SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
To trafo na dvoukladku stačí, můstek ten co píšete.
Logicky ventilátor při přehřátí musí běžet - někde bude chyba, včetně té nefunkční kontrolky.
Offline
Upoutávání pozornosti má s reálnými čísly co ? Už jsem to sem dával , ten jakopodavač v SGčku bere dle otáček mezi 250-400mA .
Offline
Pro dimenzování zdroje je nutné znát rozběhový (prakticky stejný, jak blokovací) proud motoru. Podle výrobce a konstrukce motoru bývá různý, běžně bývá 3 až 6x větší, než jmenovitý. Dá se lehce změřit, jinak je lepší zdroj předimenzovat. Trafo to vydrží, polovodiče už nemusí. A když někdo v Telwinu 180 naměřil odběr posuvu 1,5A, nemám důvod mu nevěřit.
To pořád bobobo řešíš ten rozdíl 8 Kč?
Editoval Zdenek11 (01-09-2015 15:43:17)
Offline
Nevím jaký podavač má pan mistr bobobo, ale já mám svářečku telwin, klasický malý plastový podavač a ten si veme přes 1A. Naprázdno si možná veme taky 0,5A, ale počítejte s tím, že elektromotorek je při tahání 5kg cívky dost zatížen a veme si proud větší. S tím chladičem u usměrňovacího můstku dělejte jak chcete. Já jsem dal podobný jako máte odkaz na ten hranatý, ale verze 6A. Trafko mám 24V/2,1A ještě staré poctivé komunistické a můstek se hřeje už při odběru 3A. Sice se nepřehřívá, ale hřeje. Mám ho přišroubovaný přímo na jeden plech v bedně.
Editoval varok (01-09-2015 15:56:16)
Offline
Ten 6A by šel samozřejmě taky. Hřát bude každý, ale pokud má třeba jen 80°C, tak je to v pohodě. Chladič by mu určitě neublížil, ale není nezbytný, záleží jak kdo chce mít nějakou rezervu výkonu.
Editoval Zdenek11 (01-09-2015 16:13:52)
Offline
Aha, tak jestli nevadí ani 80°C, tak asi chladič dávat nemusí. Já jsem cítil po delším zatížení, že je dost teplý, odhadem kolem 50°C, na pohmat ruku udržet šlo, ale zdál se mi můstek více teplý, tak jsem ho přišrouboval přímo na plech bedny.
Offline
Začnu s trochou teorie.
Polovodičové součástky musejí krátkodobě vydržet teplotu pájení a ta je 183 stupňů Celsia, nebo vyšší. To je také jeden z důvodů proč se přešlo na křemíkové polovodiče z germaniových. Vyšší teplota snižuje životnost součástky. Zde z použitého jsou na tom nejhůř kondenzátory, které "vysychají" a ztrácejí kapacitu a může dojít k průrazum. Kondenzátory se většinou vyrábějí na max. teplotu 85C a 105C a je to uvedené na obalu. V elektronice plynového kotle jsem po 10 letech provozu musel vyměnit všechny elektrolitické kondenzátory, jejich kapacita byla víc než 10x nižší než měli mít podle potisku. Prostě vyschly a ztratily kapacitu v důsledku tepla co na ně sálalo z kotle.
Tak doporučuji dobře umístit a chladit kondenzátor (bude li kvalitní, tak se nebude hřát sám ale bude ho zahřívat okolí).
Diodový můstek klidně předimenzujte (ale neni to nutné pokud bude chlazený nebo při pokojové teplotě) je to za pár korun. Zahřívat se bude uplně stejně, ale díky větší ploše se teplo lépe vyzáří. Každá dioda se bude zahřívat v nejhorším 0,6V*2A/2 = 0,6W. Předpokládám tekoucí proud 2A (u mne je odběr motůrku pod zátěží do 1A a můstekl mam na 1,5A) a diody jsou v můstku 4. Ve skutečnosti z důvodu regulace proud teče kratší dobu než je uvažováno ve vzorci a zahřívat se bude méně. Pro diody je uplně jedno jaký proud potřebuje motůrek na rozběh, pokud to trafo nedá. Trafo v popisu je na 2,25A. Jednorázově krátkodobě uvedený diodový můstek zvládne 50A
Offline
Včera jsem prověřil zapojení ventilátoru. Chyba zapojení se nepotvrdila (snad ) a tak jak je to udělaný by ventilátor při tepelné ochraně neměl důvod vypnout. Pokud se fenomén jeho vypnutí při příštím přehřátí zopakuje, sprostě zapojím ventilátor rovnou na vstup stejně svářečku, pokud s ní déle nepracuji, vytahuji ze zásuvky.
Co mě ale zmátlo, je funkce pakeťáku samotného.
Je to typ BREMAS SERIE A1600 CS0169552 16A 400V a pochopitelně se mi datasheet nepodařilo najít
Pokusil jsem se zapojení pakeťáku (zakabelování) neuměle zakreslit do schémátka úpravy
Jestli jsem se trefil jak jdou spínané svorky proti sobě nevím
Teď mi vrtá hlavou jak pakeťák spíná (jak doplnit tabulku) aby to mělo logiku.
Taktéž je mi záhadou kam vede do trafa relátkem spínané napětí (ze svorky 6 řídící desky), to původní schéma, kde je zakresleno na C1 pakeťáku jsem chápal, tak jak je to ve skutečnosti nikoliv.
Vlastně koukám že na schémátku úpravy pro modrou BT-GW 170 v odkazu http://www.svarforum.cz/forum/zobrobr.p … eni_co.jpg taky vede to "ovládací" spínané napětí do trafa.
Usměrňovací můstek pochopitelně dle rad předimenzuji a použiji ten 4A http://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c4000-p227-046 je to korunová položka.
Co se týče napájecího trafa, tak jsem doma objevil jedno, které by možná šlo použít (především pokud se rozměrově do skříně vejde ). Je to Elektrokov Znojmo 220V 55VA s výstupy 9V, 18V a 25V. A pravděpodobně proto, že již v síti není 220V jsem naměřil na výstupu 27,2V. Není už to moc, lze ho použít?
Pokud by vyhovovalo, ale nepodařilo se mi ho tam nacpat, budu muset pokračovat hledání a nějaké koupit. Máte někdo nějaké (v ČR dostupné) k doporučení? Líbí se mi to z GESu http://www.ges.cz/cz/ei66-35-124-GES07506925.html ale je na něj dlouhá čekací doba
Offline
Mělo by stačit třeba toto: http://www.ges.cz/cz/transformator-toro … 06943.html
Podle výkresu je k němu i upevňovací talíř a gumy, vývody si dáte třeba na čokoládu nebo svorky do DPS.
Mělo by jít použít i to vaše, předpokládám, že těch 27V je naprázdno - při zatížení o něco klesne.
Není ale jistota jestli není jednoúčelové, tzn. třeba vývod 9V na větší proud, 25V slabším drátem.
Editoval Zdenek11 (02-09-2015 15:25:34)
Offline
To máš takový problém poznačit si vývody do trafa , odpojit je a potom postupně přepínat a zapisovat , mezi kterými vývody je napájecí napětí ? Jen se musí měřit vadaskou a nějakou doutnavkovou zkoušečkou .
Offline
Zdenek11 napsal(a):
... Mělo by jít použít i to vaše, předpokládám, že těch 27V je naprázdno - při zatížení o něco klesne.
Není ale jistota jestli není jednoúčelové, tzn. třeba vývod 9V na větší proud, 25V slabším drátem.
25 V je vyvedeno nejtlustším drátem. V každém případě se mi pro něj ve svářečce nepodařilo najít místo - nevejde se. Takže půjdu cestou toho toroidního.
bobobo napsal(a):
To máš takový problém poznačit si vývody do trafa , odpojit je a potom postupně přepínat a zapisovat , mezi kterými vývody je napájecí napětí ? Jen se musí měřit vadaskou a nějakou doutnavkovou zkoušečkou .
Ani ne, jen jsem tiše doufal, že to někdo udělal přede mnou . I když jeden zádrhel by se našel: tu vadasku nevlastním (a ani jsem s ní nikdy nedělal), jen fázovku a pak ještě multimetr ca celých 120,- Kč.
Offline
Tím multimetrem to půjde též , chce to něco s vlastním odběrem . Výhoda je , že měříš střídavinu , nezáleží na fousech . Nu konečně buď v něčem první a popis sem dej ty .
Offline
Tak nakonec jsem pakeťák proměřil multimetrem - ale v módu "šlusmetr".
Dle pozice jsou mezi sebou propojeny svorky:
(0) NIC
(1) L1-2 ; L2-4-6 ; 8-10
(2) L1-2 ; L2-4-8-10
(3) L1-2 ; L2-4-6 ; 8-12
(4) L1-2 ; L2-4-8-12
Tabulka by pak snad měla vypadat takto:
Mezi kterými vinutími je v trafu fous A netuším.
Lze to nějak změřit, ať schéma dává smysl (je zřejmé jaké "smyčky" se uzavírají v daných polohách pakeťáku)?
Offline
Máš to nějaký zmatený , nakresli-vyfoť přepínač , označ kontakty tak , aby se prefixy nedublovali a potom něco domyslíme . No a prostě to schema máš blbě . Právě bod A někam musí . Kouknu ještě na schema výše .
Offline
Nemůžeš beztrestně prohodit svorky na pravé a levé straně přepínače ve schématu a ani v praxi !!! Ach jo .
Offline
bobobo napsal(a):
Máš to nějaký zmatený , nakresli-vyfoť přepínač , označ kontakty tak , aby se prefixy nedublovali a potom něco domyslíme .
Přepínač vyfotím, aby bylo očíslování kontaktů a proklemování jasné (tady je vidět jen ani ne jeho jedna polovina http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 854#p88854 ).
bobobo napsal(a):
No a prostě to schema máš blbě . Právě bod A někam musí . Kouknu ještě na schema výše .
No a prostě schéma není hotový. Právě bod A někam musí, to já přece vím , co nevím je KAM, abych schéma mohl domalovat.
bobobo napsal(a):
Nemůžeš beztrestně prohodit svorky na pravé a levé straně přepínače ve schématu a ani v praxi !!! Ach jo .
Fyzicky jsem žádný svorky nepřepojoval. A na schéma jsem se je snažil nakreslit tak, aby se co nejvíce přiblížilo skutečnému uspořádání použitého (výrobcem) BREMAS SERIE A1600 CS0169552.
Offline
Dobrý den, nenechte se zmást. Čísla na hlavním přepínači neoznačují polohy ve kterých jsou sepnuty které kontakty apod. Většinou bývají vývody hlavního trafa na přepínač různě kombinovány mezi sebou a asi by bylo nejlepší sehnat někoho, kdo má stejnou mašinu a zapojit to podle něho. Nebo si sežeňte kontakt na pana Štěpánka, bývalého uživatele tohohle fora, ten vám určitě poradí. Co jste dával origo schéma a to vaše upravené, tak máte přepínač zapojen úplně jinak než origo.
Offline
Já to zapojené mám z fabriky. A zdá se, že funkční Nevidím důvod to zapojovat jinak.
Co se mi podařilo vypátrat, tak to originální schéma co jsem sem dal je vlastně k SGA 145 (i když údajně jsou nabízeny jedny náhradní díly společně pro verze SGA 145 i SGA 170).
Prostě mě jen přišlo blbé, když už do schématu zakresluji skutečný stav po úpravě, nepřekreslit i přepínač, aby odpovídal realitě.
Dokončené schéma jsem chtěl nalepit někam zevnitř na bočnici atd. pro případ, kdybych se v tom musel někdy za desítky let vrtat.
Vlastně se na to mohu v této fázi úplně vybodnout. Součástky na úpravu jsou objednány a jak je zapojit už vím díky vašim radám taky.
Editoval Francotirador (04-09-2015 16:58:10)
Offline
No ale ještě zbývá ten vypínající se ventilátor při přehřátí, nebo je to už vyřešené?
Offline
Jo tak, já myslel, že máte nějaký problém i s hlavním přepínačem a potřebujete to zapojit správně. jestli to funguje jak má a řešíte jen jak to nakreslit na schéma, tak to je jiná.
S tím přehříváním je to složitější. mě originál taky ta kontrolka přehřátí nesvítila, ani nevím proč. Tepelná pojistka taky nefungovala, vlastně ji tam doteď nemám. rolleyes
Vždycky ale jde poznat, kdy má svářečka dost. Pořádně zabrat zatím dostala jen asi 2 krát a to už začala prskat a škubat, tak jsem poznal že chce spočnout. Asi po půl hodině se mohlo jet dál. To jsem něco svařoval kamarádovi a na plný knedlík. Vždycky asi půl hoďky svařování, půl hoďky chladnutí. Ale ventilátor se točí neustále po zapnutí mašiny. Jestli to pořád řešíte, normálně si zkoušečkou najděte hned na hlavním přepínači, kde je napětí 230V neustále po zapnutí do všech poloh. Tam by měl být zapojený ventilátor i to pomocné trafko.
Offline
Ano, kvůli podivnému chování ventilátoru jsem kontroloval jeho zapojení na přepínači. Je správně zapojen na svorky 2 a 4 (tj. po zapnutí ve všech polohách přepínače 1 až 4 na přívod L1 a L2) - tudíž by při zásahu ochrany od tepelky by neměl vypnout. Svářečka mi vypla od tepelky jen jednou (v prázdninových 40 °C horkách), takže jí budu muset dát pokusně ceres a pozorovat, zda se tento fenomén zopakuje - pokud ano, tak měřit (třeba fázovkou).
Kontrolku jsem chtěl prověřit vizuálně, zda ta žárovka (nebo co to je) není spálená - bohužel se mi její plastová "objímka" nedaří bez násilí rozebrat.
Při kontrole zapojení pakeťáku mě jen zaskočilo, že není spínané napětí přivedeno na přepínač (v původním schématu k SGA 145 na svorku C1), ale jde rovnou do trafa na vývod A (a trafo má tudíž 5 vývodů nikoliv očekávaných 4). To mě vedlo k zakreslení skutečného stavu (i přesto, že na úpravu nemá vliv ).
Nevím jak se navíjí trafa, ale tak nějak předpokládám, aby to s takto zapojeným přepínačem fungovalo, měl by být vývod A vyveden někde z místa vinutí mezi C a D .
Offline
Dobrý večer, ozivim toto téma, jelikož se dotaz na telmig 150/1 trochu odklonil...
Mám možnost koupit tento starší stroj, udajne ne příliš používaný. Doporučili byste mi ho na plecharinu u auta? Na co si dat při koupi starsiho ceocka pozor?
Moc díky předem za Vase názory...
Offline
Prosím, to nemáte doma nikdo TELMIG 150/1???? :-/
Offline
Kolega má TELMIG 170/1 a najviac nadáva na podávač...
Offline
Dobrý den, přímo tuhle mašinu nevím, ale svařoval jsem podobnou a to Telwin Bimax 152 Dual, vzhledově podobné.
Jestli kukujete starší, nechte si ji předvézt při svařování, popř. si ji vyzkoušejte sám. Tyhle mašiny jsou hodně jednoduché, není co většího aby se pokazilo. Za jakou cenovku vám to nabízí? Tedy jestli to není tajné.
Offline