SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím všechny kapacity. Potřebuju postavit zdroj 24V DC pro napájení spouštěče z V3Sky. Jedná se o stabilní motor Slavia 27hp a tento nebude umístěn ve vozidle, ale stát pořád na jednom místě (malá kogenerace). Tedy je nesmysl tam provozovat a udržovat baterky. Můj dotaz: jaké napětí dávají běžné trafo svářečky (RTB, JS a podobné), popřípadě jaké trafo by na toto šlo použít. Je mi jasné že toto umí různé usměrnovače jako ZU315, UTA200-1 a další, ale ani jednu z nich nevlastním a kupovat ji mi přijde dost nákladné.
Offline
Na to se používají startovací vozíky. vyrábí je například firma Telwin.Trafo které by nic nestálo bohužel asi použít nepůjde, nebot je potřeba krátkodobý výkon cca 800A a víc.Nehledě k tomu že se jedná ostejnosměrný proud a tak je nutno použít i usměrnění.
Offline
Já bych řekl, že 800 ampér je mezní odebíraný proud, pokud motor je zatuhlý. Vždyť je to při 24 voltech skoro 20 kilowatt. Pokud je motor v dobrém stavu, mohlo by podle mně na 24 voltech stačit klidně i 100 - 150 ampér. Viděl jsem startovat vejtřasku z baterií, kde borec večer do vyvařené baterie nalil vodu, přes noc se to nabíjelo a ráno startoval, ta baterka určitě nedávala 800 ampér..... Na to by už stačila běžná svářečka, jen by se muselo ošetřit to vyšší napětí a potom napěťové špičky, které by vznikly, pokud by na kartáčkách startéru byl odebíraný proud najednou přerušen. Případně v http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 06&p=1 má diskutující k dispozici třífázová usměrněná trafa na 24 volt 30 ampér, ty by po posílení usměrňovače mohly dávat krátkodobě 100 i více ampér....
Jinak ale dvě obyčejné startovací baterie 12 volt spojené do série je investice cca 3000 Kč, možná by stačilo je jen udržovat nabité nějakou nabíječkou a stačilo by to. Nebo ty baterie posilovat nějakým pomocným zdrojem třeba z usměrněné svářečky nebo invertoru přes nějaký velký vinutý odpor a přípojovač třeba s výkonovými MOSfety....
Případně, pokud budou stejné jako v autě, je občas rotovat a tím si zvýšit životnost baterky v autě...
Offline
ako pisal radim kupit dve autobaterie do serie zapojit a tie autobaterky napojit na UDRZIAVACI nabijac,neco take co do tych bateriek nebude pustat v kuse 1A ale malicky prud na udrzanie ich napetia a kapacity
Offline
Je zde otázka , jestli bude připojen jen startér . Potom by nemělo připojení svářečky s usměrněním dělat problém . Chvilkové přepětí by neměl být pro startér problém . Ale odhaduji , že to musí být svářecí zdroj alespoň na 250A . Aku stejně odejdou když se nepoužívají , z praxe snad ještě dříve , než když jsou v normálním provozu . To platí i při použítí udržovačky .
Offline
Určitě to bude starter a žhavení. To žhavení má taky nějaký odběr.Trafo z RTB 3 nebo z JS asi stačit nebudou.
Offline
Vejtřas má pro žhavení jen Rudé právo , když ho stejně , jako ten vejtřas seženeš .
Offline
tak na to bude stacit KM 350ka,to je uz iny hukot ked som pocul jak ujkovy zalepilo elektrodu,a zatazitel je 270A 100% a 350A 60%
Offline
bobobo napsal(a):
Aku stejně odejdou když se nepoužívají , z praxe snad ještě dříve , než když jsou v normálním provozu . To platí i při použítí udržovačky .
V autě Aku odchází, když vlivem stáří zkřehnou desky a vlivem otřesů se začnou rozpadat. V stacinárním provozu otřesy nebudou, pokud Aku nebude umístěno nějak nešikovně blízko motoru. Desky tedy budou křehnout, ale držet, dokud křehkost nepřesáhne takové hranice, že obvykle vlivem vysokého proudu při startování se najednou nebo velice rychle nerozsypou.... Bude tedy hodně záležet na odebíraném proudu při startování, jak moc bude větší odběr toho proudu proti odběru při startování osobáku.
Potom bude obrovsky záležet na nadstavení té udržovačky. Nesmí být nadstaveno napětí, při kterém akumulátor už plynuje, protože dlouhodobě takové napětí přispívá k křehnutí kladné elektrody, napětí musí být nižší. Jedině až pokud bude akumulátor na konci své životnosti, je možné za cenu urychlení stárnutí zlepšit jeho parametry zvýšením udržovacího napětí na plynovací.
Co se týká přepětí, neobávám se ani tolik přepětí daného svařovacím napětím, ale indukčnímu přepětí danému přerušením proudu ze svářečky na kartáčku startéru, to by mohlo vyskočit na stovky voltů a odvařit třeba usměrňovač svařovacího trafa nebo i invertor, pokud by ta indukčnost byla ve startéru.
Editoval Radim (26-10-2010 11:36:53)
Offline
Ani v jednom případě tomu tak není . Opravdu nepoužívaný AKU odejde právě bez zjevné příčiny a za druhé odepnutí svářečky (pochopitelně v primáru) bude zatížení trvalé až do okamžiku odepnutí .
Offline
To je pravda, mam to v práci mnohokrát vyzkoušeno že baterie na stabilních strojích vydrží do 5 let a jsou ko, a to nejsou žádné levné aku, udržované dobíječem.
Offline
Do startéru teče 140 - 160A. Už jsem sehnal trafo 3 kVA, 3 x 24V a k němu 6ks diod. Takže snad vyřešeno. Motor má i žhavení, nejsou tam ale originál žhaviče, ale moderní samoregulační z osobáku. Ty berou proud každý okolo 5A. Na ně bude extra malé 12V tráfko bez usměrnění.
Offline
Vždyť žhaviče jsou v autě napájené také z aku ne? Nebo to máte nějaké speciální na střídavý proud?
Offline
varok> Mrkněte se hned na první příspěvek. Autor zde uvádí, že toto bude řešení pro stacionární motor bez aku. Pro rozběh jsou použity 3 transformátory a žhaviče jsou nejspíš z nějakého novějšího osobáku, lze je připojit na AC jelikož je to prakticky jen topný odpor. No a celkově mohou jet pořád jelikož jejich odběr je zanedbatelný se ztrátami ve vinutí pokud by to bylo napájeno pořád těma 3 trafama.
Offline
varok , zhavic je len kus odporoveho dratu na urcity vykon pri urcitom napeti , tak to je jedno ci tam bude striedavy alebo jednosmerny prud na zhavenie , asi si necital uvod poriadne alebo nevies co je ta V3Ska...
Offline
JARDA V> Taky stát se něco K320tce to je hodně odvážný tvrzení. Myslím že kdyby se jí chtělo, auto doslova upeče do hněda... Já osobně zkoušel startovat starší náklaďák COčkem, bez drátu a jediný co se upeklo byla špička.
Offline
OT: Triodina, neocenitelnej pomocník při rozmražování potrubí.
COčko napětí +- 24, třeba WSP 600, při troše štěstí jde pořídit levnějc než baterie, + bonus můžeš svářet od lopat po tankery.
Nebo ve stylu http://stroje.bazos.cz/inzerat/9920094/Z-25.php
Offline
Vyřešeno, otestováno
Prosím nekomentovat provedení, jedná se pouze o test a nepájivé pole jaksi ........
http://www.youtube.com/watch?v=l0iccP-oWog
Editoval magi (30-05-2011 22:33:38)
Offline
startovat to startuje...hodit to uz len do dakej krabice spinat cez stykac a hotovo
Offline
Zlatá předimenzovaná bolševická trafa . Nespíše by šlo na CO .
Offline
taky si to myslim, mato dost velkou silu trafo by utahlo i dost vykone co2 , jen regulace by byla trochu problem chtelo by to lechce převinout primar aby to melo odbočky na přepínani..
Offline
start motoru elektrickým nahazovákem
http://www.youtube.com/watch?v=6n6BgMuZ4MQ
Offline
Byl jsem na vojně, tak vím, co je V3S, originální název je Praga V3S. Co jsme tam ale měli V3Sky, tak ty žhaviče neměly. V zimě se startovalo zapálenýma novinama. Že se žhaviče mohou napájet i střídavým proudem jsem nevěděl. Jen vím, že V3Sky měly napětí 12V v síti a při startování se to přeplo na 24V. Měla dvě baterie, normálně spojené paralelně a při startu se přeply do série. Byla tam taková černá krabička s relátkama.
Offline