SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Přesušené elektrody skladuji v petkách. Suším je na chalupě v peci. Teď jsem koupil silikagel, který chci dávat do petek. Píší, že se přesušuje při cca 150 st. C, nikde jsem nezjistil jak dlouho. Je zde někde svářeč- chemik který se vyzná?
Offline
Silikagel se suší cca dvě hodiny plusmínus autobus. Dost záleží jestli může vlhkost ocházet z trouby, pokud ne tak to nevyschne nikdy. Čas sám o sobě není měřítkem vysušení. Do silikagelu je dobré dát aspoň trochu kuliček s tzv. indikátorem, obvykle CoCl2 (nebo nějaký organický salát u "eco friendly" provedení), který s vlhkostí mění barvu z tmavě fialové na růžovou (z bezbarvé na oranžovou u eko verze).
Editoval Pruduch (11-11-2013 20:48:46)
Offline
Teorie:
Přesušování je obvykle 2 hodiny, přičemž celková doba při opakovaném přesušování nemá přesáhnout 10 hodin.
Vzhledem k uvedené teplotě 150°C předpokládám, že se jedná o rutilky, nejspíš na nerez.
Praxe:
Jestliže je skladujete na chalupě v PET lahvích, určitě je máte pro hobby použití. Pak to neřešte. Mějte je v suchu a pokud by náhodou pórovaly, pak nejdřív nastavte na svářečce nízký proud, přilepte je a až se ohřejí, že začnou vonět (někomu smrdět), tak je odlepte, nastavte svařovací proud a svařte ten kus grilu, hrnce, nebo co to máte a buďte v klidu
Petr100 napsal(a):
Přesušené elektrody skladuji v petkách. Suším je na chalupě v peci. Teď jsem koupil silikagel, který chci dávat do petek. Píší, že se přesušuje při cca 150 st. C, nikde jsem nezjistil jak dlouho. Je zde někde svářeč- chemik který se vyzná?
Editoval JardaK (11-11-2013 18:35:32)
Offline
Tady se nejednalo asi o teplotu sušení elektrod, ale silikagelu.
Offline
Hoši díky.
Jardo jde o přesušování silikagelu a ne elektrod. Na chalupě v peci přesušuji elektrody, dám tam teploměr a 300 st je bez problémů a zadarmo. Topím dřevem. Elektrody potřebuji doma mám zámečnickou živnost.
Pruduchu budu sušit dvě hodiny. Ten indikátor by byl výborný ale COCl2 mě překvapilo. Internet říká, že je to fosgen. Není trochu jedovatý? :-) Je fakt, že firma, kde jsem silikagel koupil, nabízela i s indikátorem, ale ten byl podstatně dražší.
Offline
COCl2 , uhlík, kyslík a dva chlóry je fosgen, CoCl2, kobalt a dva chlóry je chlorid kobaltnatý.
Míra sušení silikagelu bude záviset na tom, jaké je požadované vysušení elektrod. U elektrod nenáročných na sušení by stačil silikagel sušený třeba při 100 st C, asi na rutilky. U elektrod víc náročných na sušení bude třeba sušit silikagel při plné teplotě.
bude potřeba si menší množství silikagelu, já bych ho sušil na obyčejné pánvi na vařiči na "mírném ohni" nějakých pár miut přes dobu, kdy indikátor změní barvu.
Offline
Radime chemii jsem měl na škole rád, neuvědomil jsem si to velké a malé o. Jen mám obavy, kde ten chlorid seženu. Budu pátrat. Díky.
Offline
Našel jsem dobré video: http://www.studiumchemie.cz/video.php?id=168
Offline
Petr100: No právě protože je ten s indikátorem dražší, stačí ho jen trochu smíchat s normálním.. nemusí se barvit každá kulička.. stačí když se jich tam bude jen pár povalovat barevných a zbytek stačí obyč. Jinak hlavně se prosímtě neřiď radou typu "silikagel sušit na pánvi" pokud ho nechceš spolehlivě zničit. Je třeba teplotu nepřešvihnout, někde se uvádí 120 někde 150.. víc určitě ne, jinak je po silikagelu. Ideální je pootevřená trouba + regulace nebo alespoň teploměr.
A ano - jedná se o kobalt... sloučeniny kobaltu tvoří hydráty s výraznou změnou barvy a proto se používají. Ten silikagel jde i obarvit, pokud ten chlorid někde seženeš, ale jednodušší je koupit, nebo někde vyžebrat trochu hotovýho a přisypat ho k obyčejnýmu neobarvenýmu. Silikagel se taky prodává jako stelivo pro zvířata, v tom bývají obarvené kousky taky... ale jaká je čistota a funkčnost vyzkoušeno nemám.
Radim: Teplota sušení silikagelu má vliv na to, kolik je následně schopen navázat vody. Nikoli na jeho sušící schopnost jako takovou (tedy jaká nad ním zůstane vlhkost vzduchu). Tedy to nefunguje tak, že silikagel vysušený při 70° "vytáhne" vodu z rutilek, kdežto ten sušený na 150° "vytáhne" vodu z bazických. Ve skutečnosti ta voda v elektrodách zůstane tak jako tak v obou případech. Pouze elektrody již jednou správně vysušené, skladované v prostředí kde silikagel udržuje malou vlhkost, znovu nenavlhnou. Jinak silikagel není rozhodně žádný zázrak, jsou i účinnější sušidla, ale tohle je rozumný kompromis mezi cenou, parametry a manipulovatelností.
Editoval Pruduch (12-11-2013 10:11:09)
Offline
Včera mi přišlo tohle:
http://www.ebay.com/itm/2X-Silica-Gel-D … 4606d80212
Jinak se myslím suší na 150 C a ten oranžový, protože je s organickým indikátorem do 120 C. Četl jsem, že při teplotách nad 200 C již dochází k degradaci silikagelu
Offline
Pruduch: Určitě vysušené elektrody do petek a k tomu vysušený silikagel. Předpokládám, že CoCl2 je hodně jedovatý a koupit ho na netu bude problém. Vyzkouším.
Offline
Není jedovatý "hodně".. jen "normálně" (viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_kobaltnat%C3%BD ), ale obecně se chemikálie tohoto druhu blbě shání. Cena také nebude lidová, jednodušší je fakt získat trochu už obarvenýho silikagelu.
Editoval Pruduch (12-11-2013 11:17:45)
Offline
Mám již kilo silikagelu, tak budu hledat.
Offline
No jo, už jsem si všiml
Ale stejně, nemyslíte, že to trochu dramatizujete? Pokud elektrody přesušíte a pak hermeticky uzavřete, je jedno jestli do originál dózy nebo do PET, tak na domácí svařování bohatě vyhoví.
Takže opakuji:
Jestliže je skladujete na chalupě v PET lahvích, určitě je máte pro hobby použití. Pak to neřešte. Mějte je v suchu a pokud by náhodou pórovaly, pak nejdřív nastavte na svářečce nízký proud, přilepte je a až se ohřejí, že začnou vonět (někomu smrdět), tak je odlepte, nastavte svařovací proud a svařte ten kus grilu, hrnce, nebo co to máte a buďte v klidu
Famater napsal(a):
Tady se nejednalo asi o teplotu sušení elektrod, ale silikagelu.
Offline
Jardo již jsem psal, že mám zámečnickou živnost. Delší dobu mám invertor, jen bazické elektrody, svařování je tak 30% mé živnosti. Samozřejmě s tím silikagelem si vymýšlím zbytečnosti.
Offline
Jardo K, problém je u inverotů, kde to antistick nedopustí. Tam se musí na kusu železa kousek elektrody odvažit velkým proudem. Alespoň tak to dělám já.
Offline
Pruduch napsal(a):
Radim: Teplota sušení silikagelu má vliv na to, kolik je následně schopen navázat vody. Nikoli na jeho sušící schopnost jako takovou (tedy jaká nad ním zůstane vlhkost vzduchu). Tedy to nefunguje tak, že silikagel vysušený při 70° "vytáhne" vodu z rutilek, kdežto ten sušený na 150° "vytáhne" vodu z bazických. Ve skutečnosti ta voda v elektrodách zůstane tak jako tak v obou případech. Pouze elektrody již jednou správně vysušené, skladované v prostředí kde silikagel udržuje malou vlhkost, znovu nenavlhnou. Jinak silikagel není rozhodně žádný zázrak, jsou i účinnější sušidla, ale tohle je rozumný kompromis mezi cenou, parametry a manipulovatelností.
Jako u všech sušidel u silikagelu platí, že při zahřátí na nějakou, menší, teplotu se ze silikagelu uvolní část vody, zbytek zůstane. při zvýšení teploty se ze silikagelu uvolní další část vody a zbytek zůstane... A tak dále, až nakonec při zahřátí, obvykle na uváděnou teplotu k sušení, se ze silikagelu uvolní prakticky všechna voda.
Neboli jeho sušicí schopnost, zjednodušeně podáno, se zvýšením vysušovací teploty stoupá, protože sušicí schopnost sušidla odpovídá v podstatě teplotě, při které se ta voda ze sušidla uvolní.
Neboli úplně vysušený silikagel má ze začátku nejvyšší sušicí schopnost, jak postupně absorbuje vodu, jeho sušicí schopnost postupně klesá, až ve fázi, kdy už další vodu není schopen , nemá sušicí schopnost žádnu. Ale toto jsou jen teoretické věci, dokud není k dispozici přesný graf závislosti objemu či tenze vodní páry nad silikagelem na obsahu absorbované vody v silikagelu.
Co se týká elektrod, tak měřítko sušicí schopnosti sušidla potřebné k vysušení konkrétních elektrod se bude odvíjet od předepsané teploty sušení elektrod. Elekrody, u kterých je předepsáno sušení při 90 - 120 st C, lze silikagelem vysušit. Elektrody, u kterých je předepsáno sušení třeba při 200 st C, silikagel sušený při 150 st C nevysuší. Jinak ale vysušené elektrody v nějakém izolovaném obalu samy o sobě působí trochu jako sušidlo, 1 - 2 nevysušené elektrody mezi mnoha vysušenými po čase rozdělí svou vlhkost mezi všechny a tím jsou v podstatě téměř vysušené všechny.
Co se týká sušení silikagelu, vedle teploty je podstatné odstraňování vodní páry, která se při zahřívání ze silikagelu uvolňuje. Je to totiž rovnovážný proces, pokud se vodní pára neodstraňuje, silikagel vodu stejně rychle nabírá zpátky. Proto to opatrné vysušování na pánvi, kde je únik vodní páry ze silikagelu okamžitý.
Editoval Radim (14-11-2013 20:46:42)
Offline
Radim napsal(a):
Co se týká elektrod, tak měřítko sušicí schopnosti sušidla potřebné k vysušení konkrétních elektrod se bude odvíjet od předepsané teploty sušení elektrod. Elekrody, u kterých je předepsáno sušení při 90 - 120 st C, lze silikagelem vysušit. Elektrody, u kterých je předepsáno sušení třeba při 200 st C, silikagel sušený při 150 st C nevysuší.
Afinita k vodě je při dané teplotě různá u různých materiálů. Teplota regenerace daného sušidla absolutně nesouvisí s teplotou při které se uvolní voda z obalu určitého typu elektrody. Prostě pokud v obalu elektrody je voda vázaná v hydrátu, tak to nevysuší sebelepší sušící činidlo.. například. Vysuší se pouze takový obal, který je schopen vysychat samovolně pod určitou RH. Ale sušit takto elektrody je nesmysl... tazateli jde o to zabránit zvlhnutí již vysušených elektrod.
Dále - tenze par nad silikagelem je víceméně pořád stejná, takže teplotou a dobou vysušení a objemem sušidla se ovlivní množství vody, nikoli ustálená relativní vlhkost v prostoru nad sušidlem. Prostě blbě vysušenýho silikagelu je potřeba víc pro absorbci určitého objemu vody, ale dokud nebude kapacita sušidla vyčerpaná, bude relativní vlhkost vzduchu nad silikagelem (nebo jiným sušidlem - viz. tabulky) prakticky pořád stejná po celou dobu - u silikagelu se uvádí 0,02mg/l .
BTW ta pánev je také super nápad. Silikagel při lokálním přehřátí krásně zdegraduje a přitom vevnitř bude stále "čvachtat". Udržet rozumnou přesnost teploty po delší dobu na zařízení typu "pánev na mírném ohni" je opravdu oříšek...
Jediné s čím lze souhlasit je, že se musí sušit tak, aby mohla odcházet vodní pára... to jsem ale už psal (pootevřená trouba, ideálně horkovzdušná, nebo s větrákem přistaveným ke škvíře u dvířek... například...) a že teplotou vysušení silkagelu ovlivníme množství vody jím následně absorbované (nikoli však konečnou ustálenou vlhkost v prostoru nad sušidlem).
Editoval Pruduch (14-11-2013 22:04:15)
Offline
Asi jste zase trochu ulítli. Na počátku bylo, že elektrody vysuší v troubě a pak je dá do PET lahví. A do nich by dal silikagel. Tedy k těm vysušeným elektrodám. Nikoli sušit elektrody silikagelem. V podstatě se jedná o to aby elektrody nevlhly. Tady se také připojuji s otázkou. Když se nějaký vlhký vzduch do té lahve dostane, bude tam silikagel něco platný, jestli se ta vlhkost spíše naváže do obalu eldy, nebo ji spíše obsorbuje silikagel. Četl jsem u dodavatele silikagelu že teplota sušení je 120-160°C. To se myslím dá pohlídat.
Offline
Jasně... vždyť to píšu, že tohle je odběhnutí od tématu a že nejde o sušení silikagelem ale jen o zabránění zvlhnutí...
Jinak každá hygroskopická látka má určitou relativní vlhkost okolí pod kterou nevlhne. Vzhledem k tomu, že eldy nejsou až tak hygroskopické, troufám si tvrdit (aniž bych znal složení obalu), že v prostředí s funkčním silikagelem nezvlhnou (prakticky vzato - samozřejmě při každém otevření budou chvíli ve vlhčím vzduchu než se vlhkost pohltí do sušidla), že se vlhký vzduch vniknuvší do lahve dostatečně rychle pohltí do silikagelu (pokud se to nebude otevírat v prádelně, nebo promrzlé v teplé místnosti kdy by se obal mohl orosit).
Editoval Pruduch (15-11-2013 00:06:21)
Offline
Hoši díky, myslím, že bylo vše perfektně vysvětleno. Takže závěr- vysuším elektrody v peci podle údajů na obalu, dám do petek, vysuším silikagel podle vašeho popisu a nasypu do petek. Po čase silikagel "zregenerovat". A bude po starosti s vlhkostí.
Offline
Vyrobil jsem si zásobníky na elektrody podle Svarfora. Pouze jsem nahradil původní lamelové těsnění O-kroužkem a přidal ventilek ze šroubku, pružinky z propisovačky a malinkého O-kroužku, protože těsnící víčko se jinak špatně otvírá/zavírá. Těsnění jsem lehce máznul vazelínou, běžné těsnící kroužky odolávají běžným mazadlům. Zatím tam mám jen tak vloženy krabičky se silikagelem.
K tomu silikagelu, objednal jsem ho na ebay a v návodu doporučují opatrné sušení v mikrovlnné troubě. To by mohlo být rychlé a energeticky výhodné. Jen nevím, jestli se při tom nebude rozpadat. Na druhé straně jedna krabička přišla na cca 50Kč.
Editoval jankop (15-11-2013 09:37:57)
Offline
Průduchu, já jsem reagoval na Radima. Já používát teké teaková pouzdra z HT trubek, ale nemám je tak vymakané jako jankop.
Offline
Petr100 napsal(a):
Hoši díky, myslím, že bylo vše perfektně vysvětleno. Takže závěr- vysuším elektrody v peci podle údajů na obalu, dám do petek, vysuším silikagel podle vašeho popisu a nasypu do petek. Po čase silikagel "zregenerovat". A bude po starosti s vlhkostí.
Vlhnutí či vysušování je rovnovážný proces. V každém okamžiku spousta molekul vody odchází z látky stejně tak jako jiné molekuly vody se do ní absorbují. Záleží potom na celkových podmínkách, jestli ta látka je po ustálení stavu ( u elektrod v uzavřeném obalu odhaduji hodiny až dny) navlhlá nebo naopak vysušená. Pokud se elektrody uzavřou se silikagelem do nějakého vlhkosti odolného pouzdra, po nějaké době se celková vlhkost rozdělí mezi elektrody a sušidlo v poměru jejich afinity k vlhkosti.
A sušidla se proto používají jako sušidla, protože jejich afinita k vlhkosti je mnohem vyšší než afinita ostatních látek k vlhkosti, tudíž v uzavřeném prostoru z jiných látek umí tu vlhkost vytáhnout a vysušit je tak.
Pokud se elektrody vysuší předem a potom uloží se silikagelem, bude to o to vysušení lepší. Silikagel potom akorát do sebe vychytá tu vlhkost, které se do pouzdra dostane se vzduchem, když se pouzdro otevře neboli prodlouží dobu, po kterou jsou ty skladované elektrody suché.
Co se týká sušidel, silikagel - je to oxid křemičitý, drží v sobě vodu na základě fyzikálních dějů. Ale hodně silně, takže funguje jako sušidlo. Většina ostatních běžných sušidel funguje na fyzikálně chemickém principu, jako hydráty solí. Síran měďnatý, chlorid vápenatý, síran sodný atd.
Mikrovlnka má tu výhodu, že tam je ventilátorem odváděn vzduch, tudíž vzniklá vhkost je okamžitě odváděna pryč. Na druhé straně mikrovlnka ohřívá místně podle elektrické vodivosti. Pokud bude silikagel místně vodivý vice než jinde, bude na těchto místech přehříván. Ale celkově, když to doporučují, to asi víceméně funguje.
Offline
No, tak třeba já elektrody vůbec nesušim, používám bazické elektrody(s rutilkou nikdy nedosáhnu takového výsledku) a ještě se mi nestalo, abych měl pórovaté svary nebo jiné vady způsobené vlhkým obalem elektrody. Je teda pravda, že u mě elektroda neleží déle jak čtvrt roku, protože nenakupuju zbytečně velké zásoby. A k tomu předsoušení, neměl bys lepší vždycky předsušit menší množství, které v zápětí upotřebíš?
Offline