SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
To ano, mám ještě v paměti část podvozku vozů pro DB, kdy se svařovala litina, manganová ocel a bronz na jednom dílu. Elektroda UTP 34 N, Mn 13%, Al 7%, Ni 2,5%, Fe 2,5%, Cu zbytek, na všechno, všechny možné kombinace. Jenže něco jiného je použití bronzů, monelů, slitin niklu, kdy svaříte prakticky cokoliv s čímkoliv, něco jiného jsou pokusy typu oloupu měděný vodič, obalím jím EB 121, všem to poradím, jsem king, to jsem to těm vydřiduchům s elektrodami za 1500,- nandal
Frank napsal(a):
Jirkati, souhlas, že mnoho příspěvků je zde ve vámi uvedeném duchu. Nicméně, je nutné si ale přiznat, že v mnoha případech lze dosáhnout výborného výsledku na litině i nekonvenčními příd. materiály a metodami. Vhodný je zejména Al bronz (ER CuAl-A2, nebo ER CuNiAl ap.) http://www.wisconsinwireworks.com/dissi … etals.html
Tady jsou foto spoje na litině metodou TIG a výše uvedenými příd. mat. Lze takto úspěšně spojovat i dissimilární spoje litiny s oceli, nerezem, mědí a některými jejími slitinami.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … on_rep.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … tina_x.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … azing3.jpg
Online
JardaK napsal(a):
To ano, mám ještě v paměti část podvozku vozů pro DB, kdy se svařovala litina, manganová ocel a bronz na jednom dílu. Elektroda UTP 34 N, Mn 13%, Al 7%, Ni 2,5%, Fe 2,5%, Cu zbytek, na všechno, všechny možné kombinace. Jenže něco jiného je použití bronzů, monelů, slitin niklu, kdy svaříte prakticky cokoliv s čímkoliv, něco jiného jsou pokusy typu oloupu měděný vodič, obalím jím EB 121, všem to poradím, jsem king, to jsem to těm vydřiduchům s elektrodami za 1500,- nandal
Takhle jsem to rozhodně nemyslel, pane Jardo. Asi jsem to tady někde zmínil s tou obyčejnou bazickou eldou a omotaným měděným drátem na litinu, ale jako krajně amatérskou možnost, používanou v min století. Vůbec nechci nikomu nic "nandat". Souhlas s vámi a to prakticky se všemi vašimi příspěvky i náměty, ať už na svař. litiny, Al, oceli, nebo jiné spec. mat. Pokud se v něčem zdánlivě rozcházíme, je to většinou pouze v názoru na možnost použití dalších, nebo alternativních metod. Myslím, že se spíše vzájemně doplňujeme, což může být poučné i pro ostatní. Jinak, ten Al bronze(ER CuAl-A2) je tady v U.S. lacinější, než Ni elektorody. Ta UTP 34 N asi ne, po tom jsem nepátral.
Offline
Franku, to by mi bylo líto, pokud byste to vztáhl na sebe, tak jsem to absolutně nemyslel. Ta omotaná elektroda mě napadla jako první a jestli jste ji někdy zmínil zrovna Vy, tak je to vážně jen shoda náhod.
Šlo o to, že někdy se někomu něco náhodou povede a on pak druhým radí, že to tak mají dělat. Měl by druhým dechem dodat okolnosti, např. stejně bych to vyhodil, na tu chvilku to stačilo, další opravu už jsem nepředpokládal, atd.
Pak Vám někdo přinese k opravě litinové pouzdro čerpadla, že má 20 mm trhlinku a teče. Vy mu po opravě naúčtujete půl krabičky elektrod po patnácti stovkách kilo a máte problém.
Jenže trhlina se otevřela, pod ní to bylo zalité klempířským cínem, pod tím oprava CuSn bronzem a úplně dole potrhaný prapůvodní svar EB 121
Druhý příklad. Bezvadně opravený nástroj a navíc za výborné peníze po tepelném zpracování změní trochu rozměr i tvar. Tak se dobrousí a vše je OK. Jenže za chvíli se potrhá, zlomí, atd.. Jste přesvědčen, že ho zničil ten, kdo s ním dělal. Jenže opravit už nejspíš nepůjde, nebo to bude stát veliké peníze. Ten vědátor, co ho opravoval, byl stará páka, dělá to třicet let, tak jaké rady. Vybrousit trhlinu, nebo vydrážkovat. První problém, předehřev je nutný nejen při svařování, ale i drážkování. Druhý problém, kotouč musí být na nerez, pokud budete vyvařovat vysokolegovanou elektrodou. Ani jedno neřeší, ještě nejde o svařování. Pak to tedy autogenem předehřeje. Ohřívá to pomalu? Udržuje teplotu dohřevem i při svařování? Pak vyvaří polštář slitinou 307, ta je na všechno. Opravdu? I když ty heterogenní spoje prochází tepelným zpracováním, nebo nástroj pracuje třeba za 600°C? Houževnatý polštář vyvaří několika vrstvami nelegovaných elektrod, proč utrácet, není blbý. Je stará páka, ví že musí dát zase jednu vrstvu 307, ty mezivrstvy pnutí pochytají, ne? Pak tvrdokov, cigárko, old king
Frank napsal(a):
JardaK napsal(a):
To ano, mám ještě v paměti část podvozku vozů pro DB, kdy se svařovala litina, manganová ocel a bronz na jednom dílu. Elektroda UTP 34 N, Mn 13%, Al 7%, Ni 2,5%, Fe 2,5%, Cu zbytek, na všechno, všechny možné kombinace. Jenže něco jiného je použití bronzů, monelů, slitin niklu, kdy svaříte prakticky cokoliv s čímkoliv, něco jiného jsou pokusy typu oloupu měděný vodič, obalím jím EB 121, všem to poradím, jsem king, to jsem to těm vydřiduchům s elektrodami za 1500,- nandal
Takhle jsem to rozhodně nemyslel, pane Jardo. Asi jsem to tady někde zmínil s tou obyčejnou bazickou eldou a omotaným měděným drátem na litinu, ale jako krajně amatérskou možnost, používanou v min století. Vůbec nechci nikomu nic "nandat". Souhlas s vámi a to prakticky se všemi vašimi příspěvky i náměty, ať už na svař. litiny, Al, oceli, nebo jiné spec. mat. Pokud se v něčem zdánlivě rozcházíme, je to většinou pouze v názoru na možnost použití dalších, nebo alternativních metod. Myslím, že se spíše vzájemně doplňujeme, což může být poučné i pro ostatní. Jinak, ten Al bronze(ER CuAl-A2) je tady v U.S. lacinější, než Ni elektorody. Ta UTP 34 N asi ne, po tom jsem nepátral.
Online
O.K. pane Jardo. Já to ani osobně nebral, jen jsem vysvětlil moje stanovisko. Také jsem pár oprav na litině provedl a souhlasím s tím co píšete výše. Moc záleží na typu a stavu litiny, zda vůbec lze svařit, dále na přípravě a postupu. Také jsem prováděl opravy po dřívějších pokusech různých umělců, plné porosity, trhlin, ap., lepené vším možným, takže vím o čem hovoříte...
Offline
Zdravim,
potrebuju zavarit takovy ten zelezny plat co se dava pres kanaly/jimky a podobne. Ani nevim matros. Je to litina? A jak to varit? Prasklo mi to po cele delce v puli.
Diky
Offline
Dnes jsem svařoval ulomenou litinovou rozváděcí lopatku z cca 80-90 let staré francisovy turbíny.Litina byla stále pod vodou.Takže ji bylo třeba "vyžíhat" .I tak první housenky pěnily takže vybrousit a znova pak už byly v pohodě .Oprava se povedla (použité byly niklové elektrody).
Offline
Z akej liatiny sú staré mlynčeky na mäso?Ide to zvariť?
Offline
Zdravím, dělám pořádek a vyhrabal jsem starý elektrody s tenkou tmavší šedohnědou obalovou vrstvou, konce vypadají černé, na krabičce (která ovšem nemusí být puvodní) jsou zbytky sotva čitelných nápisů
E 41 00,
Tažnost (5xd) 10-16
Mez prů??? 32-35
vrubová houževn. 8-5 kgm/cm
logo Vamberk
dokáže někdo prosím identifikovat vhodnost použití lektrod? guuglím ale pod E 41 jsem nic uspokojivýho nenašel, rád bych použil na litinu.
děkuji
Editoval Thomas (24-03-2018 19:29:14)
Offline
Jestli chceš vařit litinu tak zde mám celou krabici snat 20kg elektrod ES723 píšou na nich pro šedou litinu bez předehřevu,jestli jich pár potřebuješ nic za ně nechcu, jesi seš z brna tak to máš ke mě celkem kousek.
To platí i pro ostatní kdo chtějí vařit litinu, rozdávám tyto elektrody, mě jsou nanic a spíš bych je časem vyhodil.
Editoval nellospeed (25-03-2018 18:41:48)
Offline
prosím vás, viete naleštiť veštecké gule a povedať aký to je materiál a hlavne akou elektródou to pozvárať? podľa možnosti aj presný názov. je to plošina na traktore tz 4k 14, poznáte to všetci. je to tažké, makké, pórovité a sused profesionálny zvárač mi tvrdí, že liatina to nie je. keď s tým máte skúsenosť, alebo už ste niečo opravovali na tom traktore, tak čím to ide najlepšie zvárať. ďakujem za pomoc.
Editoval misiacik36 (23-07-2018 19:38:08)
Offline
Takovýto popraskaný nákružek bezpečně svařit nepůjde. Ale vždycky existuje řešení.
1, Vyleštit z vnitřní strany prvních cca 30 mm a naleptat Nitalem. Pokud tam je někde svár, tak po naleptání bude vidět. Je-li tam svár tak je to dobrá zpráva, protože je to buď svařitelný druh ocelolitiny, nebo přímo ocel.
2, Pak je možné vysoustružit nový kroužek a přivařit ho na "trubku".
3, V nejhorším případě se dá celý díl zhotovit nový, ale už svařením z běžných ocelí.
Jaký je to materiál se dá poměrně snadno zjistit spektrografem, který má mnoho větších šrotišť kvůli třídění kovových odpadů.
Offline
celý diel sa dá úplne v pohode kúpiť nový, stojí cca 200e. akurát tých dielov potrebujem viac, čím sa dostávam na 1/3 ceny stroja, ktorý použijem parkrát ročne, teda mi to príde nerentabilné. skôr mi ide o to či niekto už toto nezváral a čo na to použil.
Offline
Promiň, já jsem myslel, že to chceš opravit pořádně. Proto ten popis.
Možná by se nějaké lepší informace daly sehnat na Traktory.cz .
Offline
...ahoj...chtěl bych požádat o radu,jestli a jak lze přivařit kus oceli (11373,11523) k úplně nové litině...jde o ohňovou mísu na feldšmídu,dostal jsem novou ale ta stará má ještě nálitky,ve kterých jsou díry na přišroubování k základně,nová to nemá...výheň je určitě starší než já a stará mísa je dost popraskaná (byla tak,už když jsem jí před 20 lety začal využívat)...děkuji za odpovědi...pájení mosazí asi nepůjde,přeci jen je tam nějaká teplota,která by mohla mosaz (možná) roztavit...
Offline
Když tohle vlákno pročteš od samého začátku tak určitě narazíš na něco, co se tvému problému hodně podobá. Obecně řečeno - některé litiny se svařovat za určitých podmínek dají ( předehřev, dohřev, prokování apod.), některé nesvaří ani superumělec.
Na výhni dochází k častým tepelným změnám a to není pro heterogenní sváry moc dobré prostředí. Přesto ale při použití skutečně kvalitních (a často dost drahých) elektrod, se dá něco vymyslet. Problém tkví v tom, že litina a obyčejná ocel mají rozdílnou tepelnou roztažnost. Svár tedy musí vydržet docela náročné podmínky. Proto se pro takové sváry nejčastěji používají elektrody na bázi vysokého obsahu niklu, případně, pokud je to nutné, elektrody bronzové.
Offline
...díky za odpověď...
Offline
Dá se s tím něco dělat?
https://postimg.cc/YhMZ5rRk
Offline
Pokud by to měl být pokus o opravu, tak samozřejmě vždy existuje řešení, jen je otázka, jakou to má cenu. Bohužel, sortiment elektrod na litinu se docela zúžil a elektroda typu "Nikelitka" se už nedá sehnat. Takže použít po dokonalém vybroušení a naúkosování některou ze současných elektrod na litinu. V každém případě bude i pro "elektrody za studena" potřeba předehřev na min. 150 °C a hlavně nespěchat. Každou nalezenou trhlinu ukončit vyvrtáním dírky aspoň 3 mm. Dají se použít i elektrody bronzové, ale to je trochu složitější. Řízené chladnutí podle předpisu pro danou elektrodu je samozřejmostí. Pokud je ale litina starší než 50 roků, tak bude trochu problém s tím, že už je plně vystárnutá, takže větší místní ohřev (svárem) může indukovat mikrotrhliny.
Problém bude samozřejmě i s cenou takové opravy, protože ty lepší elektrody na litinu stojí kus přes 50 Kč a podle obrázku tipoju tak třicet elektrod, i víc, to se musí podle potřebného objemu sváru spočítat.
Offline
jirkati: děkuji za odpověď
Uvažuju o téhle elektrodě: https://eshop.chemweld.cz/Elektroda-pro … escription
Četl jsem článek na Svarinfu, kde stojí, že je výhodné začínat metodou TIG, jinak blok bude bohužel určitě 50 let starý.
Offline
Blok na Zetor 25 jsem vařil několikráte. Stačí naheftovat, zbytek epoxy s kovovou náplní. Není zde žádný tlak, kromě vody to nic nedrží, jde jen o to, aby to neteklo. Problém u tohoto traktoru je ten, že je zde stěna strašně slaboučká, zapomene se voda, které ja naopak zase v tomto místě hodně, pak dva tři stupně pod nulou.
Offline
zahajskej: já už to právě takhle zdědil a nějaké lepidlo tam bylo, jenže to začalo téct. Takže lepší teda vybrousit, naheftovat a zbytek vylepit? A bude lepší TIG nebo MMA?
Offline
autocross napsal(a):
zahajskej: já už to právě takhle zdědil a nějaké lepidlo tam bylo, jenže to začalo téct. Takže lepší teda vybrousit, naheftovat a zbytek vylepit? A bude lepší TIG nebo MMA?
Na to vylepení bude nejlepší TIG
Sorry, neodolel jsem
Offline
autocross> Podobne veci cas od casu delam. Pri slabe stene bloku a takovem rozsahu opravy to jde prakticky jen TIGem. Takhle stara litina se musi ukosovat frezovanim (primou bruskou na nizke rychlosti), ale ne brousit, jinak tam bude silena vrstva namazaneho lupinkoveho grafitu a nesvari to pak dobre nikdo. Coz je pracne. Jestli vidim dobre, je to uz necim lepene a to je dalsi komplikace na pripravu. Takze to bude drahe, jestli to ma byt poradne udelane. Nejake lepeni epoxidem neberu jako adekvatni opravu a nevzal bych si to na triko. Kdybys dostal odstrojeny blok do Brna, opravim to. Vyhrevne patrony adekvatniho vykonu mam, stejne jako vhodne pridavne materialy.
Editoval Dawe (03-03-2021 16:11:10)
Offline
https://youtu.be/GXN3DHesVlg
https://youtu.be/eJfo06M-NW8
Tady jsou videa kde je používán Al bronz na opravy litinových součástí. Mohu doporučit. Záleží pochopitelně na přípravě a čistotě litiny, ale rozhodně s tímto materiálem mám lepší zkušenosti, zejména pokud se jedná o těsnost spoje. Přídavný materiál Je 3/32" X 36" ERCuAl-A2. Používá se střídavý proud - viz nastavení ve videu.
Offline
Frank> bronz se nehodi na takhle (soudim jen z obrazku) objemne vyplne a nasledne cyklicke termalni zatizeni, ktere blok motoru zaziva. Jinak samozrejme ano.
Offline