  https://eshop.chemweld.cz/Pocinovaci-pa … tion.Díky, Petr

Offline

 

#65 07-04-2021 18:29:02

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3196

Re: Cínování měděného nádobí

Řekl bych,  že ten  cín  byla tehdy spíš nouzová  povrchovka. Z nerezi  to  tehdy udělat  asi  nešlo,  protože nerez  tehdy byla pro neprůmyslové  zařízení pravděpodobně nedostupná. Zatímco  klempířů,  kteří  uměli takové  nádoby cínovat,  bylo tehdy plno. Takže takový  robot byl  tehdy samodomo  snadno  opravitelný,   i  když  cín  je měkký  a při  častějším  používání  robota nejspíš rychle zmizel. Dokonce ani  nemuselo  vadit,  že tam  cín  nebyl,  pokud se robot používal  často  a po  použití  se čistě vymyl,  vytřel  do  sucha a holá  ocel  nakonzervovala třeba slabou  vrstvou nějakého  stolního  oleje nebo  sádla. Nádoba se potom  těsně před dalším  použitím  vytřela.

Co  se týká  chemického -  galvanického  pomědění, vnitřek  nádoby by se musel  před poměděním  chránit. Nevím, jistě,  jak snadno a dobře je to u  takové  otevřené  plochy možné.
Pokud ano,  viděl  bych vnitřek  nádoby na pořádné  přebroušení,  ve finále  hodně jemným  brusným  papíre, hodnoty ve finále tak  800 ,  1000 . Potom  v galvanovně na odmoření  zbytků rzi z těch  rýh,  na vyleštění  vnitřku  nádoby, potom  chránění,  potom  vyloučení  tlustovrstvé  kyanidové  mědi  na vnějšek.  A nakonec doma nebo  u  klempíře žárové  pocínování vnitřku  nádoby.

Editoval Radim (07-04-2021 18:31:19)

Offline

 

#66 07-04-2021 22:26:10

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 160

Re: Cínování měděného nádobí

Dobrý den  Moje zkušenost je taková, že pokud je stará cínová vrstva porušená , někde zvětralá a někde   setřená je nejlepší tuto  vrstvu zcela odstranit potom podle žádaného vzhledu obrousit , okartáčovat nebo vyleštit a potom znovu pocínovat. Tak máte záruku, že cín dobře a stejnoměrně  pokryje celou plochu. Pastu od Chemweldu jsem osobně nepoužíval ale díval jsem se na odkaz a bude to určitě použitelné a uvádí že je to také zdravotně nezávadné tak že i to je v pohodě, tavidlo už to obsahuje.  Jinak jak jsem viděl i Chemweld  doporučuje  otírání hadrem.
Já jsem někdy používal pastu, která se prodává pro instalatéry pro pájení měděných trubek , která obsahuje buď příměs mědi a nebo stříbra, podle toho
s jakou pájkou se používá. Tyhle slitiny mají trochu vyšší teplotu tavení, tak že předpokládám , že s tím chemweldem to půjde s čistým cínem ještě lépe.
Nevím odkud jste ale pokud by jste potřeboval tak s galvanickým cínováním, měděním , nebo odstraněním staré cínové vrstvy mohu pomoci
Držím palce ať se to podaří    a zdravím Štěpán

Offline

 

#67 16-04-2021 06:04:32

PPetr
Člen
Registrovaný: 03-09-2011
Příspěvky: 10

Re: Cínování měděného nádobí

Štěpán napsal(a):

Dobrý den  Moje zkušenost je taková, že pokud je stará cínová vrstva porušená , někde zvětralá a někde   setřená je nejlepší tuto  vrstvu zcela odstranit potom podle žádaného vzhledu obrousit , okartáčovat nebo vyleštit a potom znovu pocínovat. Tak máte záruku, že cín dobře a stejnoměrně  pokryje celou plochu. Pastu od Chemweldu jsem osobně nepoužíval ale díval jsem se na odkaz a bude to určitě použitelné a uvádí že je to také zdravotně nezávadné tak že i to je v pohodě, tavidlo už to obsahuje.  Jinak jak jsem viděl i Chemweld  doporučuje  otírání hadrem.
Já jsem někdy používal pastu, která se prodává pro instalatéry pro pájení měděných trubek , která obsahuje buď příměs mědi a nebo stříbra, podle toho
s jakou pájkou se používá. Tyhle slitiny mají trochu vyšší teplotu tavení, tak že předpokládám , že s tím chemweldem to půjde s čistým cínem ještě lépe.
Nevím odkud jste ale pokud by jste potřeboval tak s galvanickým cínováním, měděním , nebo odstraněním staré cínové vrstvy mohu pomoci
Držím palce ať se to podaří    a zdravím Štěpán

Dobrý den, děkuji za příspěvek - pokud by jste poradil s odstraněním staré cínové vrstvy, byl bych rád. Děkuji, Petr

Offline

 

#68 Včera 23:23:51

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 160

Re: Cínování měděného nádobí

Dobrý den  Vzhledem k tomu , že jste nenapsal odkud jste tak Vám zde poradím v teoretické rovině. Odneste to někam do galvanovny, kde mají k dispozici stahovací lázeň přímo na cín nebo kyanid .  Mohu Vám s tím pomoci v Praze . Tak pokud chcete, napište mi do emailu aby to tu někdo nebral jako pochybnou reklamu na firmu.   Zdravím Štěpán

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče